Is niet alleen van het jaargetijde, maar ook van moment op de dag afhankelijk en van het weertype. Je kunt het beste de hygrometer gewoon eens een poosje op een andere plek neerleggen, bijvoorbeeld in berging/schuur. Dan krijg je een idee wat de vochtigheid van de buitenlucht op dat moment, veel lager dan de gemiddelde luchtvochtigheid in de buitenlucht kom je niet, ook niet met een auto die geen vochtprobleem heeft.
Overigens zit er wel een verraderlijk iets in de aanwijzing van de hygrometer: hij geeft aan het luchtvochtigheidspercentage in vergelijking zoals dat maximaal kan zijn onder die omstandigheden. Klinkt ingewikkeld, maar zal proberen het duidelijk te maken met een voorbeeld:
Stel de temperatuur is 10 graden en de lucht kan bij die druk en temperatuur maximaal 10 eenheden water bevatten. Vervolgens verwarm je diezelfde maximaal vochtige lucht naar bijvoorbeeld 25 graden, en bij die temperatuur (en luchtdruk) kan diezelfde lucht wel 3 eenheden water bevatten. De lucht bevat in absolute hoeveelheden nog steeds evenveel water, maar de relatieve luchtvochtigheid is dan ineens gedaald van 100% (100% x (1/1)) naar 33% (100% x (1/3)).
Overigens die Pingi wel regelmatig drogen, want dan krijg je het vocht echt uit je auto, anders is de Pingi alleen een buffer die water opneemt als de lucht erg vochtig is, en het weer afgeeft in je interieur als de de lucht wat droger is.
Als ik echt een getal zou moeten gokken zou ik zeggen, in de loop van de middag is 60% een mooie waarde, en 's morgens zal dat wat hoger zijn. Is overigens ook afhankelijk van waar je woont, maar je woont dacht ik in Brabant, dus relatief droge lucht.