Voorstellen

Henrik

Forumguru
Tjonge, wat een pech met die banden zeg. Dat wil je inderdaad niet hebben. En zeker die kras op je mooie velgen, die wil je ook niet!

Daarnaast allerlei gekke kleine dingen. Alle voorkeuze zenders van de radio zijn al een keer verdwenen zonder reden. Ook heb ik een keer een hoog/hard piepend/slepend geluid gehad dat steeds erger werd tijdens het rijden. Toen ik wilde achteruit inparkeren omdat ik de auto niet vertrouwde sprong er iets los (veer/handremkabel?) en is het daarna niet meer voorgekomen.

Dit herken ik, tenminste het stukje van dat harde geluid. Zie mijn recente post #19: https://www.skodaforum.nl/forum/i/voorstelronde.34937/

Verder zijn de genoemde minpunten ook herkenbaar, hoewel ik dit zelf beschouw als "het hoort nu eenmaal bij de auto". Volgens mij mag je al in je handjes klappen dat je 750 km op 1 tank haalt. Ik haal er 100 minder op 1 tank. Zal ook wel iets met mijn rijgedrag te maken hebben... :arghh:

Zou je (op basis van deze ervaringen) wel een Octavia aanraden aan iemand anders (maar dan bijv. een handgeschakelde bak ofzo)?

Japanese Power

Donateur
Ha Johan, balen van de minpunten die je ervaart met je auto. Wat betreft je laatste alinea, bij het zien van de naam Quickfit gaan mijn haren al overeind staan. Zijn altijd al prutsers en als het lukte ook nog eens oplichters geweest.

Zoek maar eens hiernaar op het forum, maar ook buiten het forum. Wil je niet genaaid worden dan zou ik toch dringend adviseren straks elders heen te gaan als de problemen zijn opgelost en je OC sowieso nooit meer bij Quickfit binnen te laten komen. Succes!

Joh@n

Forumguru
Dit herken ik, tenminste het stukje van dat harde geluid. Zie mijn recente post #19: https://www.skodaforum.nl/forum/i/voorstelronde.34937/
Toevallig zag ik het net staan inderdaad! Dat zou het ook goed kunnen zijn hier. Was echt een heel hoog piepend geluid.
Verder zijn de genoemde minpunten ook herkenbaar, hoewel ik dit zelf beschouw als "het hoort nu eenmaal bij de auto". Volgens mij mag je al in je handjes klappen dat je 750 km op 1 tank haalt. Ik haal er 100 minder op 1 tank. Zal ook wel iets met mijn rijgedrag te maken hebben... :arghh:

Zou je (op basis van deze ervaringen) wel een Octavia aanraden aan iemand anders (maar dan bijv. een handgeschakelde bak ofzo)?
Ik zou eerder een handgeschakelde benzineauto overwegen inderdaad. De DSG in combinatie met diesel is niet echt een aanrader wat mij betreft. Ik had gehoopt dat hij stiller zou zijn dan de vorige 1.6TDi maar op snelwegsnelheid vind ik het echt een irritant geluid. Je doet er alleen niets aan :(

@Japanese Power ; ik heb geen keus. Euromaster zit nogal ver weg en Kwikfit is de enige andere optie voor bandenwissels. Aan de andere kant heb ik bijvoorbeeld bij het Athlon Service Center in Lisserbroek ook niet echt al te beste ervaringen. Of ik het trek het aan, of al die bedrijven zijn gewoon hetzelfde..

Joh@n

Forumguru
In de tussentijd zijn er ook achter 2 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 banden gemonteerd en zijn de banden (opnieuw) allemaal gebalanceerd. Dit heeft helaas niet heel veel geholpen. Tijdens het balanceren werd duidelijk dat er rechtsachter een hele lichte slag in de velg zit (of lijkt te zitten). Daarom hebben we daar het reservewiel gemonteerd wat het ook niet heeft opgelost. Redelijk ten einde raad heeft de manager van het Kwikfit filiaal rondgebeld en is uiteindelijk bij de vestiging in Zoetermeer terecht gekomen. Daar heeft men een ander balanceerapparaat.

Vanmorgen ben ik daar geweest en ondanks de wat twijfelachtige ontvangst ben ik tot nu toe gematigd positief. De trilling is in ieder geval stukken minder. Ik heb nog niet goed kunnen testen vanwege de drukte, de regen/wind maar ik heb nog goede hoop. Opvallend genoeg had elk wiel op dit apparaat minimaal 10 tot zelfs 25 gram onbalans. Voor de volgende wissel ga ik waarschijnlijk hetzelfde probleem weer terug krijgen in Hillegom, maar om nou voor elke wissel 45 min enkele reis in de auto te zitten is ook weer zowat :pieker:

Joh@n

Forumguru
Daar zijn we weer met een korte update! Ondanks het dure bandenbalanceerapparaat vond ik dat er toch nog wat onrust zat in de auto. Gezien de kilometerstand van de laatste keer balanceren (28000km) en de aankomende 30000km beurt heb ik het er maar bij gelaten omdat Kwikfit niet veel meer kon betekenen.

Gisteren is de auto voor een beurt geweest bij een andere dealer dan waar hij is afgeleverd, simpelweg omdat ze eerder tijd hadden en dichterbij huis zitten. Een monteur heeft meegereden en kon niet direct het DSG-probleem ontdekken. Wel heb ik ook het onbalans probleem gemeld omdat dat er nog niet helemaal uit is en daar gingen ze nog naar kijken.

In the end zijn zowel rechtsvoor als linksachter wat kleine wijzigingen gedaan in de onbalans en dat heeft het eindelijk goed verholpen. Rust in de auto, erg fijn :)

Daarnaast is er toch iets ontdekt of gedaan met de DSG klachten. Bij het ophalen kreeg ik te horen dat de koppeling vervangen gaat worden omdat het een bekend probleem is of iets dergelijks en dat de oplossing is. Of dat ook voor langere termijn zo is weet ik echter niet.

Tot slot ontdekte ik vanmorgen schade aan de kentekenplaat/houder en een flinke kras/schade op de voorbumper. Of dit bij de beurt is gekomen ben ik nog niet uit, straks even langs de garage, maar vervelend is het wel. In ieder geval wil ik een nieuwe plaathouder omdat de plaat nu voor de helft los hangt...

full.jpg

full.jpg

Joh@n

Forumguru
Inmiddels staat de teller op bijna 58k dus het is wel weer eens tijd voor een update!

Helaas moet ik concluderen dat ik inmiddels zo'n 20 keer bij een bandenzaak ben geweest voor in totaal 3 bandenwissels :maakmegek:. Eind november 2018 zijn de winterbanden (Fulda KristallControll HP2) er weer onder gegaan. Helaas, ondanks dat ik de wissel dit keer niet bij Kwikfit heb gedaan zit er bij 80/100km/h een duidelijke trilling/hobbel in de auto. Athlon Service Center Lissebroek heeft ze gemonteerd en na 2de check heeft de monteur hoogteslag geconstateerd op de 2 achterbanden. Vervangen is zijn advies, maar omdat Kwikfit ze heeft gemonteerd en dus de verantwoordelijke partij is moeten zij het oplossen. Ik daar geweest, niets te zien, niets te merken. Na nogmaals op aandringen bij de leasemaatschappij (Athlon) toch weer naar Lisserbroek geweest. De werkplaatschef mee gereden, nogmaals op de brug en eigenlijk zijn alle 4 banden voorzien van hoogteslag. De vestigingsmanager van Kwikfit wilde echter geen claim indienen bij zijn leverancier omdat hij niets zag of merkte en niet ging liegen tegen zijn leverancier. Maar dat twee verschillende monteurs het hadden vastgesteld en ikzelf ook merk doet er blijkbaar niet toe. :nono:

Na een hoop gezeur toch iets voor elkaar gekregen; een expert van Dekra ging er naar kijken. Conclusie: 4 gecupte banden, scheef afgesleten en ook minimaal 2 banden met hoogteslag. Maar er was verder niets mis mee :sterretjes: Inmiddels liggen er 4 nieuwe winterbanden onder en is de auto (opnieuw) uitgelijnd. Het lijkt so far so good, maar ik hou nog wel een slag om de arm. Ze zijn in ieder geval een heel stuk stiller, dus dat is al wel een grote win.

Verder is de DSG automaat er eentje waar ik niet altijd heel happy mee ben. Hij bromt/dreunt nog steeds, na lange snelwegritten slipt hij enorm bij de eerste paar keer schakelen en kan hij nog steeds niet lekker omgaan met koud weer. Dat geldt overigens ook voor de motor, die klinkt alsof er geen olie in zit als de temperatuur maar iets zakt onder de 10 graden.... Over een paar duizend kilometer gaat hij weer voor een beurt, dus dan ga ik het wederom melden dat de automaat niet lekker is. Of ze dan weer de koppeling gaan vervangen of iets anders gaan doen geen idee.

Verder bevalt hij qua ruimte nog steeds prima, vind ik de motor/bak combinatie wel een lawaaiige bedoeling ivm een benzinemotor en ziet het er na een goede wasbeurt toch wel weer fraai uit:

full.jpg

• Leuk
Waarderingen: CDK

Duijzer

Donateur
Mooie auto! Tja, slechte banden kunnen je rijplezier behoorlijk bederven. Als de leasemaatschappij het niet op kan of wil lossen (zij zijn eigenaar!) zou ik lekker op de winterbanden blijven rijden tot ze het probleem opgelost hebben.

Tja, het DSG probleem is bekend en het is relatief simpel op te lossen door een DSG update. Maar dat willen de dealers/leasemaatschappijen niet. Het kan zoveel fijner rijden en minder slijten, maar de leasemaatschappij doet niets buiten de dealer om, en de dealer wil liever koppelingen vervangen als toegeven dat een derde partij het product iets oplost wat ze zelf niet kunnen.

VAG-man

Forumguru
Leuk te lezen updates over je O3 @Joh@n.
Jammer van de klachten. Winterbanden geven vaak juist meer afrolgeluiden dan zomerbanden.

Joh@n

Forumguru
Tja, het DSG probleem is bekend en het is relatief simpel op te lossen door een DSG update. Maar dat willen de dealers/leasemaatschappijen niet. Het kan zoveel fijner rijden en minder slijten, maar de leasemaatschappij doet niets buiten de dealer om, en de dealer wil liever koppelingen vervangen als toegeven dat een derde partij het product iets oplost wat ze zelf niet kunnen.
Ik lees dat vaker ja, maar ik kan me niet voorstellen dat dat de oplossing is. In een paar 1000km gaat een koppeling er niet aan, zeker niet wanneer je zoals ik veel snelwegkilometers maakt en dus weinig schakelmomenten hebt. Ja, in de file laat hij hem slippen in 2, maar dat doe je normaal ook wel eens met een handbak. Een niet-schakelende auto bij koud weer en dat gebrom en gedreun horen gewoon niet. Daar gaat een aanpassing ook niet echt bij helpen vrees ik..

En wat betreft de banden, ze zijn wel stil maar ik heb toch het idee dat ze niet het "dure" balanceerapparaat hebben gebruikt dit keer. Ik vind hem nog steeds niet lekker rollen en een beetje trillen/hobbelen, zelfs met de nieuwe banden. Maar even bellen om te vragen wat ze gebruikt hebben dit keer bij balanceren.

HarrieSkoda

Forumguru
Hey @Joh@n , wat een ellende heb jij met je wagen zeg, ongelooflijk!
En dan met name de banden en de DSG, verschrikkelijk.

Persoonlijk blijf ik ver weg van Kwikfit.. Ben daar eens geweest voor nieuwe banden.
'Hebben jullie Michelin Pilot Sport 3 in die en die maat?'
- 'Ja hoor, hebben we nog precies één setje liggen, spiksplinternieuw.'
'Oh top! Kan ik ze even zien?'
- 'Loop maar even mee.'

Wat denk je... Inderdaad nieuwe banden, maar een DOT-code van ik-weet-niet hoeveel jaar terug.

Dag Kwikfit.

Voor banden ga ik meestal naar bedrijven die alleen maar in banden doen, die hebben er over het algemeen wel een beter oog voor, en snappen ook wel dat mensen tegenwoordig naar DOT-codes kijken, oneffenheden tijdens het rijden voelen, etc.

Tot slot; waar schiet jij je plaatjes mee? Zien er namelijk erg strak uit.

Joh@n

Forumguru
Vandaag na krap 99000km de Octavia uitgezwaaid:

IgEiqgVCzxRSWHldD6QQTpYZ.jpg

Het gaat hem goed :thumbsup:Zoals het er nu naar uit ziet voorlopig mijn laatste leaseauto geweest ook, nu rustig op zoek naar een vervangende privé auto :)

Bovenaan Onderaan