Vervelende kraak (ergens van voren)

Kelvin

Lid
Sinds kort hoor ik een vreemd ''kraak'' geluid vanaf de voorkant (onderkant) van mijn auto. het is met name bij het loslaten van de rem. Maar ook bijvoorbeeld wanneer ik doorschakel en/of ik over een drempel heen rijd. Klinkt echt krakend en niet schurend. Als de wagen eenmaal rijd, bijvoorbeeld op de snelweg, dan heb ik nergens last van.

Heb er naar laten kijken door de dealer die het vermoeden had van een defecte wiellager. Een (merkloze) garage vermoed daarintegen dat het hier gaat om een probleem met de stabilisatorstang.

1 ding is zeker, het klinkt afschuwelijk : (

Wat zouden jullie als ervaren Skoda rijders op basis van mijn omschrijving denken dat het is?

Bedankt alvast.

GeorgeDJ

Nieuw lid
hoi,
waarschijnlijk defecte schokdemper? als je op de linker of rechterkant van je motorkap drukt hoor je dan een zuigend geluid? ik heb namelijk hetzelfde en aan 1 kant maakt die idd een zuigend geluid en dat kan de defecte schokdemper zijn, iemand meer aanvullende info voor ons?

groet,
George

Antera

Donateur
Jouw klacht is denk ik te wijten aan een versleten stabilisatorstang bij de rubbers vermoed ik, Veel voorkomende klacht bij de oudere auto's. Vervanging van de stabi en rubbers is dan de oplossing. Eventueel kan ik dit bekijken voor je maar je kan ook zelf even een bus wd 40 pakken je stuur draaien en dan zie je waar de stabirubbers zitten op het subframe en die goed inspuiten en dan nog eens de drempel over en kijken of het minder of weg is.

Zie je roest bij de rubbers op de stabilistarstang dan heb je de boosdoender te pakken. Vervangen kan ik eventueel ook indien gewenst.

Chatslet

Forumguru
In plaats van WD40 kun je ook siliconenspray gebruiken. Dat is iets vriendelijker voor het rubber. Kan eventueel ook nog een veerschotelrubber zijn dat is uitgedroogd, wil ook nog wel eens als een oud bed klinken. Probeer eens met de motorkap open de auto links voor en rechts voor in te laten veren, dan hoor je wat beter waar het vandaan komt. Voor alle rubbers geldt: inspuiten met vettigheid is symptoombestrijding, gekraak kom hoe dan ook weer terug. Gewoon vervangen dus en kost vaak toch niet zo veel.

Bosi

Lid
Lijkt verdacht veel op de al oud bekende draagarm rubbers, heb ze zelf inmiddels in 8 jaar 2x vervangen.
Als je over een drempel rijdt lijkt het net of je over een doos met zakken chips heen rijdt en je voelt het gewoon kraken.
Er lopen nogal wat draadjes over de draagarm rubbers, dus even zoeken en je hebt info ten over

Chatslet

Forumguru
Ja die kunnen inderdaad ook zo'n geluid maken. Als je daar niets aan doet heb je op den duur een klapperend onderstel en dat klinkt nog irritanter. Tevens ook APK afkeur.

M1K3RsZ

Actief lid
Ben bang dat ik het zelfde heb!!
Ga er binnenkort eens naar kijken als het wat minder koud is!!!
Wat zou dit gaat kosten ongeveer? iemand enig idee?
kosten als je t zelf doet en als je t laat doen? (indicatie) :D

Antera

Donateur
2 rubbers,beugels en boutjes en dan afhankelijk of je stabi niet geroest en dus beschadigd is.

Is het alleen de rubbers dan kosten +/- € 50 is het de stabi word het al lastig zelf te doen omdat het complete subframe los moet.

Kosten stabi +/- € 125

Vervangen kan ik hem indien gewenst wel op de brug

M1K3RsZ

Actief lid
bedankt voor je snelle reactie!! misschien doe ik wel een beroep op je Antera!!!
Moet nu eerst verder met de kinderkamer!!!

bij mij zijn het de bijde draagarmrubbers die kraken die liggen er compleet uit deze week komen er nieuwe onder 75euro incl materiaal en montage heb dan gelijk het nieuwe type rubber die scheuren niet zo snel

nee is onzin volgens mijn garage de draagarmen zijn nog top de rubbers worden er opnieuw in geperst heb eerst ook nog info gevraagt bij de dealer en die zij het zelfde

Chatslet

Forumguru
Die rubbers moeten er ingeperst worden en dat krijgen ze niet altijd helemaal goed. Ook gaat daar nog best wat tijd in zitten. Immitietie draagarmen compleet met rubbers die net zo goed als origineel zijn zullen misschien iets van 65 euro p/s kosten en met het vervangen van beide draagarmen zijn ze nog geen eens een uurtje bezig. Met het vervangen van alleen de rubbers gaan ze langer bezig zijn dus betaal je weer meer arbeidskosten. Ik denk dat het uiteindelijk dus aardig gelijk op gaat lopen. Met het vervangen van de draagarmen heb je dan meer zekerheid.

geen last van er komen originele modification rubbers van skoda in die langer mee gaan in originele draagarmen die er al onder zitten en ik ben 75 euro kwijt voor alle 2de draagarmen incl montage en materiaal dus nog goedkoper ook

dat dacht ik normaal betaal je er wel een stuk meer voor maar als je de juiste mannetjes kent heb je nog wel is geluk haha:xyxthumbs:

Kelvin

Lid
Heb van de week weer laten kijken bij een lokale garage.... Monteur heeft ergens boven mijn rechterschokbreker wat kruipolie gespoten en het geluid was spontaan weg!!!!!!

Maar helaas voor kort....... : (( Volgens de garage weet hij nu waar het probleem zich bevind, namelijk bij de veerschotel rechtsvoor. Hij gaf te kennen dat het vervangen hiervan eigenlijk dealerwerk is en gaat een prijsopgaaf maken. Heeft iemand hier misschien alvast een idee wat de kosten voor de reparatie/ vervanging hiervan zullen zijn?

Andere tips of garages in de buurt van Zoetermeer waar men goede ervaringen heeft zijn uiteraard heel erg welkom! (mag ook in pm ;)

Ronnie

Forumguru
Veerpoot moet er even onderuit, veerspanner erop en dan het veerschotellager vervangen.
Het lagertje is los verkrijgbaar en kost zo'n € 5,-, plus een half uurtje werk.
(Ik neem tenminste aan dat hij het bovenste lagertje heeft ingespoten....)

Dax

Lid
Hm bij onze Combi tijdens nieuwe banden montage de melding gekregen dat de achterste draagarmrubbers wat speling geven en uiteindelijk vervangen moeten worden, kosten 75,- per kant, en dan nog uitlijnen erbij >¿<

Bovenaan Onderaan