Vreemd geluid 1.2 TSI (met filmpje)

FabiaTsi

Senior Member
Skoda-broerders: uit de motorruimte van mijn skoda fabia 1.2 TSI (77kw) met een manuele vijfbak, komt tijdens stationair draaien een vreemd geluid. Het is precies of er iets sleept. Herkent er iemand dit geluid?
[video]http://smg.photobucket.com/albums/v168/orbea-man/?action=view&current=MOV_0010mp4.mp4[/video]

Geluid te horen op secondes; 4, 17, 20, 21, 26, 29, 30, 31.

Verder houdt de motor bij vollast soms in tussen de 4000 en 5000 toeren. Het is een kleine schok, precies even geen vermogen meer. Duurt ongeveer 1 seconde.

Ik lees verhalen van distributieketting, misschien dat er iemand deze symptomen herkent. Volgens de skoda-stealer is er niks aan de hand. Dat geluid is dus blijkbaar ook normaal... Graag jullie mening.

Bedankt!
 

Ron_2

Senior Member
Het is wel de plaats waar de distributieketting zit. Of die het ook is, is zo niet te horen, er zit ook nog een dynamo en waarschijnlijk ook een airco compressor.
De distributiekettingen die problemen geven zijn bekend, volgens mij was dat een bepaalde serie en kunnen ze dat op chassisnummer controleren.
Een techneut kan met een stethoscoop ook checken waar het geluid vandaan komt, ik heb het ook wel eens met een lange schroevendraaier gedaan, maar daar zou ik mee oppassen, je komt behoorlijk in de buurt van een draaiende v-snaar en poulie.
"Niks aan de hand" vind ik iets te gemakkelijk, mogelijk zit je auto nog in de garantie? Dan zou ik iets meer willen weten voor deze straks om is, misschien iets zwart op wit voor als er later (na afloop van eventuele garantie) blijkt dat er toch iets was?
 

FabiaTsi

Senior Member
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Auto is van 2010.

De wagen is inderdaad nog in garantie. Nog 10 maanden. Ook mijn versnellingsbak is al twee keer open geweest. Eén maal met kapotte syncromesh, tweede maal zijn de schakelstangen vervangen. Dit allemaal met een auto van toen nog geen jaar oud. Momenteel raakt de auto af en toe heel moeilijk in eerste versnelling. Er zit precies een weerstand op. Uiteraard doet dit probleem zich niet voor als de auto in bij de dealer staat :smiley29:

De stealer zegt dat we nog 10 maanden hebben om de problemen op te lossen. Dat is hoopgevend en toont initiatief :confused:

Vanavond vertrekt opnieuw een mail naar de invoerder. Als dit niet opgelost raakt, schakel ik mijn rechtsbijstand in om een claim in te dienen tegen skoda.
 

Ron_2

Senior Member
Vreemd dat er synchromesh ringen én schakelstangen zijn vervangen, het lijkt erop dat de "stealer" de oorzaak van e.e.a. toch niet helemaal goed ingeschat heeft en aanvankelijk een reparatie heeft uitgevoerd die niet geholpen heeft.
Bij het probleem met de eerste versnelling vraag je je ook weer af of het de synchromesh is of een afstelling van de nieuwe schakelstang.
Je hebt inderdaad nog even de tijd, laat het er alleen niet bij zitten, de bak van een Yeti (althans die van ons) schakelt gewoon perfect, ook langzaam rijdend naar de eerste.
Met een van onze vorige auto's hebben we ons door de dealer toen af laten schepen met een lichtelijk "hakende" derde versnelling, dat zou voor die vierwielaangedreven bak normaal en acceptabel zijn.
Mooi niet dus, na de garantie werd het steeds erger en hebben we jaren gereden met een bij opschakelen krakende 3 en bij terugschakelen konden we hem alleen maar overslaan (van 4 naar 2) of dubbelklutsen.
Hij zal voor de garantie om is dus gewoon moeten schakelen als het hoort.

Wat de distributie betreft, misschien een second opinion bij een andere dealer? Op het forum mensen waar bij hun Yeti de ketting gewoon onder garantie door de dealer vervangen is, uit voorzorg tijdens een beurt b.v., als ik me goed herinner zijn die Yeti's van hetzelfde type en bouwjaar als die van jou. De probleemkettingen zijn in een bepaalde serie gemonteerd, of die van jou daar bij hoort hangt af van het chassisnummer.
kan het overigens niet zo zijn dat de versnellingsbak na de vorige reparatie inwendig niet goed gemonteerd is er er daar iets rammelt waarvan het geluid resoneert door het blok? Ik denk dan b.v. aan de schakelvork van die eerste versnelling, dat zou ook het lastige inleggen kunnen verklaren.
Met een speciale stethoscoop of een lange schroevendraaier op de bak (strak tussen bak en je oor zetten) kun je dit misschien horen.
Kom alleen niet in de buurt van draaiende delen!

Ik weet niet wie in Belgie de importeur is, is dat ook Pon? Volgens verschillende reacties op de fora hoef je daar niet zo veel van te verwachten en zul je waarschijnlijk gewoon weer terug naar de dealer verwezen worden.
 
het geluid, voor zover ik kan horen, heb ik ook al eens gehoord.
en wat mij opviel is dat op dat moment, en met het samen gaan van het geluid, er in het koelwater expansievat, een flinke circulatie van het water plaats vond.
klinkt raar,maar hier ervaarde ik dus zo'n geluid.
maar dus alleen bij warme motor.
alsof er water met stoten in het expansievat terecht komen
nadat de motor was uitgezet, heeft toen ook nog de aparte turbo(water) koeling enige tijd nagedraaid.
ik weet niet of dit ook bij jouw het geval was.
 
De distributiekettingen die problemen geven zijn bekend, volgens mij was dat een bepaalde serie en kunnen ze dat op chassisnummer controleren.
sorry, even off topic, maar waar kan ik hier meer over vinden?
ben wel heel erg nieuwsgierig...
 

FabiaTsi

Senior Member
In België heet de invoerder "d'Ieteren". Ze zijn alvast geen toonbeeld van klantvriendelijkheid. Hun reacties op mijn mails getuigen van een grote wereldvreemheid. Ze antwoorden nooit op de vragen en hebben me al verschillende keren gefeliciteerd met de aankoop van m'n skoda fabia. Ik wil concrete actie, geen commercieel geleuter.

Bij het starten maakt ie een fluitend geluid. Stealer: "dat is normaal, starter de terugkomt." Ook klettert hij dat het een lieve lust is.

Momenteel zit ik vooral vast met feit: versnellingsbak schakelt soms helemaal niet goed, maar de garage kan het nooit vaststellen. Ik begrijp wel dat ze een diagnose stellen alvorens ze iets kunnen doen. Maar dit duurt me nu al veel te lang. Wat kan ik verder doen? Second opinion, die het wss ook niet vast zal stellen. Wegens sporadisch voorvallen van het probleem. Oftewel de wagen een week achterlaten bij de stealer. Die er dan dagelijks kan mee rijden. Soms heb ik er enkele dagen helemaal geen last van :s frustrerend. Ik denk toch te mogen eisen dat ze de bak eens opengooien en alles nog eens grondig nakijken.

Verder: heeft er bij jullie iemand last van inhouden, schokken tussen 4000 -5000 tpm? Of daar al iets over gelezen? Wat kan dit zijn? Turbo? Gebeurt wel enkel op benzine, niet op LPG. En auto heeft dit nu pas. Heeft eerst 30 000 km probleemloos gelopen op zowel LPG als benzine. (ik tank steeds 98 bij Shell of Total)
 
het schokken heb ik nog niet ervaren bij dat toerental.
wel heb ik het gehad bij een toerental van 3 a 4000tpm.
reden: steenmarter had bougiekabels van 2e en 3e cilinder geknaagd.
dacht eerst dat de turbo defect was.
verder liep de auto met de bijna doorgebeten kabels, nog mooi stationair en reed niet anders dan anders.
behalve dus in dat toerengebied, alsof de turbo kompleet wegvalt.
 

FabiaTsi

Senior Member
Probleem schakelen: bij de koude van afgelopen weken bleef de auto vaak vastzitten in de achteruitversnelling. Verder heb ik problemen van neutraal naar eerste en van eerste naar tweede. Hoe voel ik dat? Als ik hem in eerste wil duwen vanaf neutraal dan zit er precies een weerstand op. Een kleine weerstand want met wat kracht gaat ie er wel in. (wat uiteraard niet de bedoeling is, forceren is nooit goed) Het is helemaal in het begin, als hij net uit neutraal komt. Ik maak de beweging links-rechts als ik naar eerste ga vanuit neutraal. Net na die linksbeweging bevindt zich die weerstand.

Verder gaat ie soms helemaal niet in eerste. Duwen helpt niet, ontkoppelen en opnieuw proberen ook niet. Als ik de koppeling dan loslaat, krrrrrrrr; krakend geluid: niet gezond dus. Nog een aantal keer proberen en dan lukt het wel. Is wel frustrerend als je op een kruispunt staat.

Tenslotte glijdt ie vaak niet vlot in tweede en derde versnelling. Ik moet hem echt duwen, terwijl hij er in zou moeten glijden. "Klonk" zou ie moeten zeggen. Doet is dus niet...

Laatst heb ik gereden met een fabia 1.6 CRTDI: die schakelde zoals het hoort; een heel mechanisch, zelfs zwaar gevoel. Een echte "kloenk". Een klein duwtje en de bak schoof mooi in versnelling.
 
@piar,

Dat ketting geluid, hoorde je dat bij elke start?
ik heb het soms bij de koude start, korte flinke ratel van 1 seconde ongeveer.
bij de afspraak voor de beurt, heb ik dit wel doorgegeven, en deze erkende ook dat dit bij een bepaalde serie voorkwam.
of die van mij eronder viel, zei hij op dat moment niet.
geleverd in april 2011, na 8weken wachten...
 

Maarten

Forumguru
Is dit verschijnsel alleen bekend bij de Fabia of 1.2 TSI specifiek? Anders ga ik het topic even verplaatsen.
 

piair1982

Forumguru
@Jeffrey, ja bij elke koude start en op gegeven moment ook warme start.

Oplossing nieuwe betere distributie ketting en nieuwe hydraulische kettingspanner.

Dit was niet op mijn motor volgens de dealer een terugroep actie. Maar gelukkig deed ie het meerdere malen bij de dealer en werd aan de hand van de klacht toch deze actie uitgevoerd. Sindsdien geen enkel probleem meer. :)

@ maarten ja voor alle TSI 1.2 versies. Met name roomster fabia en yeti.
 
@piar,

Dus het is wel een terugroepactie, maar niet op jouw auto, begrijp ik dat goed?
maar wat als er dan niets wordt ondernomen.
gaat het dan niet uiteindelijk stuk, en mag de klant er na de garantieperiode voor opdraaien?
hoe omschrijf jij het geluid eigenlijk?
 

piair1982

Forumguru
Schaaf ratelend geluid. Alsof blik op blik klinkt. In de verste verte lijkt het alsof er geen spanning op de ketting gebracht wordt.
 
Bovenaan Onderaan