Voorruitverwarming in- en uitschakelen

MarkvdD

Forumguru
Toen ik de comfortverbruikers in m'n digitale tellerunit weergaf en de voorruitverwarming in- en daarna weer uitschakelde bleef hij weergegeven bij de comfortverbruikers. Ook terwijl het lampje op de toets uit was.

Ik heb het een en ander hier gelezen en ook in het instructieboekje maar kom niet echt een antwoord tegen of dit normaal is of niet. Kan dit te maken hebben met een instelling zoals automatisch aan gaan van de voorruitverwarming als de climatronic herkend dat de voorruit zou kunnen beslaan? Je zou verwachten dat het lampje op de toets dan ook aan gaat, toch?

Of kan het dat het relais blijft plakken?
 

Bakkertje

Forumguru
ik weet niet hoe het bij een octavi is, maar bij de touran die ik heb gehad met voorruitverwarming had ik geen apart knopje ervoor. (Bij de ateca van mijn schoonouders ook niet)
Daar moest ik de voorruit verwarming inschakelen via het menu van de klimaat bediening. Beide auto’s hebben wel een knopje voor de achterruitverwarming. Haal je die niet door elkaar?
 

PizzaPieter

Forumguru
"Kan dit te maken hebben met een instelling zoals automatisch aan gaan van de voorruitverwarming als de climatronic herkend dat de voorruit zou kunnen beslaan? Je zou verwachten dat het lampje op de toets dan ook aan gaat, toch?"

Het kan idd zijn dat dingen vanzelf aan of uit gaan o.b.v. een bepaalde instelling en dán kan het idd zijn dat het lampje niet aangaat (of juist uitgaat als het gedeactiveerd wordt).
 

MarkvdD

Forumguru
ik weet niet hoe het bij een octavi is, maar bij de touran die ik heb gehad met voorruitverwarming had ik geen apart knopje ervoor. (Bij de ateca van mijn schoonouders ook niet)
Daar moest ik de voorruit verwarming inschakelen via het menu van de klimaat bediening. Beide auto’s hebben wel een knopje voor de achterruitverwarming. Haal je die niet door elkaar?

Nee ik heb het wel over het juiste knopje weet ik. bij mijn Octavia zit die in de middelste draaiknop voor de ven-snelheid, het bovenste knopje in die draaiknop.

Ik zal er eens verder op letten ook want ik lees ook over een automatische stand voor de voorruitverwarming waarbij niet het lampje op de drukknop aan gaat maar wel de verwarming. Ik zou dan alleen wel verwachten (en willen) dat ik als gebruiker ten alle tijden de regie heb om het toch uit te kunnen zetten, ook las hij automatisch aan is gegaan.
 

MarkvdD

Forumguru
"Kan dit te maken hebben met een instelling zoals automatisch aan gaan van de voorruitverwarming als de climatronic herkend dat de voorruit zou kunnen beslaan? Je zou verwachten dat het lampje op de toets dan ook aan gaat, toch?"

Het kan idd zijn dat dingen vanzelf aan of uit gaan o.b.v. een bepaalde instelling en dán kan het idd zijn dat het lampje niet aangaat (of juist uitgaat als het gedeactiveerd wordt).

Ik zit daar ook aan te denken. Het vreemde vind ik dan wel dat ik dit gedrag merkte toen ik zelf de voorruitverwarming aan- en weer uit zette. Zou dan precies op dat moment zijn dat de auto besluit dat de voorruitverwarming automatisch aan moet .... ?

Sowieso zal ik het nog eens op een ander moment testen in andere omstandigheden om te zien hoe het dan reageert.
 

MarkvdD

Forumguru
Als hij niet nodig is verbruikt hij onnodig stroom, dus brandstof. Je hebt tenslotte de achterruitverwarming, verwarmde stoelen en andere stroomverbruikers ook niet altijd aan staan maar alleen als het nodig is, toch?
 

hemi24

Forumguru
Blijft de voorruitverwarming niet minstens voor x-aantal seconden aan, nadat deze is ingeschakeld?
M.a.w. is het niet gewoon een countdown timer nadat deze is aangezet?
 

Bakkertje

Forumguru
Nee ik heb het wel over het juiste knopje weet ik. bij mijn Octavia zit die in de middelste draaiknop voor de ven-snelheid, het bovenste knopje in die draaiknop.

Weer wat geleerd! Moet zeggen dat ik de bediening via het menu ook bijzonder omslachtig vond. Zoals in de Octavia is het veel logischer and simply clever :thumbsup:
 

MarkvdD

Forumguru
Blijft de voorruitverwarming niet minstens voor x-aantal seconden aan, nadat deze is ingeschakeld?
M.a.w. is het niet gewoon een countdown timer nadat deze is aangezet?
Ik heb daar nog nergens iets over gelezen. Wel dat hij na 10 min automatisch uitschakelt maar niet dat hij minimaal een bepaalde tijd aan blijft.

Ik zal bij gelegenheid dat eens testen.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb zoveel mogelijk op automaat. Stoelverwarming een -ventilatie gaan aan als de temperatuur laag cq. hoog genoeg is. Geen voorruitverwarming, maar zou dat echt liters schelen in het verbruik?
 

EdK

Forumguru
In de caddy heb ik nog een gewone knop voor aan en uit van de voorruit verwarming. Druk ik knop op aan dan gaat er in drukknop een lampje branden.
Zet ik hem uit dan gaat lampje uit !
Zet ik hem aan en laat hem aan dan gaat hij na enkele minuten zelf uit en lampje dan ook !
Met me fabia moet ik in media unit de voorruit verwarming aanzetten of zoals ik gedaan heb in de favoriet gezet waardoor ik hem daar kan aanzetten.
Ik zie dan het symbool geel oplichten in media venster, en laat ik hem aan dan gaat hij ook na enkele minuten weer uit !
Wil ik hem uit hebben dan moet ik dus weer in mediascherm hem uitzetten en dan valt ook de gele kleur weer uit van de icoon.

En ja het extra verbruik dat merk je echt niet dat deze die paar minuten maximaal aan staat.
Algemeen gaat hij eerder uit dan de achterruit verwarming is mijn beleving bij beide voertuigen ....
 

1983jeroen

Forumguru
Net even getest in mijn O3.
Als ik hem uitzet verdwijnt het ook meteen uit het scherm van comfortverbruikers.

Het is wel 29 graden hier dus auto zal geen reden zien om de ruit automatisch te verwarmen nu
 

MarkvdD

Forumguru
Ik heb het net ook nog eens getest. Nu gaat de verwarming steeds uit als ik hem uit zet. In het menu van de climate control steeds de voorruitverwarming ook op automatisch. Het zal dus geweest zijn dat de voorruitverwarming aan bleef omdat het systeem hem aan hield.

Gewoon om het systeem te snappen en leren ga ik de komende tijd even rijden met de comfortverbruikers in beeld. Dan zie ik snel genoeg of hij af en toe aan is zonder dat ik hem aan heb gezet.
 

MarkvdD

Forumguru
Wat me laatst opviel ia dat de voorruitverwarming op stand auto soms gewoon 45 min aan blijft terwijl de ruit helemaal niet vochtig of beslagen is en het ook niet regende .....

Dat vind ik vrij lang .... Is dat normaal?
 

EdK

Forumguru
Is de ECO stand voor de zwervers...
Maar doordat hij aan is blijft hij vochtvrij !
Ook al eens handmatig toen uitgezet en in gaten gehouden wat er op je ruit gebeurt !?
En vind je het te lang , dan eens vragen aan antera of er met vcds wat aan die tijd gedaan kan worden
 

MarkvdD

Forumguru
Eco stand voor de zwervers? Hoe bedoel je?

Als hij automatisch aan is gegaan kan je hem niet overrulen en uit zetten.

Weet iemand hoe het systeem meet of bepaald wanneer de voorruitverwarming automatisch aan moet? Aan de hand van een vochtmeting of temp in de auto? Of gekoppeld aan de regensensor?
 

MarkvdD

Forumguru
Nee als de voorruitverwarming automatisch is aangegaan kan je hem niet handmatig met de drukknop uit zetten, dat heb ik al eens getest. Daardoor was ik in eerste instantie ook verbaasd dat ie aan bleef, maar dat was omdat ik toen de auto stand nog niet door had.

En ja inderdaad, als je de voorruitverwarming van de auto stand af haalt (dus in het menu, en niet de hele klima control) dan heb je zelf de regie om hem aan en uit te zetten. Misschien ga ik daar eens een tijdje mee rijden en zien hoe dat bevalt. Ik heb de klima control overigens nooit op auto staan. Wel dus oa de voorruitverwarming.

Al doende leert men .....
 
Bovenaan Onderaan