Vragen rond O3 2019 (en weer dat reservewiel)

Avento

Lid
Gisteren heb ik mijn nieuwe tweedehansje opgehaald en het is een hele mond vol: 'ŠKODA Octavia Combi (3) FL Style Business 1.5 110 kW / 150 pk TSI Combi 6 versn. Hand' van 2019.
Ik heb een paar vragen waar ik zo niet meteen uitkom:
- volgens het instructieboekje zijn de volgende oliën geschikt voor een Octavia: VW 504 00, VW 502 00, VW 508 00, ACEA A3/ACEA B4
of API SN, (API SM). Zijn deze allemaal geschikt voor de motor van mijn auto? Wat is een merk met een goede prijs/kwaliteitsverhouding?
- tot mijn verbazing is de zitting van de achterbank niet neerklapbaar. Ik heb maatwerk-stoelhoezen besteld. Heeft iemand ervaring hoe deze op de achterzitting moeten? Ik had ze op mijn vorige auto ook, en daar ging het makkelijk omdat de zitting neerklapbaar was.
- gezien de problemen in het verleden zou ik graag weten of mijn auto een distributieriem dan wel -ketting heeft.

En ik zit ook nog met een vraag die hier al vaker is behandeld: het ontbrekende reservewiel. Uit dit draadje 'O3 Combi FL aangekocht ... met wat vragen :-)' heb ik al wat informatie gehaald. Zo heb ik heb ik de toebehoren bij Kopacek gekocht en al geleverd gekregen.
Alleen moet ik nog een wiel hebben. Bij onze oosterburen vond ik dit, maar zij leveren niet naar Nederland: 'Reservewiel Auto Welz'. In ieder geval weet ik nu dat ik een velg maat 6,5 J x 16", ET 46 en een band maat 205/55 R16 moet hebben.
In dit draadje 'Reservewiel vraag' heb ik de verwijzing naar Oponeo gevonden. Volgens hun omrekentabel scheelt de afrolomtrek van een 205/55 R16 0,4% met de standaardband op mijn auto in de maat 225/45 R17, dus daar zie ik geen probleem.
Velgen zeggen mij wat minder, maar volgens Oponeo zou deze moeten passen: Magnetto-velg (Steek:5x112 Velgmaat:6,50Jx16 ET waarde:46,00 Centraal gat:57,1). En deze ook: Trebl-velg.
Gaat deze inderdaad passen, en past de combinatie van deze velg met een band 205/55 R16 ook nog netjes in de wielbak in de bagageruimte?
En is er verder nog iets nodig, of kan ik de huidige inzet gewoon verwijderen en het wiel erin leggen?
 

Tees

Donateur
Wat betreft de olie: VW502 is de oude specificatie, dat was geen LL en een variatie aan viscositeiten (van 5W30 tot 10W40 en allerlei soorten), toen kwam VW504, dat is LongLife 5W30 volsynthetisch, en VW508 is de nieuwste variant, dat is LL 0W20.

Volgens mij geldt dat er bij voorkeur VW508 in gestopt wordt, met terugval naar VW504. Ik heb zelf een voorkeur voor Shell of Castrol, dat zijn gewoon goede A-merken, die online voor een redelijke prijs te krijgen zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Waarom zoek je niet gewoon een wiel (met bijbehorende inzet en spullen) op de sloop? Dat hoeft niet persé van een andere O3 te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook van Seat Leon of VW Golf zijn, eventueel kun je proberen of je zelfs een identiek lichtmetalen reservevelg kunt vinden. Sloperijen verkopen wielen vaak alleen per set van 4 (behalve stalen reservewielen), behalve als er 1 of meer velgen van een auto beschadigd zijn (door brand of aanrijding) dan verkopen ze ook per stuk.

Bijvoorbeeld onderstaande Octavia die in Hoevelaken op de sloop staat, als dit toevallig dezelfde velg is als je hebt, heb je een buitenkansje:
2m9bmbwa4pir5v0bfu6z0a8lpx5kny7v~v53643540.jpg


Of deze in Zwaanshoek (in de buurt van Schiphol):

fd4fdc3df97cc067e65ce9a364d08340~v38607716.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
- tot mijn verbazing is de zitting van de achterbank niet neerklapbaar. Ik heb maatwerk-stoelhoezen besteld. Heeft iemand ervaring hoe deze op de achterzitting moeten? Ik had ze op mijn vorige auto ook, en daar ging het makkelijk omdat de zitting neerklapbaar was.
Met stoelhoezen geen ervaring maar wel hoe je de zitting loshaalt.

- Ale eerste de zwarte inserts/kapjes van de ISOFIX aansluiting loshalen. Vinger eronder steken en trekken. Gaan zo los.
1653810658978.png

- Dan het onderste deel van de ISOFIX loshalen. Druk het geheel iets naar beneden en trek het dan naar voren. Let er op dat je wel voldoende druk uitoefent anders blijft ie gewoon zitten.
1653810780866.png

- Dan aan ieder van uiterste hoeken van de voorkant van de zitting je vingers onder de zitting stekken en het geheel meteen korte ruk naar boven toe lostrekken. Let hierbij wel op dat je de zitting misschien niet meteen helemaal los kan halen omdat de bekleding kan blijven haken aan bevestiging op de carrosserie. Even een blik eronder werpen of voelen of er niets blijft haken en de zitting is los.

Succes!
 

Avento

Lid
Dank voor de reacties. De olie kan erin, en als de hoezen komen, krijg ik die er ook wel op.
Met betrekking tot het reservewiel: heb al wel gezocht op het internet, maar dan specifiek op O3. Wat ik daar vond aan gebruikte reservewielen vond ik niet aantrekkelijk, en ook niet echt goedkoop (rond de 100 €, ook voor echte thuiskomers). Dan geef ik liever wat meer voor wat nieuws, maar dan wil ik wel zeker weten dat het ook past.
De auto uit Hoevelaken heeft volgens mij andere velgen (jammer, ik woon in Amersfoort), die in Opdam lijken wel op de mijne, maar ik weet niet of die 17 inch zijn. Zie hieronder mijn velg.

44474abb-4d19-4c6e-8871-2a2c327ef003_668cd4e3-864a-47fd-a465-915a522183c5.png

Ik ga er wel even over bellen of ze 17 inch zijn. Zo ja ga ik in ieder geval even kijken (als ze betaalbaar zijn), ook om te kijken of het in de kofferbak past.
Wel opvallend: volgens mij hebben beide schadeauto's dezelfde kleur als de mijne. Als dat maar geen voorteken is......:pieker:
 

Fmoon

Forumguru
Passen gaat het zeker, ik heb in de zomer mijn volledige winterwiel erin (225/40/18) en in de winter gooi ik mijn zomerwiel erin (225/35/19). Ik heb eventueel nog wel een thuiskomertje voor je liggen voor weinig
 

Cordoba

Forumguru
Er rijden zo gigantisch veel Skoda's in het Quartz Grey, dat het echt geen toeval is, maar gewoon statistiek: als er veel van rijden, is de kans ook groot dat je er in die kleur op de sloop vindt. Ik had gezien dat je in Amersfoort woont, dus bewust een beetje in jouw regio gezocht. De vestiging van de gebroeders Opdam in Zwaanshoek ben ik nooit geweest, wel de vestiging in Valkenburg (bij Leiden) en dat was geen verkeerde sloperij om spullen te halen. Er zijn trouwens meer sloopauto's met dit type velg, maar dat zijn exemplaren met 4 bruikbare velgen, zoals deze in Amerfoort, met velgen in gunmetal?:
911143aea5cc531b86a042f0396d3db9~v30406956.jpg
 
Laatst bewerkt:

Chrisjemol

Forumguru
Velgen van een golf, passat, touran, caddy, superb, a3, a4, a6 passen ook
Vergemakkelijkt de zoektocht en hoeft de wereld niet te kosten
 

redriver

Senior Member
Ik had ook geen reservewiel. Inderdaad ook die set bij Kopacek gekocht en in de buurt bandenhandels gemaild of ze een 16" ( ik geloof 5 x 112 maar weet het niet zeker meer) velg + band hadden liggen. Vraag wel of het GEEN winterband is want die werd mij vaak aangeboden. Inderdaag past alles van VAG op de Octavia. Dus Audi, Seat, VW velg maakt niet uit. Ik heb ook een volwaardig reservewiel en geen thuiskomer genomen . Kosten waren € 60 voor een gebruikt exemplaar bij mij (gewoon zwarte stalen velg)
 

Avento

Lid
Kan ik ook nog doen. Maar ik ben eerst van plan om van het weekend even bij Auto Ham in Hoevelaken langs te gaan (uit de reactie van Cordoba) om te kijken of die iets passends hebben liggen.
 

Pindasaus

Forumguru
Passen gaat het zeker, ik heb in de zomer mijn volledige winterwiel erin (225/40/18) en in de winter gooi ik mijn zomerwiel erin (225/35/19). Ik heb eventueel nog wel een thuiskomertje voor je liggen voor weinig
Is dit geen optie voor je? Of rijd je op vierseizoenenbanden en heb je geen winterset?
Zo vaak gebruik je het reservewiel nou ook weer niet, dat het type band veel uitmaakt.
 

Fmoon

Forumguru
De keer dat ik hem nodig had op vakantie was het noodweer in België, en ook in Noord Frankrijk, het nadeel is dat er een draairichting op zit bij de winterband. Gezien het niet al te best weer was had ik geen zin om moeite te doen en heb de band tegen de richting in gereden een km of 300 naar het hotel. Heb in Dijon toen een nieuwe zomerband weten te vinden.
 

Avento

Lid
Ik stel het aanbod van Fmoon op prijs, maar ik vind thuiskomertjes helemaal niks. Misschien psychologisch, maar ik wil ze niet.
Ben net bij Autoham geweest. Helaas hadden ze geen compleet wiel, wel de velg. Ik heb de knoop doorgehakt, omdat ik geen zin heb om verder te zoeken en te wachten. Er komt een nieuwe band op de velg. Met een A-merk (Hankook, net als de banden die al op de auto liggen) komt dat ergens rond de € 113 uit. Met de krikset en de verzendkosten daarvan komt het hele geintje op ca. € 175 uit. Oorspronkelijk had ik meer begroot.
Overigens houd ik me aanbevolen als iemand een 17" Trius velg te koop weet.

En nu de hoezen nog.
 

Avento

Lid
Ik heb het reservewiel opgehaald, een wat roestige Audi-velg met een spikslinternieuwe band. Ik heb dus nu een inzetbak voor de kofferruimte over. Die gaat naar 'Onderdelen'. Overigens denk ik dat een originele 17"-velg met bijpassende band niet echt goed zou passen in de kofferbak, want ik meen nu al te zien dat de er een lichte bolling optreedt onder de mat van de kofferruimte. Maar niet in die mate dat ik er last van heb.
En zo ziet het eruit: IMG_0102_klein.JPG

En mijn stoelhoezen zijn ook aangekomen. Na enige ontvellingen, blauwe plekken, zweetuitbraken en sterk taalgebruik ben ik na een kleine vijf uur worstelen er in geslaagd om ze te monteren.
Grootste probleem was de achterbank. Het was iets gecompliceerder om deze eruit te krijgen dan volgens de beschrijving van JPs_OC2: na het lostrekken van de zitting blijft die inderdaad nog haken. Oplossing daarvoor is om de zitting terug te duwen richting de rugleuning, dan schiet de zitting van de haken af. En hoewel ik al eerder had gezien dat het interieur een beetje afgetrapt is was ik toch verbaasd om onder de zitting wat beton-gruis en -kiezels aan te treffen.
Monteren was ook een crime: het is een heel gedoe om de gordelsloten weer door de zitting te krijgen, temeer daar er een paar flappen aanzitten, waarvan ik niet weet waar ze heen moeten. Ik heb ze er uiteindelijk maar zo een beetje tussen geduwd.
De leverancier kan ze eventueel ook monteren voor € 50, en er zijn dan geen verzendkosten. Dat lijkt nu toch wel een zeer aanvaardbaar alternatief.

Ze moeten zich nog een beetje zetten, vooral voor. Zo ziet het eruit:

Voor:
IMG_0103_klein.JPG

IMG_0105_Moment.jpg

Met de hoezen:
IMG_0106_klein.JPG IMG_0107_Moment.jpg
 

HarrieSkoda

Forumguru
Dat reservewiel is prima zo!

Een 17 inch zou ook gewoon passen hoor, want de omtrek blijft immers hetzelfde... De velg wordt groter en de wang van de band wordt kleiner naarmate je een grotere inch neemt.

Over die hoezen; oeps dat zou ik persoonlijk nooit hebben gedaan..!?!
Waren ze zo smerig dan? Was een rondje met de extractor geen optie? Ik heb met 'mijn' George al behoorlijk wat positieve ervaringen gehad!

€ 50,- voor montage bij de dealer klinkt misschien niet verkeerd, maar hoe (lomp) gaan hun ermee om....?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Avento

Lid
Het probleem met de 17"is niet de omtrek, want die is inderdaad hetzelfde. Het probleem is de breedte. De band op de 17" is breder dan de band op de 16" (ik meen 245 ipv 225 mm). Dat wil zeggen dat het wiel 20 mm dikker/hoger is wanneer je dit in de bak legt (de breedte wordt dan de hoogte). En dus dat je problemen kunt krijgen met de mat van de kofferruimte, die zou bol kunnen gaan staan.

Weinig mis met de bekleding en dat wil ik zo houden. Nadat ik ooit een keer in een vakantie de bekleding van een auto volledig naar de gallemiezen heb geholpen door steeds in korte broek en zonnebrandolie erop te gaan zitten, ben ik in de vakantie stoelhoezen gaan gebruiken. Dan hoef je nergens meer op te letten, en als ze vuil worden gaan ze de was in. En op een gegeven moment heb ik besloten ze te laten zitten, en nog later heb ik de maatwerkhoezen ontdekt. Dus wanneer ik nu op de autobaan in broodje gebakken ei hap, kan dat geen rampen veroorzaken.
En je hoeft de hoezen niet mooi te vinden. Voor mij zijn ze puur functioneel, en daarom doe ik het.
 

redriver

Senior Member
Die kofferbak bij mij ziet er ongeveer hetzelfde uit met het reservewiel. Die inlegbak die eruit kwam het ik in stukken gebroken en in de kliko gegooid, wie wil die hebben dacht ik ....... Ik had een velg die alleen heel vuil was, dus die schoongemaakt. Misschien is voor jou nog een optie om er een spuitbus zwarte matlak aan te besteden maar ja, het is maar een reservewiel :-)

Die stoelhoezen snap ik niet helemaal. Als ze echt heel vuil zijn na een x-aantal jaren gewoon de stoomcleaner er overheen of zo'n tapijtreiniger. Zien ze er weer als nieuw uit.
 
Bovenaan Onderaan