Volkswagen remt elektrificatie af en investeert weer in verbrandingsmotor

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Naja wat moeten ze dan doen? EV's blijven bouwen? Die vervolgens bij op de rottende hoop kunnen die staat te wachten om naar niet bestaande klanten te gaan? En intussen failliet gaan hierdoor? :thumbsup:

De gewone mensen die nog steeds de meerderheid van de kopers vertegenwoordigd kan of wil niet aan de EV. Dat is inmiddels duidelijk.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik geef slechts aan dat het de grote concerns slechts om één ding te doen is:
geld, geld, geld.
Daarbij zijn vrijwel alle grote globale concerns hetzelfde. Alleen de een weet het wat fraaier te verhullen en te verwoorden dan de ander.

En de rest...? De rest interesseert ze werkelijk geen ene fl*kker. :wavecry:
 

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Om wat moet het ze dan te doen zijn? Uit liefdadigheid? Jij en ik gaan of gingen toch ook geen arbeid verrichten uit liefdadigheid..

Als je doelt op het milieu, de mijnen die aangelegd zijn om batterij grondstoffen te winnen zijn ook schadelijk, uiteindelijk zal transport altijd schade veroorzaken, elektrisch of fossiel aangedreven. Dus autobouwers doen zowiezo geen goed aan de planeet, beter is om het hele systeem te hervormen en een ander gedachte en bewustwording te vormen over het gebruik van transport.

Het is o.a. niet logisch dat in deze tijd een bureau job, die 9/10 perfect uitgevoerd kan worden vanop afstand, zorgt voor extra verkeer. Tijdens corona is bewezen dat werken op afstand voor vele beroepen perfect mogelijk is, het is jammer dat daar nu zonder goede reden compleet van is afgestapt. Dat zou zomaar een hele hoop auto's uit de spitsuren halen.

Bewustwording van het gebruik van je auto, ikzelf gebruik nooit de auto voor korte afstanden, onder de 10 km gebruik ik de fiets, als ik enkel aan de schoolpoort alleen al rondkijk tel ik 7/10 die met de auto komen terwijl ze allen locals zijn. Dat is waanzin en dat moet er uit. Ik doe het zelf niet om de techniek te sparen, maar de motivatie erachter doet er niet toe.

Zaken zoals carpoolen financieren vanuit regeringen, ipv nutteloze premies te geven van enkele duizenden euro's aan mensen die al geld zat hebben, om zo hun EV extra te sponsoren. Terwijl het voor de gewone mens met die premie van 2-5000 euro onmogelijk blijft om een EV aan te schaffen.

Laat de bouwers verder hun hybrides doorontwikkelen en laat ze vrij in het verder pushen van de ICE, daar zit echt nog veel marge op qua doorontwikkelen, idem voor brandstoffen. En daarmee ondersteun je auto gebruik zoals bv dat van ons mede lid ( ben de naam even kwijt ) met zijn Kuga hybride, het is beter mensen bewust te maken van het gebruik dan wat er nu gaande is.

Ik ken er vele die hun oude diesel elke ochtend en avond starten om letterlijk 5 km "ver" te rijden, dat zijn vaak de mensen die het geld niet hebben om iets milieuvriendelijker aan te schaffen, en die, doordat ze financieel ook zo ver verwijderd zijn van milieuvriendelijkere auto's, zich ook niet inlaten met hoe ze het beter kunnen doen voor hun eigen portemonnee en het milieu.

En zo heb ik nog wel wat ideeën over hoe het wel kan. Maar wat nu gaande is, mensen nl proberen dwingen, werkt niet. Integendeel.
 

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook

Om wat moet het ze dan te doen zijn? Uit liefdadigheid? Jij en ik gaan of gingen toch ook geen arbeid verrichten uit liefdadigheid..
We vallen in herhaling. ;)
Ik heb het de afgelopen jaren al vaker geroepen:

Er is een groot verschil tussen 'bescheiden' winst maken om continuïteit te waarborgen en daarbij een product of dienst te leveren waar we allemaal wat aan hebben.
Versus absurde winsten te maximaliseren ten einde aandeelhouders tevreden te houden. Waar rupsje-nooit-genoeg om de hoek komt kijken.
Waarbij uitgekiende psychologie gebruikt wordt om de consument te conditioneren en te manipuleren ten einde een product te kopen wat je eigenlijk niet nodig hebt...
Daarbij is het Angelsaksische model teveel in onze maatschappij doorgedrongen. En wat gematigd Rijnlands model zou, hopelijk, een wat menselijkere samenleving kunnen ondersteunen. Uiteraard zijn er ook daarbij de nodige kanttekeningen te plaatsen.

Maar de trend van de afgelopen jaren met het destructieve altijd-maar-groeien motto en het maximaal uitmelken van de consument vind ik verwerpelijk. :sick:
 

Rallye

Forumguru
Ik deel je maatschappijkritiek, maar als ik de winst 2023 van VAG zo bekijk zitten ze niet al teveel boven je geld op een spaarrekening zetten: https://nl.marketscreener.com/koers...ar-dat-eindigde-op-31-december-2023-46164144/

"Volkswagen AG heeft de winstcijfers bekendgemaakt voor het volledige jaar dat eindigde op 31 december 2023. Voor het hele jaar rapporteerde het bedrijf een omzet van EUR 322.284 miljoen, vergeleken met EUR 279.050 miljoen een jaar geleden. De nettowinst bedroeg EUR 16.599 miljoen, vergeleken met EUR 15.457 miljoen een jaar geleden."
 

Captain Hook

Forumguru
@Rallye Kijk eens naar de cijfers van de afgelopen jaren...
En het ene jaar is net iets minder veel dan het andere jaar, maar het is vrijwel altijd veel, heel veel...

Enne, bijna 5% winst is toch meer dan twee keer zoveel als op welke jaarlijkse spaarrekening dan ook!
:sick:
 

leon-cupra

Forumguru
Is toch duidelijk waarom ze niet in EV willen blijven investeren. Het lukt hen niet om veel marge te creëeren op een EV. De gemakkelijkste manier voor hun om megabedragen te verdienen is dat we zouden blijven rijden in ICE. Daar is de basistechnologie al 10tallen jaren bestaande en is het eigenlijk gewoon doorontwikkeling.
EV staat nog in zijn kinderschoenen, er is nog een enorme groei mogelijk in de mogelijkheden (range, laadsnelheid, efficiëntie van de batterij, …) maar die groei kost merkelijk veel meer dan de doorontwikkeling van ICE.

Dat een EV niet voor iedereen is, is eigenlijk ook nog heel logisch. De allereerste EV van tesla 10j kon ik ook niet betalen maar een MY van 53k nu wel. Bij een ICE was dit ook zo. De eerste eigenaars van een ICE waren ook de dokters, de notarissen, de CEO’s, … van toen. De gewone burger reed ook toen enkel nog met de fiets. En zie nu …in de meeste gezinnen zijn er nu zelfs 2 wagens aanwezig.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik denk eigenlijk dat de ICE (traditionele) autobouwers nu gokken op de importheffing die er gaat komen op EV's uit China.
Maar ik vrees dat Tesla (Berlijn) en de Chinezen die al fabrieken in Europa bouwen (of hebben!) in dit geval slimmer zijn.
De tijd zal het leren...........
 

leon-cupra

Forumguru
De Europese constructeurs hebben meer te verliezen dan te winnen bij een importheffing want China gaat net hetzelfde doen bij de Europese merken en de Europese markt is voor de Europese merken absoluut niet meer de belangrijkste.

En de chineze merken zijn idd al bezig met Europese fabrieken om die importheffing te omzeilen (en de Chinese overheid zal deze bedrijven nog wel wat meer helpen hierdoor).

Dat ze terug in ICE willen investeren heeft mijn inziens weinig te maken met de importheffing maar eerder dat ze een belangrijk concurrentievoordeel kwijt spelen met EV. De Europese constructeurs zijn duidelijk het zwakke broertje in het EV verhaal, terwijl ze in het ICE verhaal (tov constructeurs buiten EU) superieur zijn.
 

EdK

Forumguru
Naja wat moeten ze dan doen? EV's blijven bouwen?
Ja maar dan eens van normaal formaat en betaalbaarder hierdoor....
Maar dat wil men blijkbaar niet zien ..........

Wat ik me omgeving zie is dat wel velen overstappen op hybride !
 

Canon-Eye

Forumguru
Meerdere Europese autobouwers hebben al hun bedenkingen geuit over die importheffing. Ik vrees dat dit die kortzichtige politici er niet van weerhoudt om dat toch na te streven, al is het maar om "stoer" over te komen...
 

leon-cupra

Forumguru
Zijn we heffingen niet eerder op vraag van de constructeurs? Met de importheffing geef je de EU-constructeurs een paar jaar om de Chinese overspoeling van EVs tegen te houden en hopelijk hebben ze tegen dan het wel op een rijtje.
Maar aan de andere kant, zijn de niet-EU markten een stuk belangrijker geworden tov de thuismarkt. De buitenlandse overheden kunnen de EU constructeurs veel meer pijn doen en denk dat ze dat nu ook beginnen te beseffen.
 

leon-cupra

Forumguru
OK, het is een Citroën, maar deze zou wel het begin kunnen zijn van de markt die voor de gewone burger nodig is
300wltp … 240km werkelijk … weinig kopers zullen hier warm van worden. Terwijl je met 240km eigenlijk meer dan voldoende hebt.

Kopers moeten zich over het range-issue zetten, dan pas zullen constructeurs goedkope EVs verkopen en met der tijd zal de technologie van de batterij verbeteren en de efficiëntie van een EV vergroten en dan zullen we met een kleine batterij mooie afstanden kunnen afleggen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar aan de andere kant, zijn de niet-EU markten een stuk belangrijker geworden tov de thuismarkt. De buitenlandse overheden kunnen de EU constructeurs veel meer pijn doen en denk dat ze dat nu ook beginnen te beseffen.
Precies dát- de grote Europese jongens moet op hun tellen passen om zichzelf niet in de voet te schieten...
 

Tees

Donateur
Tsja...beetje krokodillentranen dit: eerst lange tijd niet willen investeren in EV, en dan op een gegeven moment roepen dat de investeringen te hoog zijn. Ik zie dit allemaal in het kader van het politieke spel: er worden (wellicht) importheffingen ingesteld tegen Chinese EVs, ach, lieve overheid, kan je ook meteen wat andere dingen voor ons regelen? Anders kunnen we echt, écht geen EVs produceren hoor!

Alles wat van dit soort grote bedrijven naar buiten komt heeft een reden, en die reden is vaker extern dan intern.
 

EdK

Forumguru
Tsja jaren 60 / 70 hadden we de japanse invasie met wagens......
Ook stukken goedkoper dan de europese markt...
Dus die chinese invasie is eigenlijk niets nieuws...... en had men mijlen ver aan kunnen zien komen
 
Bovenaan Onderaan