Voorstellen Odin

Odin

Senior Member
Mooi verhaal Odin. Van Seat en VW zul je zeker genoeg onderdelen kunnen krijgen in Spanje, maar eigenlijk geen idee hoe het is met specifieke Skoda-onderdelen (plaatwerk, ramen, lampunits), maar de techniek is in principe gelijk.

Wat de koplampen betreft: zo te lezen een gevalletje polijsten en daarna netjes in wax houden. Als je daar aan begint, laat het even weten, dan kan ik(of een andere detailer) je wat tips geven, voordat je de lampen verpest met te grof schuurwerk.

Met de Skoda onderdelen zit het wel goed. Het is nogal een populair merk hier vanwege de prijs / kwaliteit verhouding.
Waar in Nederland 90% van de taxi vloot een Mercedes is, heeft Skoda hier het grootste marktaandeel in de taxi branche. Veel Octavia en Superb. Onderdelen zijn geen probleem, is het niet op voorraad dan wordt het besteld en is het vlot binnen.

Wat betreft de koplampen. Zodra ik daar echt mee aan de slag ga dan volgt een aparte vraag of een PM berichtje. Bedankt voor het aanbod in ieder geval.
 

Odin

Senior Member
Tegenslagje hier. Aanrijding met de bulldog zoals we de Skoda liefkozend noemen. Linksvoor frontaal op linker voorkant van tegenligger. Lage snelheid want in het dorp, airbags niet afgegaan maar wel een bak schade: Voorbumper er af, linker voorscherm, binnenscherm linker voorwiel, punt motorkap, koplamp zijn er in ieder geval aan. Auto staat bij dealer voor schatting/prijsopgave. Hangt er om, maar bij structurele schade kan het wel eens totall loss zijn gezien de beperkte dagwaarde.

Geen persoonlijk letsel door de aanrijding gelukkig, wel schrikken. Ik was bijrijder en het is geen fijne ervaring.

Zonde want een fijne auto in goede staat met weinig km's op de teller. Afhankelijk van schatting wordt het reparatie of andere auto zoeken.
 

Odin

Senior Member
Goed nieuws wat betreft de Bulldog.
Net terug van de dealer en we gaan repareren. Ik denk wel dat we geluk hebben in Spanje te zitten en niet in NL wat betreft de kosten want kleine bloemlezing:
- Nieuwe voorbumper + montagepunten
- Nieuw linker voorscherm en nieuw binnenscherm
- Nieuwe koplamp unit (die is duur!)
- Uitdeuken en spuiten motorkap.
- Demontage complete voorkant, richten, wederopbouw (auto is iets scheef, maar te herstellen)

Het hing er om total loss of niet naar mijn idee. Ik had gedacht dat bij structurele schade (wat er dus is want auto moet worden gericht) het einde verhaal zou zijn wat betreft dagwaarde en schadebedrag.
Echter, VAG dealer en specialist kan dit alles officieel herstellen met originele onderdelen voor €3.200,- (inclusief arbeidsloon en belasting). Nog een aardig bedrag, maar zou in NL veel duurder uit zijn geweest en waarschijnlijk total loss. Daarbij weten we wat we aan de auto hebben, aandrijflijn is perfect en er staat pas 94k km op de klok dus wat dat betreft kan de auto nog lang mee.

Dan maar meteen:
- 4 nieuwe Bridgestone performance banden
- Servicebeurt + ITV (Spaanse apk)
- Polijsten andere koplamp

Had al een shortlist met alternative auto´s gemaakt maar dat blijkt niet nodig. Eind volgende week waarschijnlijk de Bulldog weer terug. Dan zal ik ook wat voor en na foto´s posten met schade en herstel.
 

Odin

Senior Member
Het duurt even maar daar wacht je dan ook op. Uitdeuken, spuiten en wachten op onderdelen kost nou eenmaal tijd. Liever helemaal goed dan een haastklus dus geen probleem. Super service overigens van de dealer hier, ik kan niets anders zeggen.

Gisteren het Bulldogje opgehaald. Ziet er weer uit als nieuw. Rijd ook weer als nieuw. Behalve de reparatie ook een complete checkup gehad, servicebeurt, remblokken en 4 nieuwe banden. Duidelijk dat die Continental bandjes hun beste tijd hadden gehad en overall een stuk minder zijn dan de Bridgestones die er nu onder zijn gegaan. Over het algemeen bij verschillende auto´s zeer tevreden over Bridgestone. Continentals hoef ik in ieder geval niet meer.

Impressie voor herstel:
1e5sv9.jpg


Na herstel:
eu1nd4.jpg


Toch van een triest gevalletje wel / niet total loss naar een keurige auto gegaan. Denk dat het in Nederland met Nederlandse tarieven einde verhaal was geweest. Maar met nog net geen ton op de teller staat er nu weer een auto die nog een hele tijd meekan.
De Skoda neemt zijn plek weer in voor algemeen gebruik en de boodschappen. De Jag kan even bijkomen van de taxi dienst de afgelopen weken. Die krijg nu een verwenbehandeling bij de dealer en dan gaan we fris de Spaanse winter in met twee fijne auto´s.
 
Bovenaan Onderaan