Via USB poort telefoon laden

rtwee

Senior Member
haha... dacht er ook aan vanochtend, maar vond het een flauwe opmerking. Dacht dat je het wel wist... haha

jongerik

Actief lid
na een toch van 2 uur is de nexus max 30 procent voller. Hij laadt wel, maar zo weinig dat bellen meer verbruikt dan dat het dingetje laden kan. Ik betwijfel of het daadwerkelijk 550mAh is
Nexus en waarschijnlijk ook wel andere Android toestellen kennen een slow en fast charge modus. Als er een data verbinding op de USB aanwezig is (opladen via pc of zoals hier media ingang) wordt normaal gesproken de "slow" oplaad modus gebruikt en gaat het opladen dus veel langzamer, maar kan wel de dataverbinding gebruikt worden. Fast charge is normaal alleen actief indien er gebruik wordt gemaakt als je de usb kabel in een 220v adapter stopt of als je een goedkope kloon kabel gebruikt die geen data verbinding bevat.
Verschillende custom roms hebben wel de mogelijkheid om handmatig de fast-charge aan te zetten via het toggles scherm ondanks dat er een dataverbinding aanwezig is, alleen kun je dan geen gebruik maken van de data verbinding.

Waauw @Skoda liefhebber 1, dat werkt echt, bedankt voor de tip! Ik moet toch echt eens de handleiding :lezen:gaan lezen........:mad::banghead:Al die tijd zonder muziek..........

Persoonlijk vind ik het hoogst iritant, daar komt bij dat de media knop ook vaak niet reageert, alsof het systeem blijft hangen op de USB input. Vaak moet ik eerst naar radio om vervolgens weer terug te kunnen naar SD. Denk dat ik toch maar voor de 12V oplossing ga :)

serum

Forumguru
@jongerik in dat geval kan je een USB kabel aanpassen zodat er puur 5V op komt te staan en de datalijnen verbreek. Ik zal dit eens testen met een microUSB kabeltje. bedankt voor de tip.

Zie dat dergelijke kabels bestaan.

http://www.fasttech.com/product/1355900-fast-charge-micro-usb-high-speed-charging-cable

Net even gekeken, pin 1 en 4 van de usbplug staat de 5v overheen. Je zou ook gewoon de middelste twee af kunnen plakken.

Zal er mee testen en hier mijn bevindingen posten.

Geert Oost

Nieuw lid
iPhone gaat niet laden als de data lijnen los hangen, normaal is er communicatie tussen de telefoon en de USB controller (Enumeration) en meld de telefoon hoeveel stroom hij gaat trekken zodat de USB chip niet over belast wordt. Zie deze site voor een uitgebreide uitleg hoe Apple de datalijnen gebruikt bij het laden. https://learn.adafruit.com/minty-boost/icharging

Cordoba

Forumguru
Voor zover ik weet zitten er op de 4 contacten van een usb plug een plus 5.5v, een min voor diezelfde, een plus voor de data en een min daarvoor. Ik zie dan ook niet waarom de dataoverdracht de laadstroom zou moeten beperken, of andersom.

Misschien dat warmte-ontwikkeling in de kabel door (hoge) laadstroom, de kwaliteit van de dataverbinding beïnvloedt?

jongerik

Actief lid
@jongerik in dat geval kan je een USB kabel aanpassen zodat er puur 5V op komt te staan en de datalijnen verbreek. Ik zal dit eens testen met een microUSB kabeltje. bedankt voor de tip.

Zie dat dergelijke kabels bestaan.

http://www.fasttech.com/product/1355900-fast-charge-micro-usb-high-speed-charging-cable

Net even gekeken, pin 1 en 4 van de usbplug staat de 5v overheen. Je zou ook gewoon de middelste twee af kunnen plakken.

Zal er mee testen en hier mijn bevindingen posten.
Klopt die kabels zijn te koop, had er per ongeluk één gekocht en kon er geen data verbinding mee maken. Na wat googlen kwam ik er achter dat dit dus soms expres(inderdaad die fast charge dingen) is of gewoon elcheepo kloon snoertjes zijn. Bleek dus een handige kabel te zijn voor in de auto.
En zoals jij aangeeft zou je het ook zelf kunnen doen bij een kabel die je al hebt.

Hoe snel het dan in de praktijk gaat hangt wel af van het vermogen dat je 12v USB plug geeft. Er zijn versies van 500mA tot 2100mA.

jongerik

Actief lid
Lijkt er op dat ze juist niet los moeten zijn maar met elkaar verbonden.
http://www.instructables.com/id/Cheap-and-simple-USB-car-fast-charger-mod/step2/mod/

@Cordoba Geen idee of het marketing is, als kenmerken van één zo'n kabel geven ze inderdaad warmte als één van de redenen
  • If you have purchased a powerful mains or car USB charger but find that it charges your device slowly or not at all when using a normal micro USB cable, this cable will most likely solve the problem.
  • Follows the 'Dumb USB' specification' - get the full power from a computer USB socket, mains or car USB charger. Your device will not enter 'data transfer' mode so there is no risk of data hacking / viruses when charging from an unknown USB socket.
  • PC USB sockets and many other chargers will only charge micro USB device at 0.5A with a normal data cable, this allows charging at 1A or more - twice as fast.
  • Uses 24AWG copper cable to allow faster charging than a normal micro USB cable - has lower resistance so more power goes to your device and less is lost in the cable as heat. 5ft long, 1 year guarantee.

Cordoba

Forumguru
Hoeft geen marketing te zijn @jongerik: door warmteontwikkeling verandert de impedantie van de kabel, en zal de kwaliteit van de data-overdracht afnemen, al kun je natuurlijk ook de kabeldelen voor het opladen wat zwaarder uitvoeren, waardoor er minder warmte-ontwikkeling in de kabel ontstaat, maar de warmte in de USB-plug houd je wel.

Frank C

Forumguru
Na recente IOS software update (7.0 of 7.1 moet dit even schuldig blijven) heeft Apple het opladen via "niet originele" kabels geblokt. Mij lukt het met het ene kabeltje daarom wel en een andere niet. Overigens het kabeltje waar het niet bij lukte was bij AH gekocht en heb die terug gebracht.

Laatst bewerkt:

HansB

Nieuw lid
Hoi Frank, ik heb IOS 7.1.2 op mn Iphone5 en toevallig deze week 2 niet originele kabeltjes binnengekregen. Heb echter geen probleem met opladen. Foon gaf wel ff de melding dat kabels niet origineel zijn maar laadt prima op.

MeneerB

Forumguru
Ik heb het even nagemeten: De USB poort in de O3 kan minimaal 1.2A leveren.

Er is wel verschil wat voor een USB apparaat er aangesloten wordt. De meeste smartphones en tablets bepalen via de datalijnen wat voor een soort lader en met welk maximaal vermogen is aangesloten.
En dat protocol verschilt voor Android en Apple.

Bij mijn (Android) smartphone is het zo dat hij eerst bepaald welke lader er aangesloten is. Vervolgens gaat deze net zoveel stroom trekken totdat de spanning die hij meet tot een bepaalde waarde is ingezakt.
In de praktijk betekent dit dat met een lange kabel de laadstroom een stuk lager is dan met een korte kabel of met dikkere aders. Die 1.2A die ik gemeten heb is met een kort "charge only" kabeltje. Met een lange 1:1 datakabel haal ik maar 0.5A. Duurt het zeker 4 uur voordat de telefoon vol is.

Ik weet niet in hoeverre de O3 usb port het apple charge protocol ondersteund (divider) maar gezien de eerdere postings zal dit wel werken. Als het niet werkt zal het mogelijk aan de kabel liggen.

Hoeft geen marketing te zijn @jongerik: door warmteontwikkeling verandert de impedantie van de kabel, en zal de kwaliteit van de data-overdracht afnemen, al kun je natuurlijk ook de kabeldelen voor het opladen wat zwaarder uitvoeren, waardoor er minder warmte-ontwikkeling in de kabel ontstaat, maar de warmte in de USB-plug houd je wel.

De kwaliteit van de dataoverdracht heeft niets te maken met de warmteontwikkeling en de verandende weerstand.
Bij USB zijn de voeding en datalijnen gescheiden. Die datalijnen mogen heel dun zijn. Wel belangrijk is de gelijkstroom weerstand van de voedingslijnen zoals je al aangaf.
Hier is het credo: zo dik mogelijk of zo kort mogelijk. Maar dit heeft alleen zin met smartphones of tablets die het maximum opzoeken. Oude exemplaren zullen waarschijnlijk niet meer dan de 0.5A trekken gespecificeerd in de USB standaard. (USB 3 levert minimaal 0.9A , maar dit terzijde)

Frank C

Forumguru
Hoi Frank, ik heb IOS 7.1.2 op mn Iphone5 en toevallig deze week 2 niet originele kabeltjes binnengekregen. Heb echter geen probleem met opladen. Foon gaf wel ff de melding dat kabels niet origineel zijn maar laadt prima op.

Ok, mooi dan. Want originele zijn stuk prijziger, maar weet je wel dat ze werken.

andrehj

Forumguru
Kijk nog maar eens goed: Met een originele Iphone kabel gebruikt ie de volle snelheid (bij een Ipad zo'n 2 A), maar bij een Chinees namaakkabeltje (zonder dure Apple-chip erin) wordt door meneer Apple de snelheid teruggeschroefd naar slechts 500 mA.
Samsung heeft van dit soort flessentrekkerij gelukkig geen last, daar kun je elk micro-USB kabeltje instoppen en hij laadt gewoon.
Android rules!

henriz

Forumguru
USB kabeltjes waar een chip in zit zodat je telefoon kan zien of de kabel gecertificeerd is?!?? :sterretjes:
Is dit een grap of zo?

Stewie

Senior Member
USB kabeltjes waar een chip in zit zodat je telefoon kan zien of de kabel gecertificeerd is?!?? :sterretjes:
Is dit een grap of zo?

Nee, is geen grap.
Ik gebruik altijd zo een 12V stekkerding. Mijne levert 1,5A aan de telefoon, anders duurt het laden erg lang.
Voordeel is ook dat de radio niet overschakelt op USB, heb er namelijk geen muziek opstaan (Heb wekelijks wel een adere phone lol).

Bovenaan Onderaan