Voorstelrondje

B@s0302

Senior Member
11221784_1006307106070835_5314415142466528425_n.jpg

Cordoba

Forumguru
Welkom Bas. Wat de standkachel betreft ben ik wel benieuwd hoe dat nu precies werkt, en of je er ook iets van ziet in het interieur.

B@s0302

Senior Member
@Cordoba..
Ik zal proberen dit even toe te lichten. Een standkachel verwarmt het koelwater voor en pompt dit rond. De warmte wordt afgegeven aan het interieur waardoor je dus niet hoeft te krabben etc. Ook verwarmt de motor hiermee voor waardoor je geen echte "koude start" hebt. In het interieur heb je geen extra bedieningsunit indien gewenst. Ik werk zelf met een app vanaf mn telefoon maar een afstandsbediening is ook mogelijk. Qua exacte werking staan er wel wat leuke filmpjes online.

Cordoba

Forumguru
@B@s0302 Dat is dus wat ik bedoel: je bedient 'm van je telefoon. Zet je dan vooraf een bepaalde tijd dat ie moet beginnen, en dan voor bijvoorbeeld 30 minuten, of kun je 'm zelfs een weekprogramma geven (vergelijkbaar met wekkerfunctie op je telefoon), of moet je handmatig aanschakelen? (ik neem aan dat ie sowieso na een bepaalde maximumtijd uitschakeld). Jouw standkachel werkt dus indirect (en dus geen rechtstreekse elektrische kachel waar je binnen korte tijd al het eerste effect in de auto merkt) maar via het koelwater.

Dat betekent dat je in de auto zelf ook geen extra knoppen of schakelaars hebt (of afwijkend maxidotmenu of iets dergelijks)?

B@s0302

Senior Member
Je kan inderdaad meerdere tijden/dagen opslaan. Bijvoorbeeld standaard om 6.30 op doordeweekse dagen. Aangezien de auto binnen een halfuurtje wel " ontdooid" is kan je ook besluiten om sochtends bij het opstaan de kachel aan te zetten. Tegen de tijd dat je klaarbent met douchen en ontbijten, kan je direct instappen ;)
Het electrische systeem kom je nog weleens tegen in hybrides,wanneer ze aan de lader liggen maar bijvoorbeeld ook in Scandinavie waar auto's vaak 's nachts aan de stroom staan om bevriezing van systemen en olie te voorkomen.

Bovenaan Onderaan