Verwarmde ruitensproeiers

Alle Accesoires die niet bij aflevering geleverd zijn kunnen niet meer worden geinstalleerd, ik bedoel dus de originele accesoires van Vag...dus je moet uitwijken naar andere merken accesoires, er is verkrijgbaar een soort HotFill dit apparaat spuit verwarmde ruitensproeier vloeistof met 65 graden op de voorruit, maar dan moeten de sproeiers niet bevroren zijn! Eigenlijk zouden verwarmde ruitensproeiers wettelijk verplicht moeten zijn.

Jan
Yeti 1.8

Newbee

Actief lid
Ben ik helemaal mee eens. Vandaag waren de sproeikoppen bevroren en het duurde een half uur voordat er eentje weer wat deed. Erg vervelend met al dat zout vandaag op de weg.

Constant

Erelid
Ik ben ook geinteresseerd in de verwarmde sproeiers (als Octavia Scout bezitter), de dealer had gezegd dat het kon, ik zal het nog eens navragen wat de mogelijkheden en kosten zijn.

Newbee

Actief lid
Dealer zei dat verwarmde ruitensproeierblokjes ca €12,-/st ex kosten. Maar in de Fabia 2 is geen bekabeling aanwezig. Dealer heeft geen ervaring met het inbouwen hiervan zodat het een zoektocht gaat worden (spanning, Canbus, hoe schakelen, enz). En daarvoor moet betaald worden...
Tot zover mijn zoektocht. Misschien heeft de Polo BM deze optie wel en kan dit als voorbeeld dienen?

Waar hebben we het over 12 Euro per stuk...waarom bouwen ze die dingen dan niet meteen standaard in? je verwacht van Pon toch ook wel een beetje meedenken met de klanten! maar als je dit soort accesoires niet standaard monteerd leg dan in ieder geval wel de bekabeling. Ik vind het raar dat autofabrikanten niet inspelen op het achteraf leveren van accesoires.

Constant

Erelid
Tsja, heeft Skoda dan niet door dat menig 4x4 is aangeschaft ten behoeve van de wintersport en dat we dan alsnog in zeer koude toestanden komen? Ik zou dat soort accessoires er graag bijkopen, ik ga het navragen bij de dealer wat er nog mogelijk is.

Ander voorbeeld dat Skoda blijkbaar denkt dat we niet de grens overgaan. Zo bleek de radiatorvloeistof standaard beveiligd tot -30C voor naar Nederland geleverde auto's, terwijl -40C aangeraden wordt voor de koude delen van centraal Europa. Gelukkig zag ik dit in de kleine lettertjes van de checklist die de monteur had uitgevoerd tijdens de grote beurt en heeft de dealer het opgelost door de radiatorvloeistof tot -40C te brengen door deel van de vloeistof te vervangen en onverdunde concentraat bij te mengen. Kostte me een paar tientjes, die had ik er wel voor over.

andrehj

Forumguru
Verwarmde voorruit wel als optie in bv oostenrijk te krijgen ongeveer € 200.-

Die verwarmde voorruit is in alle ons omringende landen (Dld, UK, Belgie, Denemarken etc) gewoon verkrijgbaar (in Superb, Octavia en Yeti), alleen in NL zitten we met PON opgescheept die in al zijn wijsheid heeft besloten dat wij dergelijke handige accessoires niet nodig hebben. :mad:
Hetzelfde geldt voor standverwarming af fabriek.

skodaboy

Forumguru
ik heb destijds bij de aankoop van de 02 verwarmde ruitensproeiers als optie besteld (heb ook koplampsproeiers)..ben zeer te vreden over de werking van mijn sproeiers,zijn tot nu ook nog niet bevroren geweest...
alleen kost dit weer liters ruitensproeiers product zeker als de koplampsproeiers mee sproeien...:winkie:

@Skodaboy

Mijn Yeti heeft ook Koplamp-sproeiers heb je dan ook verwarmde ruitensproeikoppen of kan dat ook verschillen?

Jan
Yeti 1.8tsi

Constant

Erelid
Voor wie al die codes niet wenst in te typen, als je het vriendelijk vraagt aan de dealer, dan printen ze de lijst ook voor je uit. Helaas, ik heb deze optie niet :1884:

Captain Hook

Forumguru
Jarenlang heeft Conrad een goedkoop setje verkocht om je ruitensproeierreservoir te verwarmen. (hier vind je ook vele verwijzingen van/naar op diverse forums) Echter tegenwoordig verkopen ze dit niet meer. :(

Iemand enig idee of er andere alternatieven zijn? Om je reservoir en/of je sproeikoppen te verwarmen bij Skoda modellen die dit niet af-fabriek hebben?

Verwarmde Ruitensproeiers

je zou iets kunnen maken van aquarium-verwarming dit idee is eerder door een forumlid hier geschreven. Hoe je dat zou moeten doen is volgens mij een kwestie van experimenteren. Ik denk zelf dit eerst buiten de auto te gaan testen.
Anders is de Hotshot een optie er zijn verschillende merken te verkrijgen.

Jan
Yeti 1.8

skodaboy

Forumguru
@Skodaboy

Mijn Yeti heeft ook Koplamp-sproeiers heb je dan ook verwarmde ruitensproeikoppen of kan dat ook verschillen?

Jan
Yeti 1.8tsi

toen ik de 02 destijds aankocht,heb ik de verwarmde ruitensproeiers van de optie-lijst gehaald...
ik heb koplampsproeiers op de 02 door dat ik xenon lampen heb.

MacManiac78

Forumguru
Leuk dat dit topic al loopt. Ik heb ook al gekeken naar de verwarmbare jets. Deze zijn makkelijk zelf te schakelen. (middels een voorschakeling; zelf te bouwen) Het nadeel van deze optie is dat de sproeivloeistof in de slangen alsnog bevriest. Zelfs als je amonia hebt toegevoegd aan het reservoir (ervaring bij -20'C in Tjechie) Dit komt waarschijnlijk door de rijwind. (?) Een koperen buis rond de slang van de radiator zorgt voor een permanente opwarming van de sproeivloeistof. (inderdaad moeilijk te vinden)

De webasto is niet aan te raden. Deze blijft bij inschakeling verwarmen, ook als er geen vloeistof meer aanwezig is, wat tot schroei en brand kan lijden. Om die reden hebben de betere winkels deze Webasto ook uit het assortiment gehaald. (Bron: Autowereld)

Leon54

Actief lid
In mijn instructieboelkje staat dat de ruitensproeiers verwarmd worden bij een temperatuur van beneden de 10 graden. Er staat niet bij dat er bepaalde types zijn uitgezonderd of dat het een accessoire betreft... Mijn Yeti is van 7/2012. Heb ik nu wel of geen ruitensproeier verwarming...?

MacManiac78

Forumguru
Als er electra aan de kopjes zit, zijn ze verwarmd.
Als het toch niet werkt, kan je dit middels VCDS aan laten zetten.

Bovenaan Onderaan