Vraagteken bij verbruik octavia 1.2 dsg

Rosinfield

† In Memoriam
Maar om de aandacht weer even af te leiden van het verbruiks-fetisjisme en terug te keren naar de vraag van TS, op spritmonitor kun je wel degelijk een aardig beeld krijgen van je positie temidden van anderen met dezelfde auto. Vooral het histogram is in dit opzicht van belang. Uiteraard moet je wel verdisconteren dat er Duitsers onder zijn die veelal wat harder zullen rijden en dat rijstijl en ritten patroon verschillen. Maar wanneer de statistieken gebaseerd zijn op een behoorlijk aantal waarnemingen, zul je zo toch een redelijk betrouwbare indruk krijgen van je verbruik tov het gemiddelde
 

Darkside

Forumguru
je moet die van mij ook kunnen zien.
Heb het 2 jaar bijgehouden op spritmonitor. Daarna nog los.
En kom uit na 4 jaar rijden en 160.000 km op een gemiddelde van 1:15,2

Met mijn soms toch wel sportieve rijstijl ben ik tevreden. Dat ik de 1:16,9 van de fabriek niet zou halen snap ik.
Maar een reallife waarde met stadsverkeer, korte ritten, snelwegen, binnenwegen, cruisen, racen en mooi en slechtweer komend op mijn gemiddelde wel tevreden.
 
E

Ex-lid 2926

Eigenlijk vind ik het verbuik van de 1.2 TSI van de topicstarter nog wel meevallen, met name vanwege de korte ritjes. Een OII is toch eigenlijk best een grote en zware auto. Zelf merk ik dat de weersomstandigheden ook een grote rol spelen bij het verbruik. Ik denk dat ik inmiddels heel erg bekwaam ben in het realiseren van gunstige verbruikscijfers, maar merk dat dit heel veel moeite kost wanneer het koud is. En over tegenwind hoeven het natuurlijk niet te hebben. Mijn woon-werk afstand enkele reis is 26 km en gaat voornamelijk over N wegen waarbij de enige afwisseling bestaat uit een aantal rotondes. De auto is pas na zo'n 20 km warm. Aan de pomp meet ik altijd een verbruik variërend van 1:19 tot 1:20. Volgens de BC heb ik de afgelopen 4700 km een verbruik gerealiseerd van 4,7 l/100 km.
Stel dat ik met een 1.2 TSI DSG rond de 1:15 zou kunnen halen, dan zou ik deze auto wel overwegen wanneer ik op termijn mijn OII TDI ga vervangen.
 
Ik had verwacht dat de 1.2tsi, als een moderne techniek in theorie, zuiniger zou moeten zijn dan een oudere auto. Maar in de praktijk rijdt deze moderne motor even duur (onzuinig) als een wat ouder 1.6 model, aldus spritmonitor.
Vandaar mijn initiele vraag of dit wel of niet correct was en of ik er mee langs de dealer zou moeten gaan of niet. Ergens Brest wel treurig dat we in de afgelopen 10/15 jaar het verbruik niet echt terug geschroefd hebben van de middenklasser*. Of... Is dat nou iets te stellig gezegd?

* edit, geldt voor de benzine auto :-)
 

Darkside

Forumguru
De Octavia weegt ook meer dan de auto van 15 jaar oud. Stop de 1.2 in een 15 jaar oude auto en je zal een stuk zuiniger rijden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het verschil tussen Fabia en Yeti met zelfde motor en dsg, is in mijn geval 2.6 km per liter. Rijstijl en ritten patroon identiek. Tel uit mijn winst. O nee, had ik reeds gedaan ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Had me iets te rijk gerekend en daarom even aangepast. Maar ook 2.6 km p/l is een behoorlijke winst
 

Frank

Forumguru
Ik merk wel degelijk verschil: 2x 1.4TSI 140pk, niet onder de 8.2l in de Touran, nu (nog geen 5000km, dus ik gok dat het nog zakt) rond de 7.5l. De auto daarvoor was een 10j oude VAG diesel 1.9 TDI (laatste voor de Common Rail), deed/doet 6.7
 

peterrapid

Forumguru
Motoren geven ook meer vermogen en ik denk dat iedereen wel eens op de gas gaat ... Dus hoe vlugger we optrekken hoe meer litertjes erdoor gaan dit met ik ook bij mij op. Ik gebruik het vermogen ook iets meer om in te halen dus heb ik ook meer verbruik. En eerlijk heb laatstleden in Honda van schoonbroer gereden civic 1.5 van 17 jaar en sorry maar mij krijg je niet meer in zo een wagen om dagelijks +100km in te doen.
 

Joske

Forumguru
@Frank

mijn verbruik begint nu te zakken, ik rij ook wat rustiger maar durf af en toe wel door te trekken tot 6000rpm als ie goed warm staat!

Zit nu >5000km en verschil is merkbaar.

Je leert de auto gewoon beter kennen op den duur, ideale schakelmoment en bij welke snelheid je in welke versnelling moet rijden. (in mijn geval, aangezien die van jou een DSG is..)

Met stevig en rustig rijden afwisselend haal ik vrij gemakkelijk 6,7 a 6,9 op een traject. Vandaag had ik gemiddeld 6,4 op stadsverkeer en 70km/u wegen. Alles in de normale stand, bij de verkeerslichten even in sportmodus moeten zetten wegens versmallende rijstroken maar uiteindelijk bij thuiskomst het genoemde resultaat: 6,4l/100km
 
Bovenaan Onderaan