Voorverwarming van de motor vragen?

piranna

Nieuw lid
Ivm die zonnepanelen. In Belgie is het zo dat de energie wordt opgeslagen in het net. Dwz dat de energie mag opgewekt en gebruikt worden wanneer "de zon schijnt"/"wij het willen gebruiken". Het klopt dat er al een groot verschil is tss een auto stallen in een gesloten garage of gewoon in de open lucht. Maar dat wil niet zeggen dat een auto in een garage een auto met motor heeft die 's morgens bij vertrek op temperatuur is. Ik heb op de site van Defa een verwarmingssysteem http://www.defa.com/file/9903051b35f/4816.pdf gevonden. Nu nog iemand vinden die daar ervaring mee heeft en ook iemand die het wil installeren ... indien het al nuttig kan zijn. Verdere suggesties zijn welkom. Iemand die personen kennen dewelke in koudere landen wonen met deze kennis?
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar er zijn wel dergelijke systemen in de handel verkrijgbaar:

http://www.waeco.com/nl/4194_1282.php

http://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_no...otive&field-keywords=elektrische standheizung

Essentieel is denk ik dat de koelvloeistof wel rondgepompt wordt tijdens het opwarmen, om redenen zoals bovenstaand genoemd.

Ik heb jarenlang een Defa Warm-up in een VW Transporter gehad en dat werkte prima. Wanneer je de stekker erin stopt wordt het element warm en gaat de koelvloeistof vanzelf circuleren. Warm water stijgt namelijk op. Na zo'n 2 uur verwarmen was het koelwater van de 2,5 l 5 cilinder zo'n 50 graden. En de ruiten vorstvrij, want het warmere water komt ook in de kachelradiator.
Installatie kun je zelf doen. 2 uurtjes en klaar.
Hier kun je je geschikte verwarming selecteren:

http://www.defa.com/en/automotive/warmup/find_your_engine_heater/

De verwarming voor een 1.2 TSI schroef je tegen het blok aan en verwarmd de olie. Bij sommige modellen komt de verwarmer in het koelwatercircuit.
 

The bone collector

Senior Member
Ik zou ook voor een merk voorverwarmingssysteem gaan, dat zal het meeste winst opleveren en dat is het uiteindelijk het veiligst. Als het nogal duur uitvalt, zou ik het maar gewoon zo laten als je auto in de garage staat.

I.v.m slijtage: de meeste auto's overlijden niet van motorslijtage hoor, een motor kan echt heel wat aan. En als je een beetje rustig doet met de rechtervoet houden koppakking e.d. het ook wel. Alleen maar korte ritten zijn inderdaad wel gevaarlijk om sludge te krijgen, maar als de auto ook regelmatig gebruikt wordt om eens wat verder te rijden, is daar ook geen probleem.
 
Bovenaan Onderaan