Vervuilde diesel

guitar_billy

Senior Member
Ben benieuwd of topicstarter nog meer details van de oorzaak heeft?

Kan me b.v. niet voorstellen dat een garage onder garantie het hele brandstofsysteem vervangt voor de eigenaar omdat een keer verkeerde brandstof wordt getankt.


p.s. interesante info over de pomp en mogelijke bacterieen in de auto.
 

JohnB46

Nieuw lid
Nogmaals ik heb geen benzine getankt. Ik ben het eens nagegaan en ik heb vanaf begin februari 7 keer getankt. Meestal tussen de 30 en de 40 liter, drie keer bij Shell, een keer bij de Makro, een keer langs A67 13 liter, een keer in Oostenrijk en een keer in Duitsland.
De auto heeft altijd probleemloos gelopen, verbruik volgens spritmonitor 5,5 l per 100 km over 14000 km. Maar vorige week woensdag nog een rit gemaakt van 40 km over rustige binnenwegen en vrijdag bij het aanzetten van het contact viel op dat het lampje van het voorgloeien aan bleef. Toch geprobeerd te starten en sloeg gelijk aan maar de motor klonk gelijk anders, liep heel onregelmatig en stonk. Na 500 meter stilgezet en dealer gebeld. Advies naar dichtstbijzijnde garage te rijden. Dat was ongeveer 4 km. Al die tijd bleven het voorgloeilampje en het motormanagementlampje branden.
Ik vind de reacties interessant en en dank ieder daarvoor. Maar roestvorming en bacteriegroei lijkt me bij een auto van 11 maanden oud niet zo waarschijnlijk.
Zelf denk ik nu dat het misschien een productiefout in de brandstofpomp is geweest. Mijn vertrouwen in moderne techniek heeft wel een knauw gekregen.
Groet, Jan
 

Cordoba

Forumguru
Jan, ik denk dat veel mensen het een keer aan de lijve moeten ondervinden voor ze echt geloven dat een goed onderhouden oudere auto veel betrouwbaarder is (minder gevoelige electronica die de 'weg kwijt kan raken')

Is je auto uitgelezen en weet je welke foutcode ze eventueel gevonden hebben.
 

Frankw58

Nieuw lid
Jan, uitlees code zal aangeven problemen brandstoftoevoer
belangrijk is even te vragen hoe filter eruit zag
vertoef nu op kreta maar kan volgende week artikel sturen over die vervelende diesel bacterie, waarvan ik hoop jij geen last hebt andrs worden lijden een echte last.
groet uit zonnig kreta 27c ( sorry)
 

Cordoba

Forumguru
Frank misschien volgende week het artikel óf op het forum zetten, óf de link plaatsen. Ik denk dat meer mensen het interessant vinden om dit te lezen.
 

Frankw58

Nieuw lid
Beste Cordoba
Hoe kan ik dit artikel als pdf op het forum zetten?
Van bacterien heb ik alle verstand maar dit gaat net te ver
Als je prive mail stuurt kan ik je doc toesturen

groet Frank W
 

Frankw58

Nieuw lid
Diesel bacterie probleem artikel

Hierbij het diesel probleem artikel dat ik geschreven heb
Veel lees plezier
 

Bijlagen

  • Bio diesel de keerzijde vd groene medaille.pdf
    818,8 KB · Weergaven: 35
Inderdaad, vroeger me golfje 1.9 td en t4 bus 1.9 td liepen vlekkeloos op 90% zonnebloemolie niks geen probleem en met beide meer dan 2 ton gereden. Tot de liddl en aldie de flesje ineens naar 1.30 eur bracht. Die groene diesels is niks mis mee maar gewoon gas geven en laten werken, al die krengen slippen anders dicht. Zekers de mensen die m particulier gebruiken weinig rijden korte stukkies maar wel lekker belastingvrij(zolang dat dan nog duurt) want binnekort gewoon weer de diesel belasting betalen en dat terwijl je dan voor zelfde geld in een echte 4 cilinder met serieus vermogen kan rijden voor zelfde geld
Jan, ik denk dat veel mensen het een keer aan de lijve moeten ondervinden voor ze echt geloven dat een goed onderhouden oudere auto veel betrouwbaarder is (minder gevoelige electronica die de 'weg kwijt kan raken')

Is je auto uitgelezen en weet je welke foutcode ze eventueel gevonden hebben.
 

Noord26

Forumguru
Dat is wel erg kort door de bocht natuurlijk.. Met het praktijk verbruik (1:15 benzine en 1:22 diesel) en volle mep MRB van benzine en diesel ben je met een GL (als voorbeeld) vanaf 12Dkm per jaar reeds voordeliger uit. En als je, net als ik, 30+Dkm per jaar draait zou je zot zijn om een benzine te rijden. Voor fun op de weg pak ik wel de tweewieler. ;)
 

Chatslet

Forumguru
Ach, de Greenline met 1.2 TDI is gewoon een erg fijne auto en voor dat geld heb je echt geen vergelijkbare 4 cilinder diesel in de klasse want dan ben je alweer 6k verder. Mede door de BPM vrijstelling maar die hoef je zometeen niet alsnog te betalen, ook al wordt er zometeen MRB gerekend.
 
Wat ik eigenslijk bedoelde is dat de oude motoren ook zuinig waren, ok een stuk trager maar ook simpeler. met een golfje.19 diesel of een mercedes 190 2.0 diesel kon je met een beetje goed gedrag 1 op 20 makkelijk halen.
De tegenwoordige diesels, met alle elctronica hogedrukken etc zijn een stuk gevoeliger, verstopte roetkats, egr compleet dicht geslibt,turbo's dicht geroet. etc etc.
Ok ze zijn een stuk schoner geworden, maar ook minder betrouwbaar. die oude golfjes mercedesen etc reden zo 5-6 ton, dat redden de meeste motoren tegenwoordig niet meer.
 

Chatslet

Forumguru
En dat is een ding wat zeker is, en ook gewoon op alles rijden, zelfs als je er stookolie in gooide gingen ze gewoon.
 

Skoody Boo

Actief lid
Met het praktijk verbruik (1:15 benzine en 1:22 diesel) ;)
't Is met benzine wel iets beter hoor. Ik rij met de huidige temperaturen in m'n woonwerkverkeer nog iets beter dan 1:20. Als daar meer snelweg in zou zitten zou het slechter worden, maar zo dramatisch als 1:15 wordt het nooit. 1:17,5 is denk ik wel een soort ondergrens. Om daar onder te zakken moet je rare dingen doen als veel korte ritjes en continu planken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij rijdt een moderne diesel ook wel nog op stookolie hoor :)
Zolang je hiermee huisbrandolie (HBO-2) bedoelt, klopt dat vermoedelijk wel.

Maar probeer niet om er de bunkerolie voor grote scheepsdiesels (da's ook "stookolie") in te gooien. Sommige variaties daarvan moeten eerst tot 60 graden Celsius worden opgewarmd voordat ze überhaupt vloeibaar genoeg zijn om te verpompen. Dat ga je ook met een ouwe Mercedes niet redden, schat ik zo... :smirk:
 

The bone collector

Senior Member
Maar probeer niet om er de bunkerolie voor grote scheepsdiesels (da's ook "stookolie") in te gooien. Sommige variaties daarvan moeten eerst tot 60 graden Celsius worden opgewarmd voordat ze überhaupt vloeibaar genoeg zijn om te verpompen.

Ik vermoedde wel dat de het niet over stookolie voor schepen ging :)
 
Bovenaan Onderaan