Volkswagen remt elektrificatie af en investeert weer in verbrandingsmotor

Tees

Donateur
Wel met belangrijk verschil dat de Japanse industrie indertijd niet zwaar gesponsord werd om geopolitieke redenen, wat voor de Chinese autoindustrie wel geldt.
 

Rallye

Forumguru
Kopers moeten zich over het range-issue zetten, dan pas zullen constructeurs goedkope EVs verkopen en met der tijd zal de technologie van de batterij verbeteren en de efficiëntie van een EV vergroten en dan zullen we met een kleine batterij mooie afstanden kunnen afleggen.
En daar gaan we weer. De kopers moeten zich aanpassen, want 240km (nu, afwachten wat daar over een paar jaar van over is) is voor hen genoeg. Een auto is een grote uitgaaf voor een gezin. Die moet dus meer kunnen dan woon-werkverkeer, maar ook geschikt zijn voor vakantie. Of een keertje naar oma in Zeeland. En hij moet in de straat geparkeerd worden en niet als hij vol is weer naar een niet-laadpaalplek verhuizen (want die is er dan namelijk niet meer). Die auto moet voor jou geschikt zijn, niet andersom.

Dan is zo’n C3 gewoon geen partij. Te zwaar, toch nog te duur, gezien de technische ontwikkeling (hopelijk dan toch) over een jaar of vijf volkomen verouderd en dus te risicovol voor een nieuwe aankoop. Top 135, dus bij normale snelheden (zeker in de vakantie) blijft er van die 240km ook niets over. En qua gebruiksgemak voor een bewoner zonder eigen oprit makkelijk dus verslagen door een Fiat Panda.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rallye gelukkig leef jij niet 80 jaar terug toen je met een wagen van pomp naar pomp reed (en dat spreken we niet over 700kmn range) en het eerste tankstation niet achter de hoek was maar in de volgende stad.

:pieker::pieker::pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
RangeAnxiety?? Ach... weliswaar niet 80 jaar, maar wel zo'n 55 jaar geleden reed mijn dienstkevertje type 1200N standaard 1 op 10, en dat met een 40 litertank zonder benzinemeter, dus reken maar uit.
Nu zat er nog wel 5 liter reserve achter een kraantje onder het dashboard waar je met de hand niet bij kon. Als hij begon te sputteren kon je met je rechtervoet dat kraantje omschakelen - na enige oefening. De kunst was om dat klaar te krijgen voordat de auto echt stilviel. Ten al kon ik in een van de goedkoopste auto's op de markt (prijs destijds 5.418,50 guldens!) toch rekenen op zeker 400 km bereik*). En niet te vergeten: volledig opladen van 0 tot 100% duurde een minuut of 5. Kom daar nu eens om bij een EV...

*) en voor alle zekerheid had ik nog een extra jerrycan met 10 liter benzine voorin liggen, want overdag reed mijn buitenman nog wel eens een aantal keren van kantoor naar de ferrykades v.v. - het is 1x gebeurd dat die dan al had omgeschakeld naar reserve en vergeten was om dat te melden.
Dat probleem wil je niet nog eens... :nono:
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Canon-Eye Maar de huidige daarmee vergelijkbare (elektrische) auto heeft groot in het dashboard staan hoe ver je nog kunt rijden op wat er in de batterij zit.
@Rallye Er zijn inmiddels volop mensen die met een oudere Ioniq (28 kWh accu toen 'ie nieuw was) op vakantie gaan naar Italië, Spanje of Scandinavië. die rijden ~150 -180 km en pauzeren een minuut of 20 om weer op te laden.
Det keertje naar oma in Zeeland of Groningen lukt je ook met een actieradius van ~150-200 km, want zelfs wanneer je van Zeeland naar Groningen wilt is dat tussendoor 10 minuten laden om er te komen, ter plaatse kun je (nu al!) vrijwel altijd AC laden.
Dat jij (en vele anderen) er niet in geloven/aan willen, prima, maar verspreid geen (allang) achterhaalde alarmverhalen.
Ja. het grote (financiële) voordeel van een EV zit 'm er nu nog in dat je thuis kunt laden, maar ook openbaar (AC) laden is regelmatig voordeliger dan tanken.
 

Rallye

Forumguru
Dat veel mensen dat doen vind ik prima. Ik gun het ze van harte. Mijn punt was dat gezegd werd dat de koper zich maar moet aanpassen. Daaruit blijkt wat mij betreft dat elektrische auto’s op een aantal punten, zoals qua gebruiksgemak, niet kunnen concurreren met normale auto’s. Ik ben blij dat ik niet elke 150km twintig minuten moet stoppen en mijn tempo aan moet passen aan de auto. Je koopt een auto niet voor de normale omstandigheden, maar juist ook voor andere omstandigheden. Een elektrische auto, zeker een goedkopere zoals die C3 is voor veel mensen teveel een “one trick pony”. Goed om op je eigen oprit te laden en om mee naar kantoor te rijden, maar voor de vakantie heb je toch die stationcar ernaast nodig. Geen eigen oprit en geen geld voor die stationcar? Dan kun je er nog voor kiezen om elektrisch te rijden, maar mis je de flexibiliteit die een gewone auto wel biedt.

Als je geen eigen oprit hebt is een elektrische auto onder gewone omstandigheden niet handig. Met vakantie wordt het het helemaal vervelend - zie ook de genoemde C3. Dat zijn geen alarmverhalen, maar dat gaat gewoon om relevante omstandigheden voor veel mensen die maar één auto kunnen betalen. Die hebben meer flexibiliteit nodig. Wil of kun je daar omheen werken dan komt een elektrische auto vast sneller in beeld. Maar als je dat niet wilt of kunt krijg je last.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De flexibiliteit die je dan nodig hebt, moet die dan per sé uit de auto komen, of zou je die zelf kunnen opbrengen?
 

Captain Hook

Forumguru
Uiteraard kan die reisflexibiliteit vanuit de kant van de rijder komen.

MAAR... hoe is de afgelopen jaren de hele verkoop van auto's aangeprezen? Juist ja, avontuur, lifestyle, zonder beperkingen, genieten van het leven, verre oorden, glimlachende knappe mensen, lieve kindertjes, beter-voor-het-milieu, verstandige keuzes, happy feeling, etc, etc.
Want dat kan de auto merk [X], type [Y] allemaal voor je betekenen! Wow, je zou er helemaal oneindig happy van worden.

En in de praktijk... zijn er diverse beperkingen. Beperkingen die op sommige aspecten zelfs strikter zijn dan dat het voorheen was, bij die vorige fabeltastische auto.

Dus wat dat betreft snap ik wel wat @Rallye bedoelt.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik heb zeker niet gezegd dat een koper zich moet aanpassen aan de “tekortkomingen” van een EV. Veel kopers moeten zich over de range angst overzetten en eens je je daar over gezet hebt ondervind je zeker niet de “tekortkomingen” van een EV.
Wat moet de maatschappij dan doen met mensen met hoogtevrees @Rallye? De gebouwen niet zo hoog maken? :pieker:

Kunnen laden op de oprit is zeker een gemak, zelfs een luxe. Maar aan de andere kant, @Rallye, heb jij een pomp staan op jouw oprit? Veronderstel van niet, jij tankt wss ook gewoon ergens anders. Dat het tanken met een ICE maar 5min duurt en van een EV 20min gaat zeker niemand ontkennen , maar je moet eens bij de meeste EV rijders vragen hoe zij dit ervaren. Weinigen ervaren dit als negatief. Tijdens het wachten doen ze andere taken die ze anders op een ander tijdstip moeten. Laden is tegenwoordig echt geen verloren tijd meer.
 

leon-cupra

Forumguru
Uiteraard kan die reisflexibiliteit vanuit de kant van de rijder komen.

MAAR... hoe is de afgelopen jaren de hele verkoop van auto's aangeprezen? Juist ja, avontuur, lifestyle, zonder beperkingen, genieten van het leven, verre oorden, glimlachende knappe mensen, lieve kindertjes, beter-voor-het-milieu, verstandige keuzes, happy feeling, etc, etc.
Want dat kan de auto merk [X], type [Y] allemaal voor je betekenen! Wow, je zou er helemaal oneindig happy van worden.

En in de praktijk... zijn er diverse beperkingen. Beperkingen die op sommige aspecten zelfs strikter zijn dan dat het voorheen was, bij die vorige fabeltastische auto.

Dus wat dat betreft snap ik wel wat @Rallye bedoelt.
Gaan we reclame nu gebruiken als een realistisch beeld voor een product?? :pieker: :pieker:

Een ICE wagen wordt net hetzelfde in de markt gezet. “De nieuwste benzine zijn milieuvriendelijk” “blije gezichten” “super laag gebruik” ….
Niets is minder waar.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat "laden duurt tegenwoordig maar 20 minuten" klinkt natuurlijk best aardig. Maar dat is dan wel op basis van snelladen, hetgeen weer niet zo goed schijnt te zijn voor het accupakket. Dat zal de zakelijke rijder niet veel kunnen schelen, maar voor de privérijder is dat toch een ander verhaal: die zal het snelladen toch liever beperken waar mogelijk. Een wallbox op je eigen oprit wordt dan toch wel belangrijk, in tegenstelling tot een "eigen pomp" op de oprit.
Die zou sowieso niets bijdragen aan het gebruiksgemak, simpelweg vanwege de per definitie korte "oplaad"tijd (desnoods van 0 naar 100% in 5 minuten of zo) en ook vanwege de zeer ruime beschikbaarheid van tankstations.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het BMS (Battery Management System) zorgt ervoor dat ook bij snelladen de batterij beschermd wordt tegen te hoge temperatuur, dus ook vaker achtereen snelladen is niet zo slecht (meer) dan bij de oudere EV's.
Wat dat betreft, blijf weg bij de Nissan Leaf, en vooral die van het 1e type, die had alleen passieve (lees: geen) koeling voor de accu, de latere types hebben dan wel 'luchtkoeling', maar dat stelt niet veel voor.
Snelladen geeft overigens wel wat meer slijtage aan de HV accu, maar die is minder dan de meeste 'autojournalisten' je willen laten geloven.
 
Bovenaan Onderaan