Jojojolande
Lid
Na overleg met Kensei over de beste plek voor dit topic, is besloten er tóch een los topic van te maken ipv het onder het bestaande 'vochtprobleem Citigo' te plaatsen. Op deze manier is het voor andere Citigo rijders goed te weten wat men even moet controleren voordat die hier ook mee geconfronteerd worden.
Want...wat is er aan de hand?
Mijn Citigo stond maandagmiddag met 1,5cm water op de vloer te klotsen! Ja, op de grond in de passagiersruimte. Niet in de kofferbak ofzo dus. We waren net terug van vakantie, ik stap de auto in en dan dit!
De hele vloer is zeiknat, de dempingsmatten onder de vloerbedekking idem. Het water stond echt 1,5cm boven het tapijt!
Wat was de oorzaak? Onder de motorkap zit een bak voor de invoer cq inlaat van de lucht voor de kachel. Die bak is open zodat er lucht van buiten de kachel in kan om verhit te worden voordat het door de uitstroomroosters de 'cabine' in komt. Bij die bak zitten een soort van afwateringskanalen. Die dingen waren blijkbaar verstopt door gruis en spul (foto's verwacht ik nog) van de bomen die bij de parkeerplaats staan waar ik de auto parkeer (ergens anders parkeren kan niet want de gemeente doet niet anders als overal bomen plaatsen bij parkeerplekken in onze stad ). Ondanks dat er een bovenrooster bij de motorkap zit, valt er nog steeds een hoop zooi blijkbaar in die bak van de kachel. Normaal zou regenwater dan via die kanalen horen weg te stromen, maar...omdat die kanalen verstopt waren geraakt, is die bak volgelopen na de regenbuien van afgelopen dagen en in de auto gestroomd!
Ondanks dat ik op dezelfde parkeerplaatsen mijn vorige Fabia's ook heb gezet en daar nooit een probleem mee had, en mijn vriend daar zijn O2 en Yeti altijd neerzette zonder problemen, is het nu met de Citigo raak. Dat zegt iets over de vochtgevoeligheid van de Citigo (bevestigd door garage trouwens).
Die bak is lastig te bereiken hebben we begrepen van de garage en wordt trouwens ook nergens vermeld als een 'onderhouds item' in de handleiding (waarschijnlijk omdat hij lastig te bereiken is). Er schijnt ook geen extra rooster boven te zitten om te voorkomen dat er toch nog rommel in kan komen wat die kanalen kan verstoppen.
Naar mijn mening is dit een constructiefout/-gebrek bij de Citigo. Je kan er nl zelf praktisch geen onderhoud aan doen en je moet maar hopen dat die kanalen niet verstopt raken. Zelf heb ik altijd elke 2weken de rooster die wél bereikbaar zijn schoongemaakt van blad en rommel, maar wat daar tussendoor valt, komt dus in die kachelbak terecht en die is dus lastig bereikbaar.
Ik adviseer een ieder dan ook te kijken of hij/zij die kachelbak kan checken op rommel wat die kanalen kan verstoppen zodat dit probleem jullie niet overkomt.
Mijn Citigo staat sinds maandag uit te lekken bij de garage. Ze hebben de stoppen die onderin de auto zitten eruit getrokken zodat de auto leeg kon lopen. Verder proberen ze 'm goed droog te krijgen, maar ik vrees nu al voor de winter (vochtproblemen, beslagen ramen, bevroren ramen, schimmel, etc). De kachel blijkt kapot te zijn geraakt hierdoor, hopelijk is de bekleding niet zo nat dat het straks gaat vermolmen of dat de auto gaat stinken... een schadepost voor een auto van 5 maanden oud en 1300km op de teller...wie voor die schade verantwoordelijk is, is een leuke discussie (not!) want niets en niemand heeft mij (en jullie ongetwijfeld ook niet) gewezen op die kachelbak en het schoonhouden ervan.
PON zal geïnformeerd worden, maar daar verwacht ik weinig van momenteel.
Zucht...en ik had de auto juist nieuw gekocht als laatste auto die ik nog zou kopen en zou oprijden de komende tig jaar
Want...wat is er aan de hand?
Mijn Citigo stond maandagmiddag met 1,5cm water op de vloer te klotsen! Ja, op de grond in de passagiersruimte. Niet in de kofferbak ofzo dus. We waren net terug van vakantie, ik stap de auto in en dan dit!
De hele vloer is zeiknat, de dempingsmatten onder de vloerbedekking idem. Het water stond echt 1,5cm boven het tapijt!
Wat was de oorzaak? Onder de motorkap zit een bak voor de invoer cq inlaat van de lucht voor de kachel. Die bak is open zodat er lucht van buiten de kachel in kan om verhit te worden voordat het door de uitstroomroosters de 'cabine' in komt. Bij die bak zitten een soort van afwateringskanalen. Die dingen waren blijkbaar verstopt door gruis en spul (foto's verwacht ik nog) van de bomen die bij de parkeerplaats staan waar ik de auto parkeer (ergens anders parkeren kan niet want de gemeente doet niet anders als overal bomen plaatsen bij parkeerplekken in onze stad ). Ondanks dat er een bovenrooster bij de motorkap zit, valt er nog steeds een hoop zooi blijkbaar in die bak van de kachel. Normaal zou regenwater dan via die kanalen horen weg te stromen, maar...omdat die kanalen verstopt waren geraakt, is die bak volgelopen na de regenbuien van afgelopen dagen en in de auto gestroomd!
Ondanks dat ik op dezelfde parkeerplaatsen mijn vorige Fabia's ook heb gezet en daar nooit een probleem mee had, en mijn vriend daar zijn O2 en Yeti altijd neerzette zonder problemen, is het nu met de Citigo raak. Dat zegt iets over de vochtgevoeligheid van de Citigo (bevestigd door garage trouwens).
Die bak is lastig te bereiken hebben we begrepen van de garage en wordt trouwens ook nergens vermeld als een 'onderhouds item' in de handleiding (waarschijnlijk omdat hij lastig te bereiken is). Er schijnt ook geen extra rooster boven te zitten om te voorkomen dat er toch nog rommel in kan komen wat die kanalen kan verstoppen.
Naar mijn mening is dit een constructiefout/-gebrek bij de Citigo. Je kan er nl zelf praktisch geen onderhoud aan doen en je moet maar hopen dat die kanalen niet verstopt raken. Zelf heb ik altijd elke 2weken de rooster die wél bereikbaar zijn schoongemaakt van blad en rommel, maar wat daar tussendoor valt, komt dus in die kachelbak terecht en die is dus lastig bereikbaar.
Ik adviseer een ieder dan ook te kijken of hij/zij die kachelbak kan checken op rommel wat die kanalen kan verstoppen zodat dit probleem jullie niet overkomt.
Mijn Citigo staat sinds maandag uit te lekken bij de garage. Ze hebben de stoppen die onderin de auto zitten eruit getrokken zodat de auto leeg kon lopen. Verder proberen ze 'm goed droog te krijgen, maar ik vrees nu al voor de winter (vochtproblemen, beslagen ramen, bevroren ramen, schimmel, etc). De kachel blijkt kapot te zijn geraakt hierdoor, hopelijk is de bekleding niet zo nat dat het straks gaat vermolmen of dat de auto gaat stinken... een schadepost voor een auto van 5 maanden oud en 1300km op de teller...wie voor die schade verantwoordelijk is, is een leuke discussie (not!) want niets en niemand heeft mij (en jullie ongetwijfeld ook niet) gewezen op die kachelbak en het schoonhouden ervan.
PON zal geïnformeerd worden, maar daar verwacht ik weinig van momenteel.
Zucht...en ik had de auto juist nieuw gekocht als laatste auto die ik nog zou kopen en zou oprijden de komende tig jaar
Laatst bewerkt: