Voorverwarming van de motor vragen?

piranna

Nieuw lid
Ik dacht dat het een goed idee zou zijn om de olie en water van de motor reeds op temperatuur te brengen alvorens te starten. Ik denk dat dit zeker voor ons met die korte afstanden die we doen, een verbruikswinst zal opleveren en ook de levensduur van de motor ten goede zal komen en ook het komfort van snel een warme auto enigsinds zal verhogen. Wat denken jullie hiervan? Ideeen?

Hebben jullie ideeen hoe eenvoudig en liefst zelf een motor voorverwarmer systeem kan gemaakt worden. Ik dacht aan een systeem dat je plakt tegen het karter. Een warmte weerstand die je rond een waterslang kan wikkelen. Zoiets. En deze met tijdschakeling laten werken.
 

2802bartje

Nieuw lid
Wat ik gezien bij deze link is dat er verwarmingselementen zijn die je in je carterpan kan stoppen om de olie voor te verwarmen. De vraag is of onze motorblokken daarvoor ruimte/voorbereid zijn.
 

Greggy

Actief lid
Heet dat niet gewoon standverwarming of een standkachel? Is bij sommige modellen gewoon bestelbaar...
 

Canon-Eye

Forumguru
Een warmte weerstand die je rond een waterslang kan wikkelen. Zoiets. En deze met tijdschakeling laten werken
Dat lijkt me zonder gelijktijdige circulatie van koelvloeistof en olie niet te gaan werken - je wilt immers alle koelvloeistof en liefst ook alle olie opwarmen, niet alleen de hoeveelheid die toevallig met een verwarmingselement in contact staat?

Als je het goed wilt doen, zit je inderdaad aan een inbouw-standkachel vast. Voor zover ik wet niet als optie vanaf de fabriek te leveren. Kijk eens bij Webasto of zo...
 

piranna

Nieuw lid
je hebt gelijk dat niet alle water en olie met deze methode op te warmen is maar als al een deel op temperatuur is scheelt dat toch in opwarmingstijd toch. en je kan enkele weerstanden wikkelen rond enkele koelslangen niet?
 

Canon-Eye

Forumguru
Alles kan natuurlijk, maar ik zou het in elk geval niet doen.
Om minstens 2 redenen: [1] je warmt maar zo'n klein deel van de totale hoeveelheid koelvloeistof op dat het effect niet in verhouding staat tot de moeite die je ervoor moet doen en [2] als de koude en warme vloeistof (nog) niet goed gemengd is, dan krijg je rare temperatuursprongen in je systemen: afwisselend koude en warme vloeistof. Ben bv. benieuwd hoe je thermostaat daarop gaat reageren...
 

CharlesTucker

Forumguru
Daarnaast lijkt het me sterk dat het verbruikswinst zal opleveren, tijdens het (korte) ritje misschien wel, maar de energie voor het voorverwarmen zal toch ook ergens vandaan moeten komen?
 

piranna

Nieuw lid
Electriciteit heb ik van mijn zonnepanelen dus kost me bijna niets. Een literje of 2 benzine daarentegen ...
De auto staat in een (onverwarmde :-) ) garage met electriciteitsaansluiting dus ik kan zulke verwarming op electriciteit met een timer instellen zodat ie percies voor het vertrekken op temperatuur is. En dan nog zal de kostprijs voor de benzine die ik nu meerverbruik tijdens de koude motor periode versus de electriciteit om de motor op te warmen met motorverwarming denk ik op z'n minst in verhouding zijn zoniet in mijn voordeel. Ook de levensduur/slijtage van motor, slijtage van de olie zullen toch ook positiever uitvallen toch? Ik was met mijn vorige auto gewoon om zelf elke 7000 km de olie en alle filters te vervangen en met deze recente auto ga ik nu naar de garage en dat is dus maar 1 keer per jaar onderhoudt.

Iemand hier die suggesties heeft hoe dit praktisch te realiseren? Volgens mij moet dat niet al te moeilijk zijn om te realiseren. Ik kan me voorstellen dat zulke onderdelen en kennis meer voorhanden zal zijn in landen met extremere koude dan hier dus dat moet toch bestaan?? Webasto is mogelijk wel goed maar wel een duur merk denk ik en mogelijk overkill voor wat ik enkel beoog. Voor mij hoeft het interieur mee op temperatuur te zijn.
 

Noord26

Forumguru
Let er ook op dat je een goedkeuring nodig hebt ivm mogelijk brandgevaar. Mocht om wat voor reden dan ook je auto brand vatten in je eigen garage/huis wil je vezekering er niet per ongeluk achter komen dat de oorzaak gevonden kan worden in een zelf bedacht/niet gecertificeerde verwarmings-installatie.

Datzelfde euvel geldt (wellicht om enig raakvlak aan te geven, uit ervaring met dergelijke situaties) voor je Centrale verwarmingsketel. Als die niet 1maal in de 5 jaar door een gecertificeerde persoon nagekeken is en mocht er brand onstaan door je ketel ben je niet meer gedekt door je brandverzekering..

Bezin eer ge begint. Een Webasto blijft de beste keuze. Zeker qua betrouwbaarheid. Kijk niet alleen naar het prijskaartje. Mocht je erg veel korte stukjes rijden eerder de fiets pakken. Bevalt ons de afgelopen week ook prima. Daarnaast staan de kosten van het verwarming hoogst waarschijnlijk niet in verhouding met de kosten die je bespaard op de benzine en slijtage.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Webasto heeft toch alleen systemen die op brandstof werken? Ik weet niet of het verstandig is om die in een afgesloten ruimte te gebruiken.
 

andrehj

Forumguru
Voor elektrische voorverwarming moet je naar Skandinavië, daar doen ze dat allemaal en weten ze precies hoe het moet. Hier in NL is het brandgevaar vele malen groter dan de besparing die je realiseert op de slijtage.
Als je netjes je auto warm rijdt (let op de olietemperatuur!), en op tijd de olie ververste, kan je motorblok wel een miljoen kilometers mee. Ik denk dat de kosten van een voorverwarminstallatie lang niet gaan opwegen tegen besparing op slijtage of inruilwaarde.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je van uit moet gaan dat het geen effect heeft op de inruilwaarde. Vooral onder winterse omstandigheden moet het wat voordeel opleveren in je brandstofverbruik, en direct betere smering, doordat de olie beter/sneller op temperatuur komt bij het rijden van korte ritjes. Wat de koelvloeistof betreft: vooral bij motorblokken met een turbo zie je vaak dat deze uitgerust zijn met een kleine (2e) electrische waterpomp, ik vermoed dat je een vergelijkbare constructie nodig hebt, maar dan niet voor het nakoelen, maar voor het voorverwarmen.

Ik doe geen uitspraken over het rijden van korte ritjes: ik ga er vanuit dat de TS een goede reden heeft, omdat ie weet dat het niet goed is voor de auto en het toch doet, en er tijd, geld en moeite in wil steken, om de gevolgen te beperken.
 

piranna

Nieuw lid
Wat betreft die korte ritjes ben ik er volmondig mee eens dat de fiets hiervoor het beste alternatief is ... maar mijn vrouw haar gezondheid laat dit niet toe en haar werk betekent nu eenmaal een dagelijkse verplaatsing van 3 km enkel. Neen ze kan zelfs niet fietsen. Ikzelf rij 3km met de fiets (mijn hobbies zijn mtb en en ligfietsen overigens) en zit vervolgens nog eens 50km op de trein. We zijn trouwens een gezin met 3 kinderen en die hebben ook hun vervoer behoeftes ... hobbies etc. Ik ben het er volmondig mee eens dat onbezonnen risico's dewelke brand knn veroorzaken geen goed idee zijn. Ergens deed de F1 me ook op het idee komen van motorverwarming... goed ik weet ook wel dat dat niet te vergelijken is met een 1.2 skodaaatje maar goed. De inspiratie kwam er van. De hoeveelheid water en olie in een 1.2 tje is ook wel niet zo groot zijn dus dat heeft dan weer voordelen dat het snel en met weinig moeite op temperatuur zal zijn denk ik dan.
 

Cordoba

Forumguru
Dergelijke verwarmingssystemen zijn er ook met thermostaat. Ik gebruikte in de vorige eeuw al verwarmingslint om machinedelen op te warmen in bepaalde situaties. (bedoeling was daar handwarm dus 30-35 graden, om te voorkomen dat bij openen van het systeem er condens zou neerslaan op de binnenkant).
 

Noord26

Forumguru
Onze situatie is dat een 2e auto noodzakelijk is voor ook allemaal korte ritjes. Een kleine benzine auto met klein motortje kan hier prima tegen. Ze zijn snel op temperatuur. Onze staat altijd buiten.

In jou situatie met garage, dus vrijwel altijd vorstvrij, heb je geen extra maatregelen nodig naast het normale onderhoud. Je hebt alleen eerder kans op sludge vorming.
 

Cordoba

Forumguru
Noord26 heeft hier wel een punt, als je toch wat extra's wil doen, misschien een electrische verwarming in de garage die z'n energie van de zonnepanelen krijgt? Al zullen zonnepanelen juist in de winterperiode (korter licht, en minder intens licht door de lager staande zon, en eventueel ook nog sneeuw op de zonnepanelen) juist minder energie leveren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Op de momenten dat je de energie het meeste nodig hebt (koude winternachten/-ochtenden) zullen de zonnepanelen sowieso weinig opleveren. Kun je de overdag opgewekte electriciteit opslaan tot pakweg een uur of 4, 5 in de ochtend, als je timertje bliept dat er verwarmd moet worden?
 

Rallye

Forumguru
Op http://www.defa.com/en/automotive/warmup/find_your_engine_heater/ kun je zelf zien welke Defa Warm up geschikt is voor jouw auto. Ik kon zo snel niet vinden of hij bij een Roomster de olie of het koelwater verwarmt. Voor mijn vorige Octavia heb ik het eens uitgezocht en daarbij kon je alleen de versnellingsbakolir opwarmen. Ik heb nu overigens een Webasto, maar als je auto binnen staat mag je die niet gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan