Verwarming niet zachter na bereiken temperatuur

PizzaPieter

Forumguru
Heren,

In mijn Seat Leon ST FR (5F) zit een hele fijne climatronic, die zonder probleem werkte en werkt. Ik merkte deze week echter één ding op wat ik niet begrijp en dat is dat hij, wanneer hij in 'auto' staat en de 'airco' stand is uitgeschakeld en de ingestelde temperatuur bereikt lijkt te zijn (20 graden, makkie met 12 graden buiten temperatuur en ik zit half uur in auto), de snelheid van de ventilator niet afneemt en hij hard blijft blazen (standje 4*)

Als ik de 'airco' activeer gaat ie in 30/60sec terug naar standje 2*, wat prima is. Zet ik 'airco' weer uit, gaat ie binnen 30/60sec weer naar 4.*

*Brepus heeft ooit ingesteld dat ik dat op de knop kan zien in welke stand hij draait als hij op auto staat.

Dit was voorheen nooit een issue, maar nu lijkt het niet lekker te werken.

Voor het idee:
Aircoprofiel stond om 'gemiddeld'. Aanpassen naar 'laag' maakt geen verschil.
Ingesteld temp is links en rechts 20gr. Buitentemp vanochtend 12, maar ook bij 15 deed ie t van de week.
Auto zelf wordt lekker warm. Als ik knop naar 25gr draai gaat ie harder blazen en komt er warmere lucht uit.
Als ik de knop naar 17gr draai komt er koudere lucht uit en gaat ie harder draaien.

Op een of andere manier vindt hij het lekker om op 4 te blijven draaien zónder 'airco', terwijl hij mét 'airco' naar standje 2 gaat.
Iemand enig idee? Zag een 'reset' mogelijkheid op YouTube, maar dat lijkt alleen om de kleppen te gaan.

Ben benieuwd ! Houdoe
 

gehaktbal

Forumguru
Heeft dat niet misschien te maken met het feit dat de lucht zonder airco niet echt ontvochtigd en daardoor meer luchtcirculatie ingesteld wordt? Wellicht meet hij dan ook daadwerkelijk een hogere luchtvochtigheid in de auto.
Ik herken dit zelf ook bij mijn Octavia.

En anders keertje iemand met VCDS de gemeten temperatuurwaarden laten uitlezen. Misschien meet één van de sensoren een foute waarde, waardoor hij onterecht gaat verwarmen.

Houdoe en bedankt ole ole
 

Kanerr

Forumguru
De auto 'denkt' inderdaad dat zonder airco hij harder moet blazen om de lucht te ontvochten. Ik heb eigenlijk nooit anders geweten dat hij met airco zachter blaast en zonder airco harder.. Maar de auto stand neem ik sowieso met een korreltje zout bij de 'oudere' auto's omdat hij inderdaad graag blijft plakken bij een bepaalde ventilatiestand.
 
Bovenaan Onderaan