Voor het eerst zelf auto geïmporteerd

PizzaPieter

Forumguru
Waarom krijg ik altijd de kriebels als iemand zelf een auto importeert? Omdat ik dénk dat dat lastig is, of omdat ik vroeger horrorverhalen heb gehoord? Of of of of of? Is het moeilijk en lastig en tricky?
 

064harry

Donateur
Mooie auto hoor.
Ik heb ooit een Jeep uit Duitsland geïmporteerd. Was prima te doen.
Alleen moest je toen nog naar het RDW toe.
Ik geloof dat dat niet meer hoeft tegenwoordig?
 

Daan078

Actief lid
Leuke mooie uitvoering om te zien!

Ging het hele proces een beetje soepel?
Achteraf gezien ging het best soepel. Ik vond het vooral spannend, je moet toch op veel meer zaken letten dan bij de aankoop van een Nederlandse auto. Met hulp van een lijstje welke ik op Autoweek.nl vond, heb ik het allemaal kunnen doen. Belangrijkste is tijd en geduld.
 

Daan078

Actief lid
Waarom krijg ik altijd de kriebels als iemand zelf een auto importeert? Omdat ik dénk dat dat lastig is, of omdat ik vroeger horrorverhalen heb gehoord? Of of of of of? Is het moeilijk en lastig en tricky?
Met hulp van een lijstje welke ik op Autoweek.nl vond had ik inzicht in alle stappen, dat maakte het makkelijker. Ik heb gekozen voor een auto uit België omdat het in principe makkelijker aan te rijden is dan de gemiddelde dealer/handelaar in Duitsland, maar belangrijker nog is het bestaan van de Car Pass (zeg maar de belgische equivalent van de NAP) ,zodat je enigszins zekerheid hebt over de kilometerstand.
Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk informatie te achterhalen over de betreffende auto en de onderhoudshistorie, maar ook over de betreffende handelaar.

Was het moeilijk? Nee het was vooral mijn eigen onzekerheid en gebrek aan geduld die het lastig maakte.

Wat dat tricky betreft…..ik had in Nederland een auto op het oog (staat nog steeds op MP), die er netjes uitzag,heb ermee gereden, had bijna de deal rond, totdat ik toch nog even besloot bij de dealer langs te gaan waar deze netjes zijn onderhoud had gehad….Toen bleek dat de auto ingeleverd was met een defecte roetfilter (daar merk je niks van tijdens het rijden) en problemen met de versnellingsbak. (Tijdens proefrit niks van gemerkt). En uiteraard had de handelaar daar niks van gezegd, hij verkocht de auto voor een vriend, dus geen garantie….

Het blijft altijd spannend, maar als je weet dat er jaarlijks zo’n 300000 auto’s worden geïmporteerd…dus zo bijzonder is het niet
 
Laatst bewerkt:

Daan078

Actief lid
Mooie auto hoor.
Ik heb ooit een Jeep uit Duitsland geïmporteerd. Was prima te doen.
Alleen moest je toen nog naar het RDW toe.
Ik geloof dat dat niet meer hoeft tegenwoordig?
Nog steeds keuring bij het RDW, maar als alle papieren kloppen dan is dat een fluitje van een cent
 

Daan078

Actief lid
Mooie auto en mooie velgen!:love:
Dank je! De auto stond op 17 inch, en mijn ‘huidige’op 19”. Deze heb ik dus uiteraard even overgezet.
De chroomlijst voor onder aan de deur heb ik al binnen, ik ga ook weer een andere diffusor laten plaatsen (met de chromen rand erin). Ik moet ook nog even in kaart brengen welke schade en plekken erop zitten, wat kan er verholpen worden door een professionele poetser, en wat moet er evt vervangen worden om hem nog mooier te maken. Ik moet nog even kijken wat ik met de audio ga doen; er zit nu Canton in, klinkt nog niet eens zo slecht, maar als het beter kan….
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Proficiat met de Superb. Knappe bak.

Betreft Car Pas, zo waterdicht is dat ook niet hoor. Elk bezoek aan een officiële garage wordt hier geregistreerd dmv de kilometerstand. Daarnaast, bij elke keuring wordt de kilometerstand ook geregistreerd. Om een extreem voorbeeld te geven, je hebt een wagen met 50.000km, je rijdt op 1j 100.000km ( onderhoud/problemen oplossen doe je zelf). De dag dat je de wagen verkoopt laat je tellerstand naar 60.000km terugdraaien. Bij keuring voor verkoop moet je naar de keuring en wordt de tellerstand geregistreerd. Car pas zal 60.000km registreren ipv 150.000km.
 

Antera

Donateur
Dank je! De auto stond op 17 inch, en mijn ‘huidige’op 19”. Deze heb ik dus uiteraard even overgezet.
De chroomlijst voor onder aan de deur heb ik al binnen, ik ga ook weer een andere diffusor laten plaatsen (met de chromen rand erin). Ik moet ook nog even in kaart brengen welke schade en plekken erop zitten, wat kan er verholpen worden door een professionele poetser, en wat moet er evt vervangen worden om hem nog mooier te maken. Ik moet nog even kijken wat ik met de audio ga doen; er zit nu Canton in, klinkt nog niet eens zo slecht, maar als het beter kan….

Als ik me niet vergis bepaald dit ook deels de kosten voor invoer als je grotere wielen erop zet?
 

Smeeuwis

Donateur
Pas na de keuring gedaan, voor de zekerheid
Was waarschijnlijk niet nodig. Bij import wordt de rest BPM bepaald op basis van de Europese typegoedkeuring en de leeftijd. Die is afgegeven aan de auto op basis van de affabriek configuratie. De RDW kijkt daar niet meer naar bij importeren verwacht ik. Maar: better safe then sorry!
 
Bovenaan Onderaan