Volkswagen Golf Trendline 1.6 16V 2008 als 2e auto

Canon-Eye

Forumguru
Rekenkundig gezien is 98 méér dan 95, dus indien minimaal 95 is vereist dan mág er zeker ook 98 in. Simpeler kan ik het niet maken.

Voordelen? Hangt een beetje van het gebruik van de auto af. Mijn auto wordt tegenwoordig minder gebruikt dan voorheen en het gebeurt regelmatig dat hij 4 tot 7 dagen stilstaat. Daarom tank ik eigenlijk altijd E5 (98), om de ongunstige bijeffecten van het hogere ethanolgehalte tegen te gaan. Hij rijdt er prima op - lijkt misschien zelfs wel iets beter, maar dat kan ook een kwestie van perceptie zijn. Objectieve gegevens hierover heb ik niet en het op 95 rijden is ook alweer zo lang geleden dat ik het nu niet meer kan vergelijken.

Maar als je met de Seat zelf merkt dat het beter gaat, dan kun je er wel vanuit gaan dat het voor de Golf niet anders is.
 

Arjan1985

Forumguru
Tank iig niet dat E85 per ongeluk omdat dat bijv extreem goedkoper is. Lees er horror verhalen van op AD
 

Rallye

Forumguru
Bij een auto die afgesteld op 95 kan 98 ook. Belangrijkste verschil is dan vooral minder ethanol. Echt wonderen moet je er niet van verwachten als je auto er niet op afgesteld is, zie

 

PizzaPieter

Forumguru
Bij een auto die afgesteld op 95 kan 98 ook. Belangrijkste verschil is dan vooral minder ethanol. Echt wonderen moet je er niet van verwachten als je auto er niet op afgesteld is
Verwacht ook geen wonderen, maar richting Dordogne komen er wat heuvels etc. 1.6 heeft sowieso al weinig powerrrrrrr, dus met wat bepakking is alle extra welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Misschien zal de motor op 98 wat rustiger lopen dan op 95, maar het zal bij een dergelijke auto/motor marginaal zijn…

Verschil in Ethanol zit in de basis niet tussen 95 en 98…
Zo heb je in andere landen bijvoorbeeld 95/E10, 95/E5 of 98/E5.
Is typisch Nederlands dat bij ons de 95 altijd geassocieerd wordt met de E10 evenals de 98 met de E5.

E85 is een andere brandstof, dat gaat net als diesel niet lekker lopen op benzinewagen, tenzij het een bi-fuel is; dan is E85 een optie.
 

Tees

Donateur
Geassocieerd is niet het juiste woord, de wetgeving in NL is zo dat Euro95 min 5% en maximaal 10% ethanol moet bevatten, en dat Euro98 maximaal 5% ethanol mag bevatten. Ik weet niet hoe die wetgeving in andere landen is geïmplementeerd, maar zou me niet verbazen als daar iets soortgelijks geldt. Alleen hebben ze daar vaker meer keuze aan de pomp dan hier in NL.
 

Rallye

Forumguru
In Nederland is 95/E5 niet te krijgen in verband met de administratieve eisen die daaraan worden gesteld (iets met de verdeling over het aantal pompen meen ik mij te herinneren). In Duitsland heb je wel 95/E5.
 
Bovenaan Onderaan