Hallo Theo,
Zoals gezegd, het probleem met de achterdeuren is hetzelfde als met de waterbak.
Water loopt langs de deurruit voorbij de rubber en valt in de deur, dat is op zich geen probleem (mits de afwateringen open zijn), ware het niet dat de plaat die aan de binnenkant met popnagels gemonteerd zit uitstulpingen heeft waar het water op terecht komt (1e constructie fout).
Het water loopt vervolgens langs deze binnenplaat en komt tussen deze binnenplaat en binnenportierplaat. Hier zit welliswaar een rubber tussen, maar de manier van monteren maakt het eigenlijk onmogelijk om dit dicht te krijgen. De binnenplaat had om het goed te doen eigenlijk aan de binnekant van de deur moeten uit komen (in ieder geval aan de onderkant), waarmee ook de rubber overbodig zou zijn (2e constructie fout).
Er zijn een aantal mogelijke oplossingen te bedenken:
1 Een kunststof flap kitten aan de binnenkant van deze plaat die over de rand heen aan de binnenkant van de deur hangt, zodat het water niet meer in de naad kan lopen. Dit had skoda eigenlijk af fabriek moeten doen nadat het probleem bekend was, het was een heel goedkope en effectieve oplossing geweest.
Als je dit nu wil doen is het grote nadeel van deze oplossing is dat je de gepopte binnenplaat moet demonteren en later weer monteren.
2) De binneplaat afkitten ten opzichte van de deur. Hoe dit gaat wordt duidelijk als je de volgende beschrijving leest:
http://www.fabia-rs.com/technical/door_carrier.html , dit is welliswaar in het engels, maar voor wie geen engels kent maken de plaatjes toch al veel duidelijk.
De binnenplaat is de grijze gegalvaniseerde plaat, de uitstulpingen zitten waar bijvoorbeeld de raam motor zit.
Een nadeel van het aan de buitenkant afkitten is dat er dus waterdruk op deze kit naad onstaat. Er staat immers een kleine waterkolom tussen de twee platen !!
Wil je het op deze manier dicht krijgen dan moet de kitnaad absoluut naadloos aansluiten en voldoende dik zijn om deze waterdruk op te vangen. Is dat niet het gaval dan zoekt het water zich altijd een weg en krijg je na verloop van tijd toch weer een lekkage. Ik heb op de forums dan ook meermaals gelezen dat de lekkage na verloop van tijd terug kwam.
3) Het water dat tussen de twee platen doorloopt terugvoeren naar de binnenkant van de deur. Dit kan ook worden uitgevoerd nadat oplossing 2 niet effectief bleek te zijn.
Dit kan door bijvoorbeeld twee 6mm gaten te boren precies in de rand onder de plaat (wel goed behandelen verven, tectyleren of waxen zodat het niet gaat roesten).
Vervolgens een stuk stevige kunststof uitknippen ter grote van de binnendeur, maar wel kleiner dan het afdekpaneel.
Een aaneengesloten kitnaad aanbrengen in de rand onder de plaat zodanig dat de twee geboorde gaten altijd het laagste punt zijn.
Aan de bovenkant voldoen een paar plukken kit hier en daar.
De op maat geknipte kunststof in de kit drukken zodat er aan de onderkant nergens water langs kan. Alle water zal nu via de gaten teruglopen in de deur.
Het grote voordeel van deze oplossing is dat er geen waterdruk op de kitnaad kan onstaan, bovendien heb je meer controle en zicht op de kitnaad.
Ik hoop dat met dit verhaal het een en ander duidelijk is geworden en dat jij en misschien andere forum bezoekers er hun voordeel mee kunnen doen.
In ieder geval nog veel droge Fabia kilometers toegewenst
Paul