Voorstellen en keuze....

Ben nieuw hier....
Net als 'De Ware' in de topic Ik moet nog kiezen moet ik ook nadenken over een nieuwe leaseauto. Zit met de zelfde merkbeperking, vermoed dan ook dat 'De Ware' een collega van me is /forum/images/graemlins/winkie.gif
Rij nu in een Citroen Xsara Picasso 1.8 16V op LPG.
Weet al zeker dat het een Octavia HB Elegance gaat worden.
Kleur: Stone Grey met zwarte bekleding.
Opties: Radio/CD "Stream", Ruitenwisser achter, Multifunctioneel stuurwiel (radio) (=radiobediening op stuur/MaxiDot/Klein leerpakket) en een afneembare trekhaak.
Ik zit alleen nog te twijfelen over de motorisering.
Van mijn baas mag ik kiezen tussen LPG en Diesel waarbij de leasevergoeding voor een diesel 13 Euro lager is.
Moet dus een keuze maken tussen 1.6 MPI op gas en de 1.9 tdi.
Heb inmiddels al drie maal in een Octavia proefgereden (2 keer de 1.6 MPI en 1 keer de 1.6 FSI) en ga binnenkort nog eens op pad met een 1.9
Vond de 1.6 MPI niet zo flistend maar vraag me tegelijk af of die 1.9 zijn 75 euro netto extra per maand waard is..... /forum/images/graemlins/crazy.gif
Maar daar kunnen jullie me natuurlijk alles over vertellen.... /forum/images/graemlins/laugh.gif

higgy

Forumguru
Bij gelijke uitrusting? Dan zou ik de diesel nemen.
Die 75 euri betaal je zelf als extra aan je baas? Dan mag je die weer opvoeren op je belastingaangifte.

VEEJAY

Forumguru
maar serieus, neem wel de bijtelling in overweging, das namelijk ook duurder en gezien je straks (2006) niet meer mag aftrekken van de belasting...

Euh... Veejay, hoe bedoel je?
Volgens mij maakt de verandering van de belastingregels niet uit.
Nu betaal je de bijtelling in één keer "achteraf", in 2006 betaal je volgens mij hetzelfde bedrag maar dan in 12 delen.....
Of maak ik nu een denkfout?

Overigens had ik in die 75 euro extra al rekening gehouden met de extra bijtelling. (Op basis van de situatie in 2005)

poekie

Actief lid
Het heeft volgens mij nog steeds de status van 'wetsvoorstel' maar het lijkt er inderdaad sterk op dat vanaf volgend jaar het zakelijke deel van je eigen bijtelling niet meer aftrekbaar is.

Beter geformuleerd: Het zakelijke deel van je eigen bijtelling was al niet aftrekbaar, maar wat deed iedereen aan het einde van het jaar. Die gaf op wat de waarde van zijn auto was nam daar 22% van als fiscaal nadeel en telde dat bij zijn inkomen op nadat daar de volledige eigen bijdrage (zakelijk deel en prive deel) was afgetrokken.
Een en ander op eigen verantwoordelijkheid.

Door het wetsvoorstel verschuift de verantwoordelijkheid (en daarmee de aansprakelijkheid) voor het juist invullen van de werknemer naar de werkgever.
Het resultaat is dat de werkgever er op zal toezien dat er een verschil kan worden gemaakt in prive en zakelijke kilometers.

Bij mijn werkgever kan je nu kiezen:
<ul type="square">[*]Een black-box in de auto en aangeven wat prive en wat de zakelijke kilometers zijn (zakelijk nog steeds aftrekbaar, prive niet. Dat is namelijk de 22% fiscaal nadeel die je betaald en dan kun je dat natuurlijk niet meer aftrekken).
[*]Of geen black-box in de auto 22% fiscaal nadeel betalen en niks van de eigen bijdrage kunnen aftrekken.
[/list]
Moraal van het verhaal: reken maar dat je (veel) meer gaat betalen en je er nix voor terug krijgt. /forum/images/graemlins/407.gif

poeki, bedankt...

Begint een beetje off-topic te worden.... /forum/images/graemlins/smile.gif

Het begint me een beetje duidelijk te worden.
De door jou gegeven truc is nieuw voor mij... /forum/images/graemlins/2133.gif

Bij mijn werkgever betalen wij een 'eigen bijdrage voor privégebruik'. Die bijdrage was het enige bedrag dat ik van de belasting aftrok. Volgens mij veranderd er voor mij dan ook niks....

VEEJAY

Forumguru
juist wel dacht ik zo. -&gt; nadat daar de volledige eigen bijdrage (zakelijk deel en prive deel) was afgetrokken.

Dat kan dus niet meer. Vandaar dat ik nog blijer ben met mijn Skoda en geen A4/407 oid heb genomen met een Eigen bijdrage van +300 euro.

Veejay...
Bij ons bedrijf is er sprake van 2 leaseauto gerelateerde privébetalingen.
1. Een eigen bijdrage voor privé gebruik.
2. Het verschil tussen je leasebedrag en je leasevergoeding.

Dit eerste bedrag krijg je terug indien je onder de 500 km blijft.

Volgens mijn werkgever mag ik het eerste bedrag volledig aftrekken en mag het tweede bedrag bedrag voor 1/3 worden afgetrokken. (Die 1/3 is gebaseerd op maximaal 12.000 km privé op een contract van 35.000 km lease per jaar.)

Na even googlen kwam ik hier iets tegen wat mij zegt dat in ieder geval de eerste aftrekpost in 2006 mogelijk blijft......

VEEJAY

Forumguru
Het eerste ben ik met je eens.

Over het 2e puntje:
OP de site van Terberg staat wel het volgende: Als de werknemer een eigen bijdrage voor privé gebruik van de auto betaalt, dient dit bedrag in mindering te komen op de in te houden bijtelling.

Dus dan zou jou punt 2 100% (en niet 1/3) mogelijk moeten zijn. Maar dat is dan weer 180 graden anders dan wat ik tot nu gezegd heb. I'm lost.

Ik gun het iig alle leaserijders van harte en ik zie het wel.

Ik zou voor die 75 pleurotjes (koopje) meer gaan, ons kost 'ie 100%.
Als we hadden gekozen voor een motor met meer Pk’s dan was het een ander merk geworden.
MPI is goed te doen, zelfs zwaar beladen naar Zuid-Europa geweest alleen het terug komen op snelheid (na gas los) kost wat meer tijd, maar wanneer mag je hier zo hard?
Ook een trekhaak zie ik, als deze voor een sleurhut zou ik zeker geen 1.6 doen.
Ik heb een vaste trekhaak om met het opduwen te voorkomen, is niet zo mooi maar dat is schade ook niet.
De Skoda radio is niet om over naar huis te schrijven, deze heeft ons tot op heden de meeste problemen opgeleverd.
Kijk hiervoor nog even rond op dit forum.
Dit is ook mooi tegen het schuiven in de kofferbak: DCD610001 Kofferbakmat rubber Octavia II HB
€ 63,- incl. BTW

Suc6.

dorstvlegel

Actief lid
Hoi, Ik heb gisteren een Golf station 1.6 77Kw 105 pk met G3 gasinstallatie ingeleverd voor een nieuwe Octavia 1.9TDI 77Kw 105Pk. De Octavia heeft hetzelfde vermogen maar trekt veel beter. Dit door het veel hogere koppel bij een lager toerental. Zeker ook veel fijner als caravan trekker. Ik zou voor de diesel gaan ondanks de hogere kosten (heb ik ook)

Iedereen: Bedankt voor de adviezen.

@Higgy: Opvallend dat iemand met een O2 1.6 MPI op gas een diesel aanraadt... Spijt van je keuze of was je budget op?
@VEEJAY: Bij bedrag 2 zegt mijn baas eigenlijk dat 2/3 zakelijk is en 1/3 privé. Zou ik die 1/3 dan volgend jaar ook nog mogen aftrekken? I'm lost too. /forum/images/graemlins/confused.gif Ga d'r in mijn berekeningen maar vanuit dat ik niets meer mag aftrekken... Valt het straks alleen maar mee.. /forum/images/graemlins/smile.gif
@Skoda_0: Die 75 euri is wel een bedrag dat maandelijks terugkeert... En die trekhaak is alleen voor een fietsdrager. Geen polonaise achter m'n auto... /forum/images/graemlins/laugh.gif

Ja, GG dat had ik begrepen maar voor die 75 pleurotjes per maand, daar zou ik voor tekenen.
Is lang niet zoveel als 100% was dan wel een eenmalige uitgave. (tot de volgende keer dan)

Wiseguy

Actief lid
Ik zou zelf ook zeker de 1.9TDI nemen.... veel krachtiger dan de benzinemotoren... /forum/images/graemlins/grin.gif

higgy

Forumguru
@Gevaarlijke gek (bemoedigende naam overigens /forum/images/graemlins/wink.gif ): ik ben een echte dieselrijder, m'n auto hiervoor was zoals elders al eens gemeld een dikke Xantia HDi 110pk. Alleen: ik had voor mijn budget de keus uit een kale 1.9TDi voor bedrag x+y of een 1.6 MPi op LPG in Elegance-uitvoering plus Xenon plus klein leer plus stoelverwarming voor bedrag x.
Tja, en aangezien de 1.6 ook geen stakker is en rijden op LPi heel wat beter is dan LPG vroeger, voel ik me niet gestraft.

Allen: nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp...

Het was duidelijk dat ik nog niet in de 1.9 tdi had gereden toen ik deze vraag stelde.... /forum/images/graemlins/cool.gif
Tijdens de proefrit met de diesel was ik al na 25 meter overtuigd.... Het moest een diesel worden...

Was nog even zwaar onderhandelen met moeders de vrouw /forum/images/graemlins/blush.gif (zo zijn de trekhaak en de stuurbediening vervallen en is de kleur veranderd...) maar nu is het dan zover; de O2 is besteld.....
Mijn huidige leasebak moet nog tot 10-01-2006 dus moet ik in ieder geval wachten tot dat moment.....

Karstieman

Forumguru
Ja, de diesel rijdt super lekker !
Goede keuze. En de trekhaak kan je altijd nog laten monteren ! /forum/images/graemlins/smile.gif

Wiseguy

Actief lid
Bovendien, als je 75 euro onder de streep betaalt, dus bijtelling + eigen bijdrage, dan zou ik het zeker doen.... betekent namelijk dat je per maand nog minder hoeft bij te betalen van je salaris.... toch? /forum/images/graemlins/grin.gif

Bovenaan Onderaan