Vloeren zeiknat...

Hallo ik heb het zelfde probleem nu. Aan de bestuurderskant alles nat en beslagen ramen smorgens . Heb het gecontroleerden de afvoeren zitten dicht met bladeren

Nu wil ik de waterbakken schoonmaken en doorspuiten plus gelijk het interieurfilter vervangen maar hoe krijg ik de kunststof plaat boven het interieurfilter los.

Christie

Cordoba

Forumguru
Interieurfilter zit toch niet onder de parafan (parafan=kunststofrooster onderaan de voorruit boven de waterbak) bij de Octavia I? Bij bijna alle VAG-modellen uit de 21e eeuw zit het interieurfilter ín de auto. Als je het bijrijdersportier open trekt, dan zit er net boven de middentunnel een soort platte lade die je naar de bijrijderszijde eruit kunt trekken: dat is het interieurfilter (filter + raamwerk er omheen).

Voor het loshalen van de parafan, moet je waarschijnlijk de ruitenwisserarmen eerst verwijderen (kapje omklappen, moer eraf draaien, en hopen dat één of andere malloot de de arm niet vastgelijmd heeft op de as).

Octa Collection

Forumguru
Bij de octavia 1 zit het filter onder de parafan aan de rechterzijde (bijrijderskant), hiervoor hoeft de ruitenwisser er niet af om deze te vervangen.

Joske

Forumguru
nochtans in Elsa wordt wel gesteld om de ruitenwisser rechts te verwijderen, maar @Octa Collection spreekt misschien uit ervaring dat het niet moet?

in bijlage even een willekeurige O1 genomen en inderdaad filter zit wel degelijk in het motorcompartiment @Cordoba ;)

Bijlagen

• interieurluchtfilter vervangen octavia 1.pdf
    66,6 KB · Weergaven: 8

Desperado

Forumguru
Ervaring; Geen ruitenwisserarmen verwijderen. Ik weet het niet precies hoe het zit en ga nu even niet kijken buiten, maar zeker geen wisserarmen eraf halen.

Cordoba

Forumguru
Dan zal het bij de O1 wat anders zitten, bij bijvoorbeeld mijn Fabia lopen de asjes van de ruitenwissers heel 'handig' door de parafan heen. Ik dacht eigenlijk dat de plaats voor het interieurfilter bij Skoda/Seat/VW/Audi modellen van de laatste 10 jaar allemaal redelijk universeel was, maar dat blijkt niet te kloppen. Ik weet wel van modellen uit de vorige eeuw dat ie daar vaak onder de motorkap tegen de voorruit aan zit.

Overigens de O1 heeft een parafan in 2 delen (omdat er in één van de instructies sprake is van één wisserarm verwijderen)?

Joske

Forumguru
@Cordoba

wel, ik was eigenlijk ook van die zelfde overtuiging hoor, heb nog niet anders geweten dan dat het filter onder het dashboardkastje zit.

Desperado

Forumguru
De O1 heeft een gedeelde parafaan. Interieurfilter zit er rechtsonder. Ruitenwissers even in de servicestand zetten, rubber loshalen en parafaan losmaken.
20140203_1053591_zpsbccf647b.jpg

Door het rechter gaatje zie je het filter. Rubber op de voorgrond moet er eerst af, ruitenwissers omhoog is makkelijker.

20140203_1054091_zps95b3263c.jpg

En zie hier het midden waar de 2 delen aan elkaar zitten onder de wisserarm. Dus deze omhoog en ruimte zat.

Allen,

Dank voor de reacties en het meedenken.
Ik ga de tips (overdag) na en intussen zijn ben ik aan het deppen met kranten om de boel droog te maken.
verder ga ik de rubbers en afwatering na om te kijken of we het lek boven water kunnen krijgen..:D
(te flauw...)

Vandaag om dat het mooi weer is de boel schoon gemaakt. Nog niet de kunststof plaat verwijderd.
Maar kon er goed bij door hem met een paar houten blokjes omhoog te houden.
Met een grijpertje Zo,n goedkoop ding die je vaak bij de bouwmarkten in de 2,50euro bakken ziet liggen de bladen verwijderd.
Daarna de beschermlagen van de wielbakken (twee schroeven aan elke kant)los gemaakt.
Dit werkt hartstikke goed je kan dan eigenlijk overal bij. Maar schrok van hoeveel modder en bladeren hier zaten.
Bijna een halve emmer vol. Alles goed schoongemaakt en water over de plaat gegooid met een gieter en zowaar het water loopt er nu weer uit achter de beschermingsplaat langs .Dit was niet het geval voor die tijd.
Heb nu kranten op de vloer liggen en kijken of het nu over is.
In ieder geval een goede tip om de platen in de wielas los te maken.
Nu maar afwachten of het over is.

Christie:tegek:

Octa Collection

Forumguru
nochtans in Elsa wordt wel gesteld om de ruitenwisser rechts te verwijderen, maar @Octa Collection spreekt misschien uit ervaring dat het niet moet?

in bijlage even een willekeurige O1 genomen en inderdaad filter zit wel degelijk in het motorcompartiment @Cordoba ;)
Dat was inderdaad mijn ervaring maar ik lees dat het christie gelukt is om eea te reinigen.
Als je het linker deel van de parafan wil verwijderen moet volgens mij wel de linker ruitenwisser gedemonteerd worden.

Je hoeft de ruitenwissers er niet af te halen . auto op contact zetten wissers aan en als hij rechtop staat van contact af halen . dus de ruitenwissers staan dan recht omhoog. werkt goed.

Clubjoker

Nieuw lid
All,

Mijn probleem zit in de rubber welke de portieren afsluit. Deze rubber loopt van de voorkant van het voorportier tot aan de achterkant van achterportier.
Wie weet waar ik dit onderdeel (links en rechts) online kan bestellen?
Hoe kan ik achter het artikelnummer komen?

Alvast dank!

Joske

Forumguru
All,

Mijn probleem zit in de rubber welke de portieren afsluit. Deze rubber loopt van de voorkant van het voorportier tot aan de achterkant van achterportier.
Wie weet waar ik dit onderdeel (links en rechts) online kan bestellen?
Hoe kan ik achter het artikelnummer komen?

Alvast dank!
mits een bouwjaar en type Skoda (ik veronderstel ook een Octavia 1?) kan ik wel eens kijken voor een artikelnummer als je dat graag wilt.

Bovenaan Onderaan