Waarom krijg ik altijd de kriebels als iemand zelf een auto importeert? Omdat ik dénk dat dat lastig is, of omdat ik vroeger horrorverhalen heb gehoord? Of of of of of? Is het moeilijk en lastig en tricky?
Met hulp van een lijstje welke ik op Autoweek.nl vond had ik inzicht in alle stappen, dat maakte het makkelijker. Ik heb gekozen voor een auto uit België omdat het in principe makkelijker aan te rijden is dan de gemiddelde dealer/handelaar in Duitsland, maar belangrijker nog is het bestaan van de Car Pass (zeg maar de belgische equivalent van de NAP) ,zodat je enigszins zekerheid hebt over de kilometerstand.
Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk informatie te achterhalen over de betreffende auto en de onderhoudshistorie, maar ook over de betreffende handelaar.
Was het moeilijk? Nee het was vooral mijn eigen onzekerheid en gebrek aan geduld die het lastig maakte.
Wat dat tricky betreft…..ik had in Nederland een auto op het oog (staat nog steeds op MP), die er netjes uitzag,heb ermee gereden, had bijna de deal rond, totdat ik toch nog even besloot bij de dealer langs te gaan waar deze netjes zijn onderhoud had gehad….Toen bleek dat de auto ingeleverd was met een defecte roetfilter (daar merk je niks van tijdens het rijden) en problemen met de versnellingsbak. (Tijdens proefrit niks van gemerkt). En uiteraard had de handelaar daar niks van gezegd, hij verkocht de auto voor een vriend, dus geen garantie….
Het blijft altijd spannend, maar als je weet dat er jaarlijks zo’n 300000 auto’s worden geïmporteerd…dus zo bijzonder is het niet