Vreemd geluid als ik rij

Tommas

Nieuw lid
Hallo mede Fabia liefhebbers......

Ik heb een raar probleem maar misschien weet iemand wat er aan de hand is. Ik heb heb fabia combi uit eind 2002 met 149.000km op de teller .
Een maand of twee geleden heb ik nieuwe voorbanden onder mijn auto laten zetten, zonder problemen, maar nu hoor ik sinds de afgelopen twee weken een zoemend geluid als ik 50km/uur of harder rijd. Dan is het ook nog zo dat het geluid meer gaat met de snelheid die ik rijd, dus hoe harder ik ga dan dat het geluid eigenlijk parallel mee. Het geluid is echter weg wanneer ik een kleine stuurcorrectie maak naar de rechter kant ( echt een minimale correctie en het wordt niet erger als ik naar links stuur )Ik kan het geluid ook voelen aan mijn pedalen dus dacht ik aan het profiel van mijn nieuwe banden , en heb de auto dan ook uit laten lijnen maar het geluid is er nog steeds . De wiellagers en de ophanging zijn ook nagekeken en mankeren niets. Denk zelf aan de bak of het differencieel want bij koppeling omlaag tijdens het rijden blijft het ook...iemand een suggestie of weet iemand waar ik het in moet zoeken ??

Alvast bedankt voor het meedenken !!
MVG. Tommas
 

piair1982

Forumguru
Als je het niet in je stuur voelt dan komt het van de achterzijde. Loopt er geen remdeel aan? In welk pedaal voel je het?
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk toch aan een voorwiellager, wanneer je door de bocht gaat is het weg? Het wiel welk bromt in de buitenbocht is dan de boosdoener.
Ik heb zelf mijn versn.bak gereviseerd, het lager van de ingaande as was defect en zoemde. Dan zou het bij jou het lager van de uitgaande as moeten zijn, deze drijft het differentieel aan en het geluid is dan afhankelijk van de rijsnelheid.

Post nr 77: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=7133
 

Tommas

Nieuw lid
Allereerst bedankt voor je reactie,

Gek genoeg toen mijn wielen en lagers gisteren gechecked werden vond ik wel dat mijn linker achterwiel veel korter na bleef draaien dan mijn rechter wiel achter, dit is dus inderdaad wel de kant waar ik heen corrigeer om het geluid weg te nemen.
Ik lijk het (aanlopen ) te voelen in de bodem van de auto ook als ik ernaast zit en een ander rijdt. Maar kan dat zoveel trilling veroorzaken ?

MVG.Tommas
 

Tommas

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie,

Zelf had ik ook al een vermoeden dat ik het daarin moet zoeken , vind het wel raar dat mocht het dit zijn al bij 149.000km gebeurt . Maar ja wat gebeurt dat gebeurt.
Je hebt zelf de bak gereviseerd ....is dat een beetje te doen ?? Doe in principe alles zelf maar aan de bak ben ik nog niet geweest , bak moet natuurlijk open om bij de lagers te komen , zijn de lagers geperst op zijn ze los ?? materiaal prijs zal wel meevallen maar je bent denk ik al gauw een dag aan het sleutelen . Was het bij jou ook zo dat als je het stuur licht draaide ( heel klein beetje ) dat het dan weg was of minder werd ? De wiellagers zijn gisteren nagekeken en mij is verteld dat ze goed zijn.

Alvast dank
MVG. Tommas
 

Ronnie

Forumguru
De remvoering (zelfstellend) van het achterwiel kan natuurlijk ook licht aanlopen.
Als het geluid nog zo zacht is zou ik nog even wachten, dan is het beter te lokaliseren. Zoals je het nu omschrijft kan het van alles zijn.....
 

2fast4you

Actief lid
Lijkt erg veel op mijn probleem. Heb ook last van een zoemend/schurend geluid als ik rij. Word ook luider als ik harder ga. Alleen bij mij word het ergers als ik naar rechts stuur.

Heb woensdag een afspraak bij de dealer. Hoop dat hun wat kunnen vinden. Zal het dan ook wel even posten, misschien dat je er dan wat mee kan.

Even ter aanvulling. Heb de auto pas een week en kon me bij de proefrit dit geluid niet herinneren. Toen zijn er voor 2 nieuwe banden opgekomen en toen ik de auto op kwam halen hoorde ik dit geluid ineens. Dus wie weet dat het er wat mee te maken heeft. Maargoed woensdag hoop ik meer duidelijkheid te hebben.
 

Captain Hook

Forumguru
Lijkt erg veel op mijn probleem. Heb ook last van een zoemend/schurend geluid als ik rij. Word ook luider als ik harder ga. Alleen bij mij word het ergers als ik naar rechts stuur.
Geen homokineet die vuil geworden is (doordat de rubberen beschermhoes kapot gegaan is), waardoor er rotzooi in het lager zit?
Ik heb dit ook gehad, gaf hele vreemde geluiden als ik ging rijden.
 

Tommas

Nieuw lid
Lijkt erg veel op mijn probleem. Heb ook last van een zoemend/schurend geluid als ik rij. Word ook luider als ik harder ga. Alleen bij mij word het ergers als ik naar rechts stuur.

Heb woensdag een afspraak bij de dealer. Hoop dat hun wat kunnen vinden. Zal het dan ook wel even posten, misschien dat je er dan wat mee kan.

Even ter aanvulling. Heb de auto pas een week en kon me bij de proefrit dit geluid niet herinneren. Toen zijn er voor 2 nieuwe banden opgekomen en toen ik de auto op kwam halen hoorde ik dit geluid ineens. Dus wie weet dat het er wat mee te maken heeft. Maargoed woensdag hoop ik meer duidelijkheid te hebben.
Nou als je dat inderdaad zou willen posten , ben erg benieuwd wat er bij jou uit komt.
Probleem lijkt identiek alleen de stuur richting is andersom.
succes in ieder geval en alvast bedankt.....

MVG Tommas
 

2fast4you

Actief lid
Misschien een nieuwe theorie. Het viel me net op dat er echt maar een paar mm ruimte zit tussen mijn velgen en mijn remklauwen. Dan zitten er ook nog loodjes aan de velg. Dus echt maar een paar mm speling. Heb niet goed kunnen kijken want werd al donker maar zou dit misschien kunnen gaan schuren?

Zomaar even een gedachten hoor.
 

joergarms

Senior Member
Op het moment dat jouw velg de remklauw raakt, zou ik de boel maar snel stilzetten.....
Maar nee, dit is niet mogelijk, of je moet dusdanig veel speling hebben dat het wiel echt heen en weer kan wiebelen. Maar normaal gesproken is dat onmogelijk. Wat de loodjes betreft, ook die kunnen niks raken, want je hebt altijd nog de middelpuntvliedende kracht, dan zou er alleen maar meer ruimte komen. Maar omdat de velg zelf niet van model verandert, blijven de loodjes ook hun plaats.
 

2fast4you

Actief lid
Klinkt allemaal logisch wat je zegt. Als er echt speling op zou zitten dan had ik dat ook wel goed gemerkt in het stuur.
 

2fast4you

Actief lid
Vandaag is m'n Fabia langs de dealer geweest. Ze hebben de auto helemaal nagekeken en volgens hun is het bij mij de rechter wiellager. Hoop dat je er iets mee kan. ;)
 

Tommas

Nieuw lid
Vandaag is m'n Fabia langs de dealer geweest. Ze hebben de auto helemaal nagekeken en volgens hun is het bij mij de rechter wiellager. Hoop dat je er iets mee kan. ;)
Nou dan moet ik die lagers ook nog maar eens goed onder de loep nemen , die vernieuw ik gelijk allebei wel aan de voorkant en dan hoop ik dat het verholpen is .
Is gelukkig niet een heel erg duur onderdeel en wel te doen, in ieder geval bedankt voor je reactie en ik laat wel weten of het verholpen is .

MVG. Tommas.
 

Tommas

Nieuw lid
Nou vandaag mijn wiellagers aan de voorkant allebei vervangen ,was goed te doen . (alleen het eruit persen van de lagers was even lastig omdat het moeilijk was om het fusee op een dusdanige manier te ondersteunen zodat hij recht blijft onder druk ).
Maar ja de rest viel allemaal mee, en het vreemde geluid ben ik kwijt dus toch een van de lagers gaar.
Dit wilde ik nog even met jullie delen ...........

MVG. Tommas
 

Ted

Forumguru
Volgens mij heb je speciaal gereedschap nodig om hem er in te persen, anders breng je via de kogels van het lager de perskracht over. En dat is funest voor het lager.

Graag wil ik weten hoe je dit gefikst hebt zonder spedciaal gereedschap???
 

Tommas

Nieuw lid
De lagers zelf kosten me 165 euro voor 2 stuks , het lager ziet er anders uit dan dat ik had verwacht , het is een kompleet lager huis met flens eraan voor de wielbouten .
Buiten ringsleutels 18 ,19,10 en 8 heb je inbus nodig voor de remklauw en een kruiskop schroevendraaier voor de remschijf. Dit heeft iedereen wel , een hydraulische perspomp is een must . Bij mij kwamen de lagers pas los bij 6 ton druk , om erin te persen had ik 1,5 ton druk nodig en verder is een brug wel handig. Hier is een link naar de lagers dan kan je zien hoe ze eruit zien
http://www.autopartsonline.nl/nl/in...BIA Combi (6Y5)&typ=1.4&blk=31333&vp=hm&cat=w

Ik heb voor het uitpersen van de lagers de flens aan twee kanten afgeslepen omdat het fusee onder de perspomp nauwelijks recht en dan ook nog stabiel te ondersteunen was.
Ik moest ze aanpassen aan de perspomp skoda zal daar wel een andere manier toepassen , maar het gaat uiteindelijk om het resultaat.
MVG.Tommas
 

Ted

Forumguru
Als je de flenzen direct in het huis geperst hebt en daardoor de kogels inwendig axiaal belast hebt, dan loop je de kans dat de lagers beschadigd zijn of een verkorte levensduur krijgen. Anderszijds is de persdruk van 1,5 ton niet veel dus dat maakt een heleboel goed, wellicht is dat je redding!

Zie ik dit verkeerd of.....
 

Tommas

Nieuw lid
Als je de flenzen direct in het huis geperst hebt en daardoor de kogels inwendig axiaal belast hebt, dan loop je de kans dat de lagers beschadigd zijn of een verkorte levensduur krijgen. Anderszijds is de persdruk van 1,5 ton niet veel dus dat maakt een heleboel goed, wellicht is dat je redding!

Zie ik dit verkeerd of.....
Ja daar kom je niet onderuit , je perst met inzetten van het lager op de flens en dus niet op het lager zelf, de buitenkant van het lager klemt uiteindelijk. Dus in mijn optiek kan je niet persen zonder het lager te belasten ( is het niet binnenkant dan is het wel buitenkant )
Ik weet ook niet hoe dat gaat bij de skoda dealer want toen ik ze vroeg of ze dat met speciaal gereedschap deden zoals in mij sleutelboek staat vermeld , vertelde de monteur :'' zou ik jou eens een geheim vertellen , wij hebben dat speciale gereedschap niet '
Ik moet wel zeggen dat je met dat speciale gereedschap het fusee onder de auto kan laten zitten althans volgens mijn boekje , de monteur zei me ook dat het fusee bij hun ook gewoon onder de pers gaat. Kan volgens mij alleen kwaad wanneer je niet recht perst en dus op die manier de druk niet goed verdeeld.
 
Bovenaan Onderaan