Zo, een zondagmiddagje op de knieën gelegen en de boel zit er in, is aangesloten en is gecodeerd in VCDS. Oh ja en het werkt ook.....
voor een deel....
Het was wel een pittige klus, normaalgesproken maak ik een hoop foto's, maar op een gegeven moment was ik zo aan het worstelen met oa de plastic platen op en rond de dorpels dat ik vergeten ben foto's te blijven maken. Dus dit keer geen uitgebreid verslag met foto's.
Maar goed, @
ertromp , @
Jee13 en @
Michelv. hebben al zoveel foto's en aanwijzingen geplaatst dat dat ook niet echt meer nodig is. Ik had er zeker voldoende aan voor mijn klus, dus dank heren! Maar toch nog even het stappenplan dat ik gevolgd heb:
1. Ik ben in ieder geval begonnen met de dorpels links demonteren en de kabel door de dorpel doorvoeren en uit laten komen in het bakje vooraan onder de stoel. Van daar met tiewraps de draden vast aan de kabelboom die al onder de stoel zit en het lampje gemonteerd. Voor de zekerheid de stoel een keer voorzichtig helemaal naar voren en naar achteren om zeker te weten dat je voldoende speling hebt. Ik heb het niet aangedurfd om de stoel te demonteren, leek me toch nog een extra uitdaging en op zich ging het redelijk op deze manier. Wel wat schrammen en schaafwondjes aan de handen opgelopen van het onder een stoel proberen vast te maken van de tiewraps.
2. Vervolgens de onderkant van het dashboard aan de bestuurderskant loshalen en de foamen plaat insnijden voor het lampje.
3. Daarna dashboardkastje en onderkant dashboard aan de bijrijderskant gedemonteerd en ook daar de foamen plaat ingesneden voor het lampje.
4. Vervolgens met een stukje installatiedraad (met een haakje eraan gebogen) de draden van links naar rechts achter het dashboard langs gehaald. Er zit een mooie opening ter hoogte van de schroef waarmee je tapijt vast zit bovenin de voetenruimte.
5. Daarna stap 1 nog een keer gedaan maar dan voor de bijrijdersstoel.
6. Toen de accu losgehaald en de auto een half uurtje laten staan. Het was tijd voor een lunch en ik heb wel eens gelezen dat dan alle reststroom ook uit het systeem is (wordt vooral aangeraden als je aan airbags gaat klussen). Ik hoopte daarmee in ieder geval de foutenparade van mijn vorige project te voorkomen. Wellicht had het geen enkele zin, maar dan was het placebo effect in ieder geval dat ik wat minder stress had....
7. Loshalen van terminal B van de boordcomputer en de draad aansluiten op pin 50 was een eitje.
8. Daarna nog de massa verbinden aan een van de schroeven die in je chassis zitten naast de zekeringkast.
9. Lange stukken draad die nog loshingen hier en daar nog netjes vastgezet met wat tiewraps en toen de boel weer rustig in elkaar gezet.
10. De laptop aangesloten en in VCDS het juiste vinkje gezet.
En toen testen!
Linksvoor:
Rechtsvoor:
Achter:
Oké... ertromp heeft het netter weggewerkt.... bij mij zie je nog een klein stukje draad...
Het bewijs in het multifunctioneel display:
Maarrrrrr, zoals ik bovenin al schreef, het doet het, maar niet helemaal.....
. Er zijn twee dingen die niet helemaal lijken op wat ik bij jullie zie/lees:
Probleempje 1:
Als ik mijn deuren open, gaan ze aan, maar zodra de binnenverlichting uitgaat, dan gaan ze ook uit (ook als mijn dimlichten aan staan). Waarschijnlijk heb ik nog een oudere boordnetmodule in mijn auto zitten en ondersteunt hij het dus niet op de FL manier maar alleen net zo als bij de preFL. Ik heb een hele vroege FL uit medio 2009, dus net als met de ontbrekende draad voor de automatische lichtschakelaar zal het wel gewoon pech zijn.
Weet iemand trouwens hoe ik dat kan controleren, of ik de juiste of een oudere boordnetmodule heb?
En probleempje 2:
Ik heb de led units besteld, maar vooral de twee aan de voorkant lijken een stuk minder fel te branden als bij jullie, zou de aansturing van deze (vermoedelijk oudere) boordnetmodule niet geschikt zijn voor leds?
Voorkant:
En achter:
Hoor graag nog jullie mening!