Vreemd geluid als ik rij

Ted

Forumguru
1,5 ton axiaal op de kogels is niet exessief. Was dat ook het laatste stukje van het perstraject op het moment dat de borging "snapte" ? SKF laat duidelijk weten dat men het speciaal gereedschap moet gebruiken en dat monteurs dat niet doen, omdat ze de makkelijke weg kiezen. Wellicht komt daardoor dat daarna de lagers minder gauw mee gaan. Als ingenieur weet je dat je nooit via de kogels een lager mag belasten bij montage tenzij de kracht lager is als de statische gespecificeerde axiale kracht.

Omdat het inpersen vrij licht is gegaan heb ik toch vertrouwen dat het bij jouw gelukt is. Je gelukt is dat de passingmaat in jouw geval gunstig lag.

Door verwarmen of koelen kan men ook gemaakkelijk zonder al te veel kracht een kogellager monteren.
 

Tommas

Nieuw lid
Meer als 1.5 ton is er tijdens het volledige traject niet opgeweest , heb ook nog overwogen heet te stoken. Denk wel dat het losloopt , de lagers die er inzaten zijn de originele en bij 149000km aan vervanging toe (althans in ieder geval 1)hetgeen ik ook al vrij snel vind. Neemt niet weg dat je de belasting op het lager tijdens het inzetten moet proberen te vermijden.
 

Ronnie

Forumguru
Ik pers altijd het oude lager erachteraan, werkt (bijna) altijd, dan heb je alleen druk op de buitenste lagerring. Of met een hele grote dop kan het ook....
 
Bovenaan Onderaan