Vraagteken bij verbruik octavia 1.2 dsg

Hoi,

Ik rij nou vanaf de zomer in een Octavia 1.2 DSG (2011). Het rijdt allemaal heel best maar ik ben nog steeds iets wat verbaasd over het verbruik. Ik rij dagelijks 2 maal zo'n 15 kilometer in dorp en B-weggetjes en mijn verbruik is zo rond de 1 op 13 en als ik echt mijn best doe, en overige verkeer verveel, dan haal ik 1 op 14. Mocht ik een stuk snelweg hebben, dan haal ik misschien 1 op 15.5 a 16. In dat laatste geval moet ik echt niet boven de 110 komen.

Gevoelsmatig is dit vrij duur rijden voor een 1.2 en zeker als het verbruik van andere op verschillende fora zie. Zelf bij een klein beetje accelereren via de cruise controll schiet het tijdelijke verbruik naar 1 op 5 welke wel weer bij trekt nadat ik op snelheid ben. Zelfde geldt voor optrekken in zijn algemeen... ook al doe ik dat zeer rustig, langzamer dan gemiddeld verkeer, dan nog zie ik het verbruik op 1 op 5 of slechte bij het optrekken.
Is dit normaal en hoort dit bij TSI of moet ik er een keer mee bij de dealer langs gaan?

Voorgaande benzine auto's met een grotere motor inhoud heb ik betere scores behaald betreffende verbruik.
Alvast dank voor het lezen van bovenstaande stukje proza :koffie:

Verbruikstabel:
1 op 16 = 6.3 l/km
1 op 14 = 7.1 l/km
1 op 13 = 7.7 l/km
1 op 5 = 20 l/km
 
Nou moet ik zeggen dat het warm worden best vlot gaat. Na 5 a 10 minuten rijden is de motor op temperatuur. Maar het verbruik is van nog steeds best aanzienlijk. En golfje 1.8 deed het zeker zo goed al dan niet beter qua verbruik.
 

ertromp

Forumguru
Dat zou zeker beter moeten kunnen. Met mijn 1.4TSI (aangepast en op 18") haal ik met mijn rijstijl die zeker vlot te noemen is al zeker 1:14 in stadsverkeer/buitenwegen.
Wat is de km stand van je auto? Wanneer is voor het laatst het luchtfilter vervangen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Niets bijzonders, met die korte ritjes valt het me nog mee. En als je zuinig wilt rijden, moet je niet boven de 110. Daarna neemt het verbruik snel toe. Maar dan nog vind ik het alleszins redelijk. Ik rijd praktisch alleen snelweg met max snelheid + veilige marge en zat met de Yeti 1.2 op 13.7 en nu met de Fabia op 16.3.
 
@ertromp, bijna 112k en ik heb geen idee wanneer het luchtfilter voor het laatst vervangen is. Scheelt dat zoveel?

@Peter-036 precies wat jij beschrijft. Vooral dat anticiperen werkt goed. Zodra het gas los is bij een stoplicht en ik laat hem uitrollen, dan doet dat wonderen tbv het verbruik.
Al met al had ik dus andere verwachtingen :-)

@Rosinfield dat vind ik zelfs wel heel duur rijden... Met een moderne auto verwacht je op de snelweg toch een beter verbruik
 

ertromp

Forumguru
Onderhoud is super belangrijk. Zeker dat luchtfilter speelt mee. Dat lucht filter moet om de 60k vervangen. Is de onderhoudshistorie bekend? Is vaak lekker cashen voor garages dat soort zaken. Klant heeft er geen idee van maar wel een duur filter op de rekening
 

Frank

Forumguru
Als ik me niet vergis, is het normverbruik (ok, zegt niks, is puur kunstmatig) van de 1.4 lager dan van de 1.2. Wat me doet denken dat de 1.2 eigenlijk begon als 1.4, maar dan aangepast is, ten koste van beetje zuinigheid.

Maar om te weten of je verbruik normaal is: bekijk http://www.spritmonitor.de/en/
 
@ertromp, het is een ex lease auto en voor zover ik weet is de auto volgens schema onderhouden. Ik zou in de boekjes moeten loeren voor details.

@Frank, dat had ik een paar maanden eerder moeten weten. Ik hen juist uit verbruiks ook overwegingen gekozen voor de 1.2:-)
 

Frank

Forumguru
Hmm, voor de o3 is het normverbruik gelijk, ik dacht dat er verschil zat. Voor de O2 ga ik moeten opzoeken. Maar als ik zei: spritzmonitor is betere indicator dan normverbruik
 
Daar heb ik zojuist gekeken maar dat is meer een overzicht van het verbruik van de bestuurders. Je kan niet echt zien wat er nou zuiniger is of, wat het norm verbruik is.
 

spikehome

Forumguru
Ik heb een golf 1.2 van 2011.
Ik rij in de stad op een afstand van 8km al bijna 1:16.
Verdere totaal gebruik zie mijn onderschrift op spritmonitor.
 

spikehome

Forumguru
Moderne rijden.
Maar de auto is pas na 10km warm hoor.
Ik kan de olie temperatuur uitlezen in het midden display (is dat bij de Octavia ook zo?).
Verder met vouwwagen op vakantie ligt verbruik gemiddeld op een 1:14a15 dan 90kmh a 100kmh op de cruise.
En klopt wind tegen gaat verbruik behoorlijk omhoog.
 
Ja dat kan bij de Octavia ook. Ik vind dat echt hele prima getallen die je daar noemt, zelfs met aanhanger.
 

Noord26

Forumguru
Nou moet ik zeggen dat het warm worden best vlot gaat. Na 5 a 10 minuten rijden is de motor op temperatuur. Maar het verbruik is van nog steeds best aanzienlijk. En golfje 1.8 deed het zeker zo goed al dan niet beter qua verbruik.

Wat je warm ziet worden in je watertemperatuur neem ik aan. Dan is je blok nog niet warm. Kijk maar eens na de olietemperatuur. Met stukjes van 10-15km komt die eigenlijk nooit op bedrijfstemperatuur.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
En voor de snelweg zijn die waarden niet zo gek. Zoals ik eerder zei, boven de 110 neemt het verbruik snel toe. En ruim 1 op 16 met de Fabia vind ik erg netjes als je praktisch alleen 120/130 rijdt. Zie je ook goed wat gewicht en baksteen aërodynamica voor invloed hebben, wanneer je het vergelijkt met de Yeti met zelfde motor en rijstijl/soort ritten (1 op 13.7)
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt eenvoudig niet zuinig optrekken
Dat is me iets te absoluut gesteld. Het maakt namelijk nogal verschil of je het gas meteen flink intrapt bij het optrekken, of geleidelijk aan, dus "net voor het versnellen uit". Laatstgenoemde manier kost nauwelijks extra tijd maar wel minder brandstof.

Ik heb de maxidot bijna altijd op actueel verbruik staan. Dan valt mij ook op dat er bij het versnellen d.m.v. de resumeknop van de cruisecontrol lagere piekwaardes verschijnen dan wanneer ik voetmatig - maar zeker niet plankend - doortrek. De cc zoekt blijkbaar een optimale gasklepstand...

Kortom, ook bij het optrekken is het blijkbaar mogelijk om een relatieve zuinigheid te betrachten, binnen het natuurkundig gegeven dat het versnellen van een bepaalde massa onvermijdelijk meer energie vergt dan het op dezelfde snelheid houden ervan onder overigens gelijke omstandigheden.
 
Bovenaan Onderaan