Chris, je schrijft dat de navigatie steeds de weg kwijt was, maar Android auto niet. Kan dat door een slechte antenne komen (ik neem aan dat Android auto de antenne van de foon gebruikt), of komt dit door de software?
Goede vraag, weet ik eigenlijk niet. Ik weet in ieder geval wel dat je op de gewone navi absoluut niet kan vertrouwen. Files ziet hij niet, te laat of hij geeft aan dat er een file staat terwijl de weg vrij is. Op terugweg Android Auto gebruikt en dat is veeeeel accurater.
Interessant verslag van je Alpen tripje
@sitechris .
Meest opmerkelijke vond ik deze uitspraak:
Het weggedrag levert ook nauwelijks verrassingen op
in combinatie met:
Daarvoor is het een Volkswagen en we weten allemaal dat Volkswagens ‘middle-of-the-roadauto’s’ zijn
Da's toch juist een groot pluspunt? Dat betekent dat het een hele veilige, stabiele, voor vrijwel iedereen geschikte auto is. Prima toch?
Ik zou onder geen beding dagelijks in een auto willen rijden die allemaal verrassingen oplevert.
Goed en interessant punt.
Wat ik bedoel te zeggen: ik houd zelf van auto's met een levendig weggedrag. Neem de Ford Fiesta ST. Als je in een bocht plotseling gaslost dan weet je dat de achterzijde bliksemsnel roteert. Met andere woorden, de auto gooit de kont om. Dat vind ik zelf heel vermakelijk en geeft echt een andere dimensie aan autorijden. Soms gooi ik hem bewust om voor de leuk, maar het is ook leuk om de roterende achterzijde te gebruiken voor een betere exitspeed. Dat betekent dat je de achterzijde heel licht laat opkomen, precies genoeg om je neus in de juiste directie te krijgen. Dat spel is heel erg leuk (en ook best lastig) om te spelen. Is de auto hierdoor voorspelbaar? Ja en nee. Ja, want met ESP in racestand kun je het simpelweg eigenlijk nooit te bont maken. Op het moment dat de achterzijde te snel roteert, grijpt het ESP uiteindelijk wel in. Het ESP in racestand laat overigens al veel toe en dan merk je dat het wel een twee-handen-aan-het-stuurauto is. Ik ben wel eens verrast door het uitblijven van ingrepen. Met het ESP uit kan de Ford Fiesta ST echt wel eens listig uit de hoek komen. Bijvoorbeeld als je bochtuit net een fractie te vroeg gasgeeft, dan voel je zowel de kont roteren als dat de vooras vecht voor tractie (sper helpt daarbij wel enorm). Dat betekent dat je zowel wat torque steer als de roterende achterzijde moet verwerken. Dan heb je wel je handjes vol en dat zorgt soms wel eens voor hartslagverhogende momentjes. .
Alleen.....geldt hiervoor het woord verrassing of niet? Misschien toch wel niet, omdat je uiteindelijk wel weet hoe de auto reageert. Mss niet in je eerste rit, maar als je de auto beter hebt leren kennen weet je wel wat je te wachten staat. Dus ik ga het woord verrassing in het artikel dan ook aanpassen. Het woord 'spektakel' dekt de lading beter imo.
En dat veel VAG's op veilig en stabiel staan afgesteld? Bij een auto als de Volkswagen Polo wellicht meer een voor- dan een nadeel omdat het niet perse een auto voor de leuk is. Ik denk dat 99% van de kopers juist op zoek is naar dit soort eigenschappen. En dan is de totaalsom bij VAG vaak juist erg prettig. Die zijn gewoon goed in het bouwen van dit soort semi-sportieve auto's (R-line, FR, S-line, RS-line etc). Bij hele sportieve auto's (bv SEAT Leon CUPRA R, Golf GTI Clubsport etc) vind ik het wel een nadeel. Neem bv de SEAT Leon CUPRA R. Een enorm competente auto die op de Landstrassen onverslaanbaar is. Qua performance en rondetijden een magistrale auto, maar op de Landstrassen was het weggedrag te eenzijdig. Hooguit wat onderstuur als je het te bont maakte, overstuur was niet op te wekken. Daar ging het vooral om pure snelheid en dat is op de Landstrassen niet altijd mogelijk omdat de gripgrenzen zo ver weg liggen dat je dan idioot hard gaat. Bij de Ford Fiesta ST kun je ook bij lage snelheden direct al spelen. Dat maakt de auto enorm toegankelijk voor juist de Landstrassen. Bij de SEAT moest je eigenlijk het circuit op om de grenzen van de auto te verkennen.
Overigens is VAG wel degelijk bezig met het verscherpen van rijgedrag. Dat zie je terug bij de nieuwe Golf R en Audi RS3, waar je nu zelfs een driftmodus hebt. Of dat op de openbare weg bruikbaar is vraag ik me af, maar het geeft wel aan dat VAG de sportieve rijder iets beter wilt bedienen. De vorige generatie RS3 was een heerlijke rechtuitbrander maar op een bochtige weg niet de #1 keus.