Vervanging Octavia voor SuperB

911gt2

Actief lid
Zo na nu bijna 3 jaar gelukkig in mijn Octavia rond te hebben gereden wordt het tijd om voor de nieuwe bijtellingregels op 30-06-2012 een nieuwe auto voor de deur te hebben staan.

Mijn keuze is gevallen op de SuperB combi Ambition Businessline.

Nu heb ik daar een aantal vragen over.
  1. Wat is het verschil tussen het Columbus systeem en Amundsen systeem. Ik zie dat de specificaties verschillen, maar in essentie kunnen ze volgens mij hetzelfde? Het verschil zit hem in de touchscreenbedienen geloof ik, maar ik lees dat de amundsen ook touchscreen heeft, dus blijft voor de Columbus alleen een groter scherm en een HD tov de amundsen over. Aangezien ik standaard een ipod in de auto heb liggen heb ik niet echt behoefte aan een HD.
  2. Is de geheugenfunctie van de stoel (bestuurdersstoel is voldoende) los te bestellen? Of moet dat per see voor beide stoelen?
  3. Welk systeem en welke asseccoires moet ik bestellen om mijn iPhone aan te kunnen sluiten en het maxi-dot display te kunnen gebruiken voor het bellen? Er zijn zoveel verschillende opties dat ik er even niet meer uit kom. Kabels (MDI), BT, sound systeem. :confused:
  4. Is er op de Greenline een andere velg te bestellen dan de standaard velg of verlies je dan het 'greenline' aspect. Zelfde vraag gaat op voor het chippen door ABT.
  5. Zijn de greenline logo's optioneel te verijderen?
  6. Ik kan nergens iets vinden over privacy glass voor achter. Is dit een optie of standaard?
Moeilijkste keuze wordt de kleur, de site van skoda blinkt niet echt uit in duidelijkheid op de kleuren. Dus daarvoor zal ik toch naar de dealer moeten.

Dank voor alle info :)

1. Heb zelf de amundsen en deze voldoet wat mij betreft prima. Integratie met externe bron (als je deze optie neemt) is prima;
2. Je kunt ook alleen de bestuurdersstoel electrisch bedienbaar nemen, dus antwoord is ja;
3. Je moet als optie de MDI bestellen, daarnaast moet je een aparte kabel bestellen voor je I-Pod en ook een aprate kabel voor USB;
4. Ikzelf heb 18" velgen onder mijn greenline en dat kan dus gewoon. Op de vraag of dit effect heeft op je A-label is al veel op dit forum gezegd. Ikzelf ben van mening dat dit geen effect hoeft te hebben (let wel ik rijd mijn auto wel zakelijk, maar is mijn eigen bedrijf en dus niet via een leasemaatschappij). Voor wat betreft de tuning: kijk hiervoor ook even op dit forum. Ben persoonlijk van mening dat je heel veel betaald. Zou wachten tot JD eindelijk de chip 'gekraakt' heeft;
5. De stickers zijn eenvoudig de verwijderen. De logo's in de grill en achterop vergen wat meer aandacht, ook hiervoor is een topic op dit forum;
6. Als je hiermee bedoelt het donkere glas, dan is dit een optie die alleen achter besteld mag en kan worden.

Mijn Superb is in de kleur Platin Grey wat ik persoonlijk een mooie kleur vind. Ik denk dat je de meeste Superbs ziet in Zwart, Mocca bruin (niet meer leverbaar), Platin Grey en Wit.
Veel succes met je keuze(s).

so2009

Nieuw lid
Hoi, leuk dat je hierover begint. Ik sta voor dezelfde uitdaging en mijn oog is ook op dit model en uitvoering gevallen.
Ik heb al wat huiswerk gemaakt en ik kan je op een aantal vragen antwoord geven.
1. klopt wat je zegt, scheelt een paar cm-tjes en er zit dus ook geen harddisk in. Kaarten zijn hetzelfde (volgens de dealer)
2. geen idee...
3. Artikel AZO800001 a 34,95
4. Je kan achteraf andere velgen eronder zetten, helaas niet af fabriek, chippen is met behoud van je 20% bijtelling, gaat naar 125pk en 298NM als ik mij niet vergis (optie neem ik ook)
5. Logo's etc zijn te verwijderen met een visdraadje, dealers doen dit op verzoek ook. Maar, die stickers aan de zijkant, dat zou ik niet weten.
6. Ja, dis staat onder sunset (270 euro)

Ja, die kleuren, ik vind er maar 2 eigenlijk mooi... Ben benieuwd!

911gt2

Actief lid
Mooi! Dank voor alle tips! Kleur wordt of zwart of aqua metallic. Zou voor het eerst zijn dat ik geen zwart neem :-)

2. Bestel de af-fabriek telefoonvoorbereiding. Dit werkt super(b) met je navigatiesysteem en met je maxidot. Schijnt tegenwoordig beter te werken dan een mobridge carkit achteraf in te bouwen. Heb de auto nu zelf 2 maanden, affabriek telefoonvoorbereiding en columbus, maar werkt echt super!! Goede integratie, weergave gemist, ontvangen, voorkeurnummer, nooit wegvallende verbindingen enz!
5. Stickers aan de zijkant zijn gewoon eenvoudig te verwijderen. Wellicht dat de dealer het voor je doet..anders kun je het zelf. Warm maken met een fohn en dan eraf trekken:)

911gt2

Actief lid
De stickers zijn het probleem niet! Ik maak me vooral zorgen over het logo op de gril. Maar ik had hier al gevonden hoe je dat er af kunt halen :)

Ik heb trouwens niets te maken met lease maatschappijen, mijn baas koop de auto gewoon in eigen beheer, dus dat geeft wat vrijheid.

Bakkertje

Forumguru
De columbus heeft een DVD loopwerk ipv CD en kun je ook met spraak bedienen, dat kan met de Amundsen niet.

Je iPhone kun je ook via bluetooth laten streamen, daar heb je geen MDI voor nodig. Daarnaast kun je muziek op een SD kaart knallen (tot 32 GB) en dat werkt beide perfect. Ik weet alleen niet of je de iphone ook via bluetooth kunt bedienen.. ? (hmm weer iets om uit te proberen!)

Bij mij zei de dealer overigens expliciet dat je geen garantie krijgt dat je 20% bijtelling behouden blijft! (anders had ik het serieus overwogen) Overigens heb ik het idee dat ie nu met 3000 km op de klok al aardig los begint te komen. Het valt me niks tegen. Wat je wel merkt is dat ie wat meer gevoelig is voor wat extra bepakking. (ten opzichte van de 1.9 TDI)

911gt2

Actief lid
SD kaart met muziek werkt niet. Itunes beheert mijn bibliotheek van muziek (mag ook wel met meer dan 80 gig) dus ik kan niet zomaar een foldertje wel of niet over zetten. Ik zal dus wel aan de MDI en USB moeten volgens mij.

In de octavia heb ik nu een dvd speler, maar meer dan twee keer om op te scheppen heb ik hem niet gebruikt :)

Spraaksturing heb ik altijd hinderlijk gevonden dus ik mis eigenlijk niets aan die columbus merk ik. Mooi dan kan ik dat geld in ander dingen stoppen ;)

Stevens

Nieuw lid
Ik heb recent mijn nieuwe skoda in ontvangst genomen en ik heb de nieuwe Amundsen+ en ik heb een kameraad die de columbus heeft en het enige grote verschil is dat de A+ een kleiner scherm heeft en geen HD van 30gb, maar de A+ werkt zeer goed en is een mooi systeem. ik heb ook de BT en de MDI genomen. De BT werkt meestal zeer goed, soms niet, maar dat ligt dan eerder aan de slechte ontvangst van de gsm. De MDI is super, je sluit je ipod of iphone aan en je krijgt alles mooi op het scherm in de console. Voor dat geld zou ik die optie zeker nemen.
In België kan je spijtig genoeg het sound systeem niet nemen op de greenline, maar de standaard werkt naar behoren. Wij kunnen ook iewen uit 2 soorten velgen, maar je kan als optie gewoon andere erop zetten.
Veel succes met je zoektocht!!

Bakkertje

Forumguru
Ik zal dus wel aan de MDI en USB moeten volgens mij.

Dat moet dus niet, je kunt ook via bluetooth je audio streamen als je de premium carkit neemt. Als het je puur daar omgaat is dat ook een alternatief.

Ik zie ook niet in waarom een SD kaart niet zou werken. Als je er 1 neemt van 32 GB kun je daar volgens mij aardig wat muziek op kwijt (+/- 8000 mp3's), dat doe je 1x en klaar ben je. Ik neem aan dat je je iTunes ook gevuld hebt met MP3's vanaf een mapje op je PC/Mac/Laptop? Die SD kaart kun je ook gewoon laten zitten in je toestel en hoef je niet iedere keer aan te sluiten wat je bij een mdi interface wel moet (in het handschoenenkastje bij de bijrijder..)

Die DVD speler in de Columbus kun je overigens ook gebruiken om live opnames van je favoriete band af te spelen in dolby digital surround zelfs. En de DVD speler in m'n Octavia heeft me toch lachend door een behoorlijk aantal files geloodst (met een cabaretier in de speler ;)

911gt2

Actief lid
Bakkertje; dank hiervoor dat had ik begrepen. Maar voor mij is het het eenvoudigste om de iPod er aan te hangen, die kan geen muziek streamen via BT (het is een iPod classic), maar alleen via een (MDI) kabel.

Mijn iPhone (je het is wat dubbelop ik weet het) gebruik ik eigenlijk alleen maar om te bellen, en soms wat youtube filmpjes (K3 voor mijn dochtertje :super:) te streamen, dat doe ik idd via BT.

Ik heb in ieder geval helder wat ik wel en niet nodig heb.

Helaas was gisteren de dealer al in gesprek met een klant (in Breda) dus heb ik daar verder geen informatie kunnen krijgen.

Mijn plan nu is om de standaard velgen te behouden en de B af te laten leveren op winterbanden en dan nieuwe velgen (aftermarket of niet weet ik nog niet, ik heb hier in op het forum al naar AM velgen gezocht, maar het heeft een hoog 'petjes' gehalte) er bij te kopen. Voor in de winter is 16" voldoende, maar in de zomer zou ik 18" wel erg mooi vinden. :yeah:

Streamen vanaf je iphone naar columbus is leuk, maar je hebt je iphone nodig om het geheel te bedienen. Sluit je je iphone aan op de MDI (bij superb tegenwoordig overigens in de middenarmsteun) dan kun je je iphone bedienen met je columbus of amundsen(+) Daarnaast wordt je iphone ook nog eens opgeladen als deze aangesloten is via mdi. Overigens erg handig. Vele rijders zullen de superb zakelijk gebruiken en ook nog wel eens een belletje plegen. De accu van de iphone houdt het dan wel iets langer vol dan de meeste andere smartphones, maar het blijft een smartphone. Wat dus betekent dat als deze een beetje meer dan gemiddeld gebruikt wordt, deze best wel eens leeg kan zijn voor het einde van de dag;) Voor 150e (excl kabeltje) zeker een goede optie.

@911gt2; Is het niet goedkoper om zelf een setje winterbanden aan te schaffen? Dan ben je voor 800e klaar en als je 18inch velgen moet kopen ben je denk ik rond de 1100-1200 euro kwijt. Terwijl als je 18" besteld bij de dealer als optie voor je auto, dit 400e kost voor de 18" themisto velgen
Persoonlijk vind ik de titaniumkleurige luxon 18" erg gaaf onder een superb! Wil je iets anders, neus eens rond tussen de foto albums. Een voorbeeldje van de auto van arjahoekstra:
3160.jpg

911gt2

Actief lid
Kijk dus de MDI interface heeft wel degelijk voordelen omdat je telefoon of iPod gewoon weggestopt kan blijven en ik dus alles via de Amundsen kan bedienen.
De vraag is dan alleen kan ik de iPhone op de MDI aansluiten en de iPod op de USB aansluiting?

Of en dat kan ook, de iPod op de MDI en de telefoon met BT. Maar kan ik dan nog door mijn contacten heen scrollen ed. ?

Misschien snap ik het gewoon niet goed wat je zegt hoor dat kan ook ;)

Je tip mbt de velgen is een goede dank je. Ik had ook een lichte voorkeur voor de Luxon velgen, maar de themisto velgen liggen daar wel erg dicht tegenaan!

de mdi heeft 1 aansluiting. Daar moet een kabeltje opgeklikt worden en die kabel heeft 1 aansluiting. Dat is dus of een ipod aansluiting of een usb aansluiting. Als je het beide wilt, moet je 2 kabeltjes aanschaffen en deze wisselen. Ik zou de usb aansluiting laten vallen en de sd-kaart functie van de amundsen gebruiken.

Je iphone kun je koppelen via bluetooth, dan kun je hem gewoon in je zak laten zitten (of waar dan ook) en de TELEFOONFUNCTIES bedienen via je navigatiesysteem. Wil je dan muziek afspelen en bedienen via je navisysteem, dan moet je hem aansluiten op de mdi. Sluit je hem niet aan, zijn dus de telefoonfuncties te bedienen en kun je muziek streamen (wat dus weer als nadeel heeft dat je de iphone in de hand moet pakken om de muziek te kunnen bedienen).

Sluit je je iphone aan op de mdi, kun je hem dus volledige gebruiken via het navisysteem, muziek afspelen en bedienen en ook je telefoon gebruiken, bedienen en opladen.

Je kunt niet tegelijk een iphone aansluiten via mdi en een ipod! Maar iphone is het beide, dus als je die aansluit:)
Een ipod aansluiten via een usb-aansluiting heeft geen nut, dit werkt niet! Dus wil je een ipod of iphone aansluiten moet je het mdi-kabeltje nemen voor iphone/ipod (= 1 zelfde kabeltje)

911gt2

Actief lid
Ok duidelijk ik sluit de iPod aan via de MDI zodat ik die kan bedienen en de iPhone via de BT zodat ik daar normaal mee kan bellen. Opladen doe ik dan eventueel wel via een externe lader. Zoals gezegd gebruik ik mijn iphone niet om muziek mee te spelen, sec alleen voor bellen. De iPod zal de muziek gaan spelen. Maar dan is dat helemaal duidelijk voor me.

Dank :)

Jep, zo werkt het. Externe lader geeft altijd weer kabels in de auto. Persoonlijk niet mijn voorkeur. Mocht je iphone leeg zijn, kun je deze natuurlijk ook even aansluiten ipv de ipod.

andrehj

Forumguru
Mijn plan nu is om de standaard velgen te behouden en de B af te laten leveren op winterbanden en dan nieuwe velgen (aftermarket of niet weet ik nog niet, ik heb hier in op het forum al naar AM velgen gezocht, maar het heeft een hoog 'petjes' gehalte) er bij te kopen. Voor in de winter is 16" voldoende, maar in de zomer zou ik 18" wel erg mooi vinden. :yeah:
Ik heb nog een hele mooie set (17", maar dan heb je ook nog wat comfort over) in de aanbieding, zie hieronder:

Miez1

Forumguru
@911gt2, informeer is naar 'directsets' bij de dealer, je krijgt dan hoge korting op een set met inruil van je standaard wielen. De folder (in PDF) is ook te lezen op dit forum.

Succes met de keuze!

Grtz

Bovenaan Onderaan