Voorruit beslagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

nemo

Senior Member
Met het kouder wordende weer is het volgende probleem ontstaan: voordat ik weg kan rijden moet ik zeker 5-10 minuten wachten tot ik door de voorruit kan kijken. De ruit is zo beslagen dat het lang duurt voordat de blower de voorruit heeft schoongeblazen.

1. Hoe voorkom ik (deels) dat de voorruit beslaat?
2. Hoe krijg ik de ruit zsm schoon?

Glenn

Actief lid
Heel waarschijnlijk een lekje aan de achterste duurpanelen zeer bekend probleem

Zo komt er dan wat vocht binnen

En als je wacht de volgende maanden als het gaat vriezen

IJs aan de binnenkant van de raam dat is ook niet leuk

Opnieuw afdichten en het zou moeten opgelost zijn het het ook al voor gehad

how to

http://www.fabia-vrs.com/technical/door_carrier.html

tlpeter

Actief lid
Ik heb het ook
Dit komt omdat het raam vies is en/of het temperatuursverschil als je in de auto stapt

Je kan het deels voor komen door je ramen open te doen terwijl je instapt

Vaak zie je dit verschijnsel ook als de airco vol aanstaat op het raam en het buiten warm en vochtig is
Dan zie je aan de onderkant (waar het zo koud is) ook de ruit beslaan

Fabia

† In Memoriam
Oke lieve schat, maar dat zet je in je topic er niet bij. Dus vandaar de, zeer logische, gedachte.

nemo

Senior Member
sorry!! maar het gaat dus niet om water (ja het is natuurlijk wel water) op mijn voorruit, maar dat ie beslagen is!

dus waar ik eigenlijk op zoek naar ben is een tip waardoor de ruit minder snel beslaat (schoonmaken met dreft ofzo, of een wondermiddel van de halfords, of iets anders).

ik ken wel wat tips waardoor de regen uit zichzelf van je voorruit afgaat, maar dat is aan de buitenkant..

ik ken wel wat tips waardoor de regen uit zichzelf van je voorruit afgaat, maar dat is aan de buitenkant..
O, nou, dan pas je dat toch gewoon ook toe op de binnenkant :D

Dit is echt het jaargetijde om hier last van te hebben. Leve de airco!!! En anders misschien iets bij de Halfords. Ik heb zoiets liggen met 'nano-werking' of zo iets. Nog niet gebruikt, maar het zou best goed moeten zijn. Dat ga ik binnenkort toch eens proberen. Je hoort het nog wel.

van_der_P

Senior Member
Met het kouder wordende weer is het volgende probleem ontstaan: voordat ik weg kan rijden moet ik zeker 5-10 minuten wachten tot ik door de voorruit kan kijken. De ruit is zo beslagen dat het lang duurt voordat de blower de voorruit heeft schoongeblazen.

1. Hoe voorkom ik (deels) dat de voorruit beslaat?
2. Hoe krijg ik de ruit zsm schoon?

Het verkomen van condensvorming zal moeilijk zijn. Zeker als je uit een warm huis in je nog koude auto stapt.
Je kunt proberen door een vochtvreter van Bison in je auto te plaatsen, het probleem te verkleine. Je hebt die in schillende maten. Wel goed vast zetten dat die niet omvalt, en natuurlijk regelmatig leeg maken.
Controleer onder de matten in de kofferruimte (plaats reservewiel), de voetruimte voor en achter op vocht. Leg er desnoods een oude krant onder. Ook weer regelmatig vervangen.
Zijn alle waterafvoeren onder in de deuren open ? Anders even doorprikken.
Heb je verder geen lekkage in de auto, zoals bijvoorbeeld bij de voor en/of achterraam, of het slangetje naar de achtersproeier van de wiswas achter.
De lucht die de ventilatie nodig heeft gaat vaak voor de voorraam door een rooster, onder dat rooster zit een plastice bak. Het kan zijn dat er een laagje water instaat doordat de afvoer door bladeren is verstopt. Dan wordt de aangezogen lucht extra vochtig.
Staat de ventilatie niet op circulatiestand ?
Het hoeft allemaal niet zo te zijn ik probeer enkel mee te denken.
Succes met je strijd tegen het vocht.

nemo

Senior Member
Heej VanderP, alvast bedankt voor je tips! Daar heb ik echt wat aan :) Ik ga ze stuk voor stuk uittesten!

cvegreen

Forumguru
Ik heb dat ook dat mijn ruit aan de binnenkant wat beslagen is , maar dat duurt toch zeker geen 10 minuten voor dat weg is hoor .Ik schakel de airco aan en dat is in een luttele minuten verdwenen. Ik maak mijn ruiten ook altijd proper met water en een scheutje azijn. Amoniak zou beter zijn , maar daar kan ik helemaal niet tegen. Maar echt last van aangeslagen ruiten heb ik eerlijk gezegd niet . Heb het tot nu nog niet ondervonden dat mijn ruit beslagen was , enkel mijn zij ruit , die is al een paar keer een beetje beslagen geraakt , maar dat komt omdat ik warm heb en zo dicht bij die ruit zit , dus helemaal niet erg.

van_der_P

Senior Member
Het spreekt natuurlijk voor zich dat je de volledige capaciteit van je verwarmings/ventilatiesysteem gebruikt om je voorruit schoon te krijgen. Dus geen lucht naar b.v de voeten.
Nog een tip doe de zonneklep omlaag, dat schijnt ook te helpen bij de ontwaseming van de voorruit.
Een kleine raamtrekker en daar de raam mee schoon trekken, dat werkt beter dan zo'n sponsje in zeemleer.

zefke

Lid
Lekkage

Hallo Fabia Fans,

Als je ramen zodanig beslagen zijn dat je 10 minuten moet wachten voordat ze vrij zijn, dan heb je beslist een lekkage!

Lees eens het toppic "Lekkage Waterbak" , misschien dat je dit probleem ook hebt.

De waterbak onder de vooruit is net zoals de achterportieren niet goed geconstrueerd. Bij Skoda weten ze blijkbaar niet dat water van hoog naar laag stroomt!!

Een gedeelte van het water loopt de langsdrager in en zoekt zich soms een weg naar de vloer (met beslagen ramen tot gevolg), maar er loopt ook water op de kabelbomen links en rechts, op de ABS en ook op het stuurhuis, problemen zijn hiermee in de toekomst zeker wel te verwachten.

Je kunt lekkage van de waterbak makkelijk controleren door de motorkap te openen en de tuinslang op de vooruit te houden. Zie je water stomen in de motorruimte dan is je bak dus lek. Je ziet dan vanzelf waar het water allemaal over heen stroomt.

De manier waarop het geheel geconstrueerd is maakt de kans hierop helaas wel heel erg groot. En de enige goede remedie is om de bak te demonteren en helemaal af te kitten inclusief de twee kabelbomen links en rechts. Al met al een hele klus.

Je kunt natuurlijk ook alleen de rubbers in de vloer afkitten om water binnen te voorkomen, maar de bak afkitten is natuurlijk beter.

groetjes
Paul

Fabia

† In Memoriam
Bedankt voor de uitleg. Ik me echt lang lopen afvragen waarom mijn voorruit van mijn FI steeds zo snel besloeg dat ik een doek nodig had om 't droog te maken. Hopelijk heeft de FII daar geen last van.

nemo

Senior Member
Bedankt voor je uitleg! Helaas heb ik geen beschikking over een tuinslag cq wateraansluiting buiten, dus (behalve met een emmer) kan ik het niet testen. Ik heb vandaag de ruiten wel extreem schoon gemaakt (lekker ammoniak :D, misschien helpt het!

DareDevil

Actief lid
Hallo allemaal,

Ik heb ook vaak een beslagen voorruit, dit is vaak snel verholpen met alle ventilator toosters dicht te doen en de schakelaar op de voorruit te zetten, maar het hoort niet heb het eigenlijk nog nooit gehad bij mijn vorige auto (Justy)

Nou heb ik ook een gekraak onder mijn auto als ik de auto parkeer is dit bekend bij iemand.

Wat kan ik hier aandoen. Wie kan mij hierbij helpen.

Verder een fijne wagen, laatst lange rit gemaakt 350km aan 1 stuk toen reed hij op cruise 1:19,7 Superrr!!!

In ontwikkeling, Spoler monteren + spuiten, Ramen blinderen voor (wat de wet toestaat)

Graag hoor ik van jullie:bye:

Weet dat er wel wat middellen zijn voor spiegels in badkamers die niet meer kunnen beslaan. Je zou zoiets kunnen proberen (heb er geen ervaring mee, maar wie weet?!?!) en anders doe je het net zoals de duikers :D Gewoon flink spugen tegen het raam, schijnt te helpen (A) haha!

Hey succes!

zefke

Lid
Nemo,

Een emmer links en een emmer rechts zal ook wel werken, je hoeft niet persé een tuinslang te hebben hoor!

suc6
Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan