Vervuilde diesel

JohnB46

Nieuw lid
Hallo, ik heb sinds 1 jaar een Fabia 2 Greenline, nu 14000 op de teller. Vorige week ineens moeilijk starten en stinken en onregelmatig lopen. Na 500m gestopt en dealer gebeld, verwezen naar dichtstbijzijnde andere dealer. De auto staat daar nu al een week en krijg vandaag te horen dat er metaaldeeltjes uit de tank in het systeem zijn gekomen. Bijna alles moet vervangen worden, brandstofpomp, verstuivers etc. Het is weliswaar garantie maar ik zit nu al een week zonder auto en er komen nog zeker 4a5 dagen bij. Ik tank meestal Shell maar heb ook wel in Frankrijk, Spanje, Duitsland en Oostenrijk getankt. Hoe dan ook ik snap niet dat dit kan. Er zit toch een brandstoffilter in iedere auto dus zeker in zo'n moderne diesel zou ik denken.

Jan
 

The bone collector

Senior Member
Welkom hier,

Uiteraard zit er een brandstoffilter in. Brandstofpomp en verstuivers zijn heel gevoelige onderdelen natuurlijk, en als je alles moet vervagen ook heel prijzig. Gelukkig voor jou gebeurt het onder garantie.
 

Chatslet

Forumguru
Wel als je daardoor je brandstofpomp de soep in draait. Diesel zorgt ook voor de smering van de pomp, benzine is te schraal dus loopt de pomp stuk. Op die manier krijg je dus slijpsel afkomstig uit de pomp achter de filter. Omdat via de retourleidingen het overschot aan brandstof terug naar de tank gaat krijg je dus ook slijpsel in de tank waardoor het dus in het gehele brandstofsysteem terecht komt.
 

Frankw58

Nieuw lid
Beste , in de huidige diesel zit geen zwavel meer (beter voor milieu) en er wordt een deel bio component bijgevoegd (beter voor onze energie voorraden) in je tank kunnne verschillende facetten zijn opgetreden: bacteriegroei slijm op bodem , vuil filter. De biocomponent laat de egr klep van je brandstofpomp plakken,, haperen stilval, rokende motor. Het tanken van shel diesel waaraan didecyl is toegevoegd heeft je pakkingen van brandstofpomp iets opgelost waardoor je klepjes in de brandstofpomp niet lekker werken. Het eerste pak je aan met een biocide, anti bactie middel. Je kunt beter gewone diesel tanken bij bijv tamoil oid. Ik zou de garage eens vragen hoe de diesel filter er uit zag. Met donker of kleurig slijm bedekt duidt op bacterie groei. Ik heb heel artikel geschreven over deze materie en al veel oldtimers geholpen en ook pleziervaarders met hun motor boten
succes
 

Chatslet

Forumguru
Daarom zette ze er vroeger altijd een plaatje/blinde pakking tussen of dopte ze de vacuumleiding af waarmee de EGR klep open ging. Bij de moderne diesels schiet de boel meteen in storing en krijg je een kerstboom met controlelampjes op je dashboard. Zodra ik de mogelijkheid er is, laat ik de EGR klep ook preventief dicht zetten.
 
Daarom zette ze er vroeger altijd een plaatje/blinde pakking tussen of dopte ze de vacuumleiding af waarmee de EGR klep open ging. Bij de moderne diesels schiet de boel meteen in storing en krijg je een kerstboom met controlelampjes op je dashboard. Zodra ik de mogelijkheid er is, laat ik de EGR klep ook preventief dicht zetten.

Ik heb voorheen een VW bora tdi gehad. Ik heb ook de EGR afgedopt stuk beter voor de motor. Maar inderdaad voor nieuwere auto's kan het zijn dat dit niet gaat. software matig is hij wel volledig dicht te gooien. Dit is bij mij toen ook gebeurd met chiptuning.


Chiptuning : Vagtechniek, Uw Volkswagen, Audi, Seat en Skoda specialist - Onderhoud, reparatie, diagnose en chiptuning - Orginele OE onderdelen bestellen via de Webshop
 

Chatslet

Forumguru
Van wat ik begrepen heb is dat bij de Fabia Greenline niet mogelijk omdat motormanagement/EGR klep nog niet gehacked is. Chiptuning gaat nu met een powerbox of externe ECU maar die kan dus niet bij de EGR klep. Het zou voor mij de enige reden zijn om te laten chiptunen, racen doe ik regelmatig op het circuit dus heb er op de openbare weg geen behoefte aan.
 

Noord26

Forumguru
Dat had je beter kunnen melden bij een moderator wanderer als zelf ook off-topic gaan. Heb het nu zelf wel even gemeld.
 

JohnB46

Nieuw lid
Bij mijn weten heb ik nooit benzine getankt. In het buitenland tank je niet altijd zelf maar als het daar gebeurd zou zijn, kan het dan dat de gevolgen pas maanden later zich voordoen?
Jan
 

Cordoba

Forumguru
Als je het niet op hele korte termijn merkt, kan dat alleen, als erg relatief weinig benzine in een nog redelijk gevulde tank diesel gaat (dus onwaarschijnlijk, tenzij je gaat tanken als er bijv. maar 10 liter bij kan in de tank)
 

EdK

Forumguru
Om even weer bij de orginele vraag te komen. (prachtig, en dat zonder ons toedoen)
Even er van uitgaande dat je een metalen tank hebt dan zou deze wel eens kunnen roesten waardoor je metaaldeeltjes creeert
En wat betreft de opmerking over de brandstofpomp die metaaldeeltjes in blok kan veroorzaken

Zover ik weet zit deze ingebouwd in de tank en zit een brandstof filter pas in de leiding na het brandstof filter
Maar ik heb de indruk dat deze wagen nooit een filter heeft gehad !
Anders zou er theoretisch gezien dit nooit mogen gebeuren.

Maar gelukkig is het geheel garantiewerk en tsja het is uiteraard vervelend dat je zo een lange tijd je wagen kwijt bent
 

Chatslet

Forumguru
De pomp die in de tank zit ingebouwd is de opvoerpomp die de diesel door een voorfilter aan zuigt en richting het lagedrukgedeelte pompt. Daar komt het langs een voorverwarmingselement en het brandstoffilter waarna het bij de hoge drukpomp komt. De hogedrukpomp, pompt de diesel (uiteraard met hogedruk) richting de rail en vanuit de rail gaat de diesel richting verstuivers. In het geval van een verdelerpomp gaat de diesel rechtstreeks naar de verstuivers. Vanuit de verstuivers lopen er weer retourleidingen richting tank. Dat is om twee redenen gedaan, om het overschot aan brandstof af te voeren en om te ontluchten.
De opvoerpomp is in de meeste gevallen gewoon een simpele plunjerpomp of tandradpomp en gaat eigenlijk bijna nooit stuk. Het voorfilter is eigenlijk niets meer dan een roostertje waarmee grovere dingen die niet in een tank thuis horen worden opgevangen en kan ook niet vervangen worden omdat dit integraal deel van de tank of opvoerpomp is. Metaalslijpsel gaat hier ook gewoon door heen maar daar gaat de opvoerpomp niet stuk van. Dit veroorzaakt pas problemen in het brandstoffilter en de hogedrukpomp. In de meeste gevallen komt het metaalslijpsel echter van de hogedrukpomp als daar iets mis mee is. Het metaalslijpsel komt dan in de verstuivers en via de verstuivers in de retourleidingen waarna het in de tank beland en zo is het circeltje rond.


Redenen waarom er dingen met de hogedrukpomp mis kunnen gaan:
* Benzine of een andere te schrale brandstof tanken waardoor de hogedrukpomp niet genoeg smering krijgt.
* Het toevoegen van additieven en andere wondermiddeltjes zoals injector cleaner van bijvoorbeeld bardahl, forte en meer van die meuk. Dit is namelijk in de meeste gevallen een mengel van 90% kerosine of acetone met wat andere middeltjes. Ook dit kan je brandstof te schraal maken.
* Een te dikke/stroperige brandstof is getankt zoals gasolie, PPO of andere biodiesel soorten of gewoon slechte diesel waardoor de onderdruk te hoog wordt en de pomp te hard moet werken (Vooral lucaspompen icm PPO zijn hier om berucht).
* De opvoerpomp niet meer werkt waardoor de onderdruk te hoog wordt en de pomp te hard moet werken.
* Verstopt brandstoffilter door dieselbacterie of andere oorzaken waardoor de onderdruk te hoog wordt en de pomp te hard moet werken.



Helaas zelf al het e.e.a mee gemaakt tijdens PPO ombouw :icon_smile_dead:
 
Bovenaan Onderaan