Verwarmde ruitensproeiers

Wimus

Actief lid
Ik wil gaan kijken naar de mogelijkheid om op mijn Yeti verwarmde ruitensproeiers te laten monteren (zoals de optie die nieuw te bestellen is)
Weet iemand hoe dit werkt?
Wordt de verwarming automatisch ingeschakeld bij een bepaalde temperatuur, of gaat dit misschien via de schakelaar van de achterruitverwarming ofzo?
 

Tallguy

Forumguru
Ik weet eerlijk gezegd (nog) niet hoe het werkt. Ik schijn het te hebben omdat ik een Vision Pakket heb genomen. Volgens mij zijn dan alleen de sproeiers zijn verwarmd, maar of dit gekoppeld is aan de achterruit&spiegelverwarming durf ik niet te zeggen. Ik ben er eigenlijk ook benieuwd naar.
Of het echter achteraf nog in te bouwen is...poehey...ik denk dat het lastig is omdat je dan iig de sproeikoppen moet vervangen en ergens stroom moet aftappen.
 

Ronnie

Forumguru
Even opgezocht..... De verwarmde sproeiers worden ingeschakeld door de boordnetcomputer J519 en is afhankelijk van de buitentemperatuur.
 

Wimus

Actief lid
Ronnie: Je bent een KEI
dan ga ik maar eens contact opnemen met mijn dealer, en laten bestellen voor inbouw :D
Ik wilde gewoon eerst weten of het over de boordcomputer temperatuur afhankelijk gestuurd werd.
 

wimv

Actief lid
@wimus: mooi dat het op deze manier kan. Maar lang geleden heb ik ook al verwarmde ruitensproeiers gehad. Alleen ging het toen wat simpeler. Het slangetje van de sproeier werd aangesloten op een soort holle gedraaide veer die op zijn beurt om een slang van het koelsysteem werd gewikkeld. 2e slangetje naar de sproeiers en klaar was Kees (of Wim in mijn geval). Koste toendertijd een paar gulden en werkte prima. Het nadeel was natuurlijk dat je ook 's-zomers warm water op je voorruit kreeg maar daar losten de vliegen wel lekker snel van op. Ik vraag me af of dit systeem nog bestaat.
Wim
 

Mark

Banned
Ronnie: Je bent een KEI
dan ga ik maar eens contact opnemen met mijn dealer, en laten bestellen voor inbouw :D
Ik wilde gewoon eerst weten of het over de boordcomputer temperatuur afhankelijk gestuurd werd.

Ik hoop dat ze het achteraf kunnen inbouwen, in mijn Roomster was dit niet mogelijk!
 

Wimus

Actief lid
dat principe heb ik ook ooit eens ergens gezien, maar daar gaat het mij eigenlijk niet om.
De ruitensproeiervloeistof bevriest niet, daar heb ik antivries in, maar meestal is het probleem dat er een waterdruppeltje van buitenaf op het gaatje in de sproeierkop bevriest, vandaar dat ik graag de verwarmde sproeiers zou hebben.
Ik heb ooit eens een Golf gehad, daar werd het geregeld door een temperatuurgevoelige weerstand in de sproeierkop, maar aangezien we op vandaag de boordcomputer hebben, had ik goede hoop dat het nu "gewoon" via de buitentemperatuur meting aangestuurd kon worden, en dat heeft Ronnie me dus bevestigd.
 

wimv

Actief lid
@Captain Hook: ik heb eigenlijk geen idee. Je zou eens bij de automaterialen handelaar moeten kijken. Ik kan er op internet zo gauw niks over vinden.
 

Ronnie

Forumguru
Misschien een simpeler alternatief: Bij de Golf 4 zijn de ruitensproeiers constant op het boordnet aangesloten, middels een ingebouwd (in de sproeier) bimetaal wordt de
verwarming bij zo'n 6-7 graden ingeschakeld.
Is een stuk makkelijker te installeren.
 

Wimus

Actief lid
Heb vandaag even met de dealer gebeld.
Als het goed is ligt de bekabeling voor de verwarmde sproeiers er al, als dat zo is hoeven alleen de sproeiers op zich vervangen te worden en met VAG COM ingesteld te worden.
Ik ga een dezer dagen eens langs de dealer om te kijken of dat zo is.
 

Wimus

Actief lid
ben maandag bij de dealer geweest, de bekabeling ligt er dus niet :(

Heb nog eens goed bekeken hoe de sproeiers gemonteerd zitten, is eigenlijk mooi beschut onder de motorkap in, dus ga de komende winter eens kijken wat er gebeurd tijdens een vorstperiode.
 

amukar

Lid
Het kan dus fout gaan: Na het bijvullen van het reservoir krijg ik de sproeiinstallatie niet meer aan de praat. De koplampsproeiers zijn okee.
Wat moet je doen als de sproeikoppen (blijkbaar) bevroren zijn??
 

bobby45

Actief lid
echt het helpt maar stinkt

nee dat verdampt

Verdunde ammoniakoplossingen worden ammonia genoemd. Deze oplossingen worden wel als schoonmaakmiddel gebruikt, bijvoorbeeld om verf af te nemen voordat er opnieuw geschilderd wordt. Vet lost namelijk goed op in de ammoniakoplossing. Daarbij is goede ventilatie essentieel. Omdat de oplosbaarheid afneemt naarmate de temperatuur toeneemt, is het niet verstandig ammonia te verhitten omdat dan het merendeel van het ammoniak uit de oplossing vrij zal komen.
Ook wordt ammoniak gebruikt als koelmiddel in (grotere) koelinstallaties. Bovendien is ammoniakgas een belangrijk halffabrikaat voor de productie van kunstmest.
 
Bovenaan Onderaan