Verwarming Yeti 1.2

WillemdeNie

Nieuw lid
Ik ben onaangenaam verrast over de capaciteit van de verwarming van mijn nieuwe Yeti. Het duurt erg lang voor de verwarming warme lucht in de cabine blaast en dan duurt het ook nog erg lang voor het daar warm wordt. Vooral de voetruimte is een ramp! Volgens de dealer voldoet eea aan de specificaties (welke?) en ligt dit aan het type motor. Ik zou graag reacties zien van andere yeti rijders of zij dit ook zo ervaren?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mij is het eerder andersom, al heel snel denk ik het mag wel wat minder. Heb wel climatic, weet niet of dat wellicht uitmaakt
 

skodayeti

Nieuw lid
Je hebt gelijk. Het duurt een kilometer of 5 voor er wat leven in de verwarming komt. Daarna wordt het allengs behagelijker.
 

WillemdeNie

Nieuw lid
Het is bij mij geen kwestie van 5 minuten maar eerder van 15 minuten. En ja, ik heb ook climatic!

[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, het duurt natuurlijk wel even voor je warme lucht krijgt en dan hangt het er ook van af wat voor rit je maakt. Korte stukjes, met stilstaan tussendoor b.v. schiet niet op. Ik zit meestal vrij snel op de snelweg, dus dat kan de verklaring zijn.
 

WillemdeNie

Nieuw lid
Het probleem blijft dat ik het niet OK vindt (ik vergelijk het bv met mijn vorige auto (Scenic 1.6) en dat is echt dag en nacht verschil. Ik zou het dus fijn vinden als er een objectieve meetmethode is die laat zien dat het wel of niet goed is. Want dan kan ik mijn comclusies trekken (Andere auto of kackel bij laten plaatsen). De dealer heeft alleen de temperatuur gemeten van de lucht inlaten bij koude en warme motor. Maar dat zegt niets over de kwaliteit van de verwarming als zodanig. Als er bv door een of andere oorzaak maar 10% van de warme lucht binnenkomt merkt je dat niet aan zo'n meting.
 

adjego

Actief lid
Ik zou zeggen dat dit niet correct is. Als je namelijk ook veel moet optrekken zorgt dit ervoor dat de motor redelijk snel opwarmt, en dat daardoor ook binnen de auto snel een aangenaam klimaat mogelijk moet zijn. Ik rijd zelf ook met een 1.2 TSi zelfs met deze buitentemperaturen (lees -7) heb ik na rond 7 minuten te hebben gereden al warme lucht uit mijn Climatronic systeem.
 

fabtdi

Lid
Het valt mij wel op dat als ik 's morgens normaal vrijwel direct de 80 km wegen op rij, het een kilometer of 8 ( minuut of 8) duurt voordat het warm begint te worden (bij -7).
Gisteren een aantal ritjes door het dorp gemaakt en dan wordt het aanzienlijk sneller warmer wordt. Binnen 5 minuten wordt het warm. Overigens heb ik de klimatic dan op 22 graden staan en de luchtverdeling op de voorruit en voetenruimte.
Als de auto een keer begint warm te worden kun je het echt wel goed warm krijgen. Enige afhankelijkheid van de snelheid merk ik wel, ondanks dat het verwarmingssysteem het redelijk snel bijregeld.
het traag opwarmen van de auto is volgens mij ook een gevolg van het steeds zuiniger worden van de motoren waardoor er dus minder wamrte vrij komt.
Ik rij voor de hobby ook nog een oude Jeep, met 4,0 liter motor. Brandstofverbruik meestal 1 op 6, maar dan ook vrijwel direct warm in de auto.
Het is maar waar je voor kiest :-)
 

Claude

Lid
Ja, het duurt erg lang voordat je binnen kunt genieten van wat warme lucht. Datzelfde geldt daarna voor het bereiken van de bedrijfstemperatuur. Het scheelt een factor 4 met mijn vorige auto. En met -5 graden of kouder duurt het nog langer.

De uitleg van de garage was, dat de 1.2 motor een hoog rendement heeft en daardoor weinig energie verspilt met warmteverlies. (Zie ook het verhaal van de Jeep hierboven.)
De 1.2 zou wel een afzonderlijk warmtecircuit hebben zodat de kachel zo snel mogelijk op temperatuur komt. Maar "snel" is dus een erg relatief begrip.
Als je op zoek bent naar 'objectieve' factoren: laat de thermostatische werking controleren.
 

OuweHippie

Senior Member
Ik had tot 1.4.2010 ook een Scenic 1.6 maar aangezien ik nu niet meer in staat ben om dezelfde route met die auto te rijden om verschil te merken vind ik dat een vergelijk niet realistisch is.

Zomer én winter draag ik meestal een T-shirt en echt koud heb ik het maar zelden. Kou is ook iets waarop je je kunt kleden.

Kortom, ik heb tot nu toe geen enkele negatieve ervaring met de verwarming van de YETI.
 
Moderne motoren als de TDI's en nu ook de TSI's zijn veel efficiënter dan de vorige generatie motoren. Het rendement is hoger en de verbrandingstemperatuur lager, dus is er minder afvalwarmte beschikbaar voor o.a. verwarming e.d. Verder worden de motor en de katalysator eerst zoveel mogelijk op temperatuur gebracht i.v.m. de emissie van schadelijke stoffen, en dan pas is de kachel aan de beurt.
Er zijn zelfs TDI motoren die standaard een extra koelwaterkachel hebben, omdat het anders veel te lang duurt voordat motor en kachel op temperatuur komen.
Dat je interieur bij deze koude omstandigheden langzaam opwarmt is het gevolg van bovenstaande en dus geen storing of wat dan ook.
Je kunt overwegen een standkachel te (laten) monteren van Webasto (op benzine of diesel) of van Defa (elektrisch).
 

Wimus

Actief lid
mijn verwarming werkt prima, niks over te klagen, als ik hier het dorp uitrij (ca 1 km) begint al warme lucht te komen, ook vanmorgen bij -8.
Ik weet niet of dat komt doordat ik een diesel heb?
 
Ik reed hiervoor een Opel Zafira 1.8 benzine. Ondanks dat ik de motor met niet al te hoge toeren rustig op temperatuur laat komen, vind ik dat mijn huidige Yeti 1.2 DSG zelfs sneller warmte afgeeft dan mijn vorige auto. Al na een paar minuten voel ik al warme lucht uit de roosters komen, dus zo slecht is het niet. Uiteraard met de temperaturen van de afgelopen week duurt het wel zo'n 10 minuten voordat de hele auto op temperatuur is. Overigens heb ik een climatronic welke ik op de stand automatisch laat staan.
 

MIK

Lid
Mijn auto staat tot januari nog bij de dealer ik moet dus nog even wachten maar heb al wel het instructieboekje gelezen hier word aangeraden de circulatiefunctie in te schakelen voor een snellere verwarming.
 
verwarming yeti

Mijn ervaring is ook, dat het erg lang duurt voordat de koelwater en daarna pas de olietemperatuur op niveau is.
Ter vergelijking, uit eigen ervaring : de Fabia (benzine) deze is echt veel sneller warm en niet zo'n beetje ook..
 
Mijn ervaring is inderdaad dat het wat lang duurt voordat echt warme lucht eruit komt. Ik denk dat eerst de warmte nodig is voor de motor en dan pas de bestuurder en passagiers.

De eerste 5 min heb ik dan ook muts op en handschoenen aan :cool:
 
Wat KiekKiek ook aangeeft is de veel efficientere motoren (TSI en TDI).
Vergelijk met de concurrentie gaat vaak mank omdat de daar gebruikte motoren een andere (= oudere) warmtehuishouding hebben.
Gezien de milieueisen is het noodzakelijk dat de motoren zo snel mogelijk hun bedrijfstemperatuur bereiken (lage emmissie) want zo lang de motor nog in de opwarmfase zit, wordt de lambda (bezine motoren) regeling uit geschakeld totdat de motor warm is.
Dit gaat ten koste van de verwarming omdat het dan anders langer duurt voordat de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt.

Ik heb ook een 26 jaar oude Mercedes diesel (240D) en de verwarming blaast al na 1 km (1000 meter) warme lucht. Mijn Yeti (1.4) na 5 a 8 km.
 
Bovenaan Onderaan