Voorpijp vervangen: met of zonder Kat?

Rick Blaine

Actief lid
Al sinds de aanschaf 2 jaar geleden zit er een klein lekje bij de aansluiting van mijn voorpijp naar het uitlaatspruitstuk. Dit is zo te zien al eens dichtgesmeerd en uit zich in een licht snorrend geluid bij koude motor. Bij warme motor is de boel dicht, vandaar tot nu toe geen probleem bij de APK ;)
Maar omdat de Octi nog wel 1,5 jaar door moet wil ik toch kijken of het gefixt kan worden. Voorpijpen worden alleen compleet met Kat geleverd, zo lijkt het. Best aan de prijs dus. Daarom vraag ik mij hier af of er ook iemand een andere oplossing weet, zoals het vervangen van alleen een deel van de voorpijp? Zijn daar reparatiestukken voor, of kan het via doorslijpen en lassen van een goed voorste stuk aan de rest van mijn pijp (waar de kat zit)? Of zit ik toch aan een nieuwe pijp met Kat vast? Mijn garage is al aan het zoeken bij zijn leveranciers maar als er hier tips zijn dan hou ik me aanbevolen! Alvast bedankt.

darkprojectx

Forumguru
kijk eens op autoonderhoud.nl scheelt veel geld met de dealer.
Een katvervanger is mogelijk maar betaal je je ook scheel aan.
En hem er tussenuit laten gaat je ook niet veel opleveren denk ik zo.

Rick Blaine

Actief lid
Voor de duidelijkheid: Ik ben niet van plan om zonder Kat (1) te gaan rijden, ik vraag me alleen af of het echt nodig is om mijn huidige Kat te vervangen omdat de voorpijp lekt. Lijkt me nogal verspilling als die Kat nog goed is.

Chatslet

Forumguru
Een beetje lasser kan daar echt wel een stukje pijp tussen lassen. Desnoods halen ze hem door en zetten ze er aan weerskanten een fles op zodat er een stuk flex pijp tussen kan.

Rick Blaine

Actief lid
Ja, dat kan ook, maar hij lekt bij de aansluiting naar het spruitstuk, dus het gaat juist om dat uiteinde. Zal ook eens vragen of hij wel zeker weet dat het niet het spruitstuk is dat lekt.

Chatslet

Forumguru
Hij zit dus met een flens aan het spruitstuk vast. In dat geval dus inkorten, nieuwe fles er op en een stukje flex pijp er tussen. Ik ga er tenminste van uit dat de pijp daar niet recht loopt.

Rick Blaine

Actief lid
Goeie tip. Ik wacht even tot hij belt met de prijzen van een nieuwe (tussen 250 - 350 ex denk ik). Dan ga ik overleggen.

Bovenaan Onderaan