Vreemd geluid bij groot licht aanzetten, alleen te horen indien auto niet rijdt.

Gisteren er toevallig achter gekomen dat er een vreemd geluid is te horen bij het inschakelen van groot licht bij niet draaiende motor. Ik hoorde dit op twee plekken dicht bij de lampen. Daardoor er achter gekomen dat dit geluid van motortje komt welke je ook in werking zet bij het draaien aan wieltje tbv hoogte aanpassing van lampen (links onder het stuur standen 1 t/m 3 of 4).
Nu weet ik niet of dit toevallig is omdat ik de auto niet helemaal recht had staan, past groot licht dan automatisch de hoogte aan ofzo. Maar zelfs naar een minuut was dit geluid er nog, kan dan ook juiste hoogte niet vinden. Bij iemand bekend of dit normaal is?

Verder geprobeerd een normaal dimlicht te vervangen. Dit is me niet gelukt volgens het onderhoudsboekje kun je ook niet zelf alle lichten vervangen. Heb even gekeken welk licht ik wel kan vervangen, dit is alleen het knipperlicht. Overige lampen zitten niet met zo'n klembeugeltje vast maar met twee sterschroeven. Een kan ik nog wel los draaien en de ander kan je net niet bij. Ook verwijderen van gehele koplamp zoals bij een Oudere Octavia werkt niet, heb van alles los gedraaid maar krijg hem er niet uit. Kan dit dan echt niet meer zelf en moet je naar de dealer hiervoor??? waarom heb ik dan een reservelampensetje erbij gekregen??
 

Monteurtje

Forumguru
Wat voor type Fabia is dit. Greenline? Heb dat een keer meegemaakt. Dat bij ingeschakeld grootlicht een soort ratelend geluid hoorbaar is. Bij die auto werd dat door het boordnet regelapperaat, BCM, veroorzaakt. Na vervanging was het opgelost. Dus wordt niet veroorzaakt omdat de auto schuin staat. Als je de dimlicht, H7, wil vervangen moet je niet de schroefjes losdraaien. Maar de lamp een kwartslag verdraaien. De fitting zit achter die schroefjes geklemd. Dus niet de schroefjes losdraaien. Maar als het een Greenline is dat is het vrij krap. Kan helpen door het plaatje in de wielkuip eruit te halen. Dan kan je via de wielkuip er ook bij.
 
dank voor de snelle reactie, het is idd een Greenline van okt 2010. Ik heb dit geluid tijdens rijden en groot licht nog nooit gehoord. Toevallig dat ik er achter kwam, omdat ik wou checken of alles het nog deed. Ik had namelijk het een en ander los getrokken om te kijken hoe de lampen vervangen kunnen worden. Al een gedoe om die stekkers er af te trekken, zitten met lipjes vast. Dus iets nodig om die lipjes opzij te duwen. Maar dat draaien heb ik idd niet geprobeerd, heb ik H7 lampen dan, in reservesetje zit volgens mij gewoon H4. Maar ik heb die lamp van dimlicht niet kunnen zien, van buitenkant is dit ook niet te zien, zit een rond glas voor, waar dit voor dient??? Maar ik zal dat draaien dus nog eens proberen, dit staat niet in de handleiding maar is dus hoe ze het in garage doen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar ik heb die lamp van dimlicht niet kunnen zien, van buitenkant is dit ook niet te zien, zit een rond glas voor, waar dit voor dient???
Is dat niet gewoon de lens van de "projectorlamp"?
 

Monteurtje

Forumguru
Dat ronde glas is inderdaad de lens. Binnenin zit een klepje. Die omschakelt als grootlicht ingeschakeld wordt. Als er een H4 lamp in je reservesetje zit, dan heb je de verkeerde gekregen of gekocht. De stekker hoef je niet los te halen. Want je draait de fitting met stekker een kwartslag. Haalt de lamp eruit. Nieuwe erin drukken. Kan maar op een manier. En de fitting met stekker weer terug monteren. Kan ook maar op een manier. Maar dat gaat allemaal niet zo makkelijk omdat je geen ruimte hebt.
 

Chatslet

Forumguru
Greenline is inderdaad een drama wat dat betreft. Ik heb er zelf een Xenon set ingebouwd en weet er helaas alles van. Grootlicht is nog wel makkelijk te doen. Daar kun je gewoon bij. Inderdaad een kwartslag draaien maar wel even flink kracht zetten. Je stadslichtjes zitten daar ook en die kun je gewoon inknijpen en naar je toe trekken, dan komt het hele houdertje er uit. Dimlicht is inderdaad een elende als je die wilt vervangen voor Xenon oid. De bestuurderskant is nog enigsinds te doen, maar het is krap, heel krap en je moet flink kracht kunnen zetten. Bedenk wel dat lampje los makkelijker is dan lampje vast dus weet waar je aan begint. De bijrijderskant is een anderverhaal. Daar voor moet je de brandstoffilterbehuizing en de koelvloeistofbol loshalen. Uit mijn hoofd is dat bitje M10 of M12 ofwel de veeltand bit. Dat kun je het beste doen met een kleine ratel met verlengstuk. De koelbolvloeistof bol zit met gewone schroefjes vast en is makkelijk los te halen. Als bijde los zijn kun je ze zonder de slangen los te hoeven maken iets op zij duwen waardoor je voldoende ruimte hebt. Als je gaat vervangen raad ik je sowieso aan er meteen een Xenon set van bijvoorbeeld Lince in te doen. Ze hebben daar 5000k setjes met Canbus ballasten. Die werken goed en met de projectorlampen is het lichtbeeld in één woord fantastisch. Je hebt veel meer licht ten opzichte van het pisbeetje wat je nu met halogeen hebt en omdat het projectorlampen zijn is het lichtbeeld gewoon erg strak en niet verblindend. Als je in de buurt van de zaanstreek woont kan ik je eventueel wel helpen. Ik heb het gereedschap sowieso liggen en daar mee is het een stuk makkelijker.
 
Dank voor alle reacties, dat draaien had ik idd niet geprobeerd. Maar erg makkelijk vervangen zit er dus niet in, denk dat ik idd een verkeerd reservelampensetje heb. Ik vind het licht vergeleken met mijn Mitusbishi Colt niet echt slecht maar heb wel het idee dat die bij standaard stand niet ver genoeg schijnt. Ik rijd altijd met de lampen iets hoger, standje 1. Maar Xenon lijkt me ook wel wat, wat kost zo'n set ongeveer?
Ik weet alleen nog niet wat dat geluid bij inschakelen nu precies is en of dat wel normaal is. Bij rijden hoor ik het niet, vanwege andere geluiden. Ik heb al wel gekeken bij draaien motor en stilstand, dan hoor ik het ook, zal eens kijken of die hoogte dan ook verandert. Als ik de lampen in hoogte verstel dan hoor ik hetzelfde geluid maar dit stopt bij juiste hoogte. Zal het melden als ik weet wat het nu precies is.
 

Monteurtje

Forumguru
Geluid wordt, zoals ik eerder al zei, zeer waarschijnlijk door de BCM veroorzaakt. Even langs de dealer. En dan kunnen ze daar zo een nieuwe monteren en luisteren of het geluid dan weg is. Neem voor de zekerheid beide sleutels mee als ze het direct kunnen verhelpen. Want de afstandsbedieningen moeten opnieuw ingeleerd worden na vervanging van de BCM
 
Sorry, je had dit inderdaad al wel geschreven. Maar ik zie nu dat zo'n BCM rond de 200 euro kan kosten, heb ze ook voor 100 dollar gezien, welke ik precies nodig heb??
http://www.ebay.com/itm/VW-SKODA-BC...896962506?pt=DE_Autoteile&hash=item20ce1d07ca

Maar ik heb vandaag nog in donker gereden en merk ik tijdens rijden niks aan, en of dit nu erg is, kwaad kan??? Ook even kort op muur gestaan, zie lichten niet bewegen. Ik kan dit ook niet horen, voelen als motor draait., vanwege motor lawaai. Als ik hem uit zet en groot licht aan doe dan hoor ik het dus wel aan beide kanten, ook is het te voelen als je hand op koplamp houdt. Kan iemand misschien kijken of dit niet "normaal" is bij uitschakelen motor. Misschien trekt dit teveel stroom en doet die daarom iets om dit tegen te gaan ofzo.
De auto is van okt 2010 dus 3 jaar garantie is voorbij en heb geen verlenging aangeschaft.

Kan verder het plaatsen van Xenon verlichting geen kwaad, zoals hieronder weergegeven. Ik ben toch beetje bang om dit te doen omdat het niet standaard voor de Greenline is. Kunnen de standaard BCM en armaturen dit wel aan, of moeten die ook mee vervangen worden? Totale kosten???? Gaan Xenon lampen langer mee, verbruiken wel minder stroom is het niet? In hoeverre moet je na vervanging lamp deze lamp echt opnieuw laten richten zoals in onderhoudsboekje staat?
 

Monteurtje

Forumguru
Die BCM moet je niet hebben. Die is van een Octavia of Superb of Yeti. Want die heeft 3 stekker aansluitingen. En een Fabia heeft er 2. Onderdeelnummer is 6R0 937 088 F Z00. Dit is de opvolger van de 6R0937088D Z00. Let op bij een tweedehands BCM. Er zijn honderden van die regelapperaten vervangen bij een Fabia Greenline in verband met de weergave van een defecte lamp. Niet dat je zo'n defecte BCM koopt. En dus in de regen na het intrappen van de rem een storingsmelding krijgt. Als je wel besluit om een 2de hands BCM te kopen met een F in het onderdeelnummer, dan kan je de codering niet zomaar overzetten. Het kan zijn dat je wat moet veranderen. Helemaal als je ook stuurwiel bediening hebt. Ik dacht dat de auto misschien nog in de garantie zat. Coulance? Misschien krijg je nog 70% op het onderdeel.
 

Chatslet

Forumguru
Voor Xenon zijn er geen bijzondere dingen nodig. Gewoon een H7 setje kopen en het past. Een Xenon setje verbruikt doorgaans 35 watt aan energie ten op zichte van een standaard halogeen setje dat 55 wat doet. Dat is dus 20 watt minder. Omdat een xenon set ook nog meer licht geeft is de efficientie dus veel hoger en wordt er van de energie die er heen gaat meer energie omgezet in licht dan in warmte. De bestaande lampunits kunnen dit dus zeer zeker aan en raken niet beschadigd of oververhit. Bij Lince.nl heb je voor rond de 70 euro een knapje set. Je moet dan voor H7 gaan met een can bus balast. Als lichtkleur kun je het beste 5000k nemen, dat is gewoon wit. 6000k is iets blauwer en 8000k is nog wat blauwiger. Daar boven krijg je kleuren als paars, roze, groen en meer van die gekkigheid. Kleuren onder de 5000k zijn wat meer gelig en komen meer bij halogeen in de buurt. Het meest neutrale en prettige is dus 5000k want dan heb je gewoon wit licht. Dat is het minst vermoeiend aan je ogen.
Het kan zijn dat je met het gebruik van grootlicht een lampdefect melding kan krijgen. De lampcontrole moet dan met VCDS uitgezet worden maar er zijn op dit forum genoeg leden, waar onder ik zelf die dat kunnen doen. Verder zijn er ook nog genoeg bedrijven die xenon (eventueel op locatie) weer een kleine meerprijs inbouwen. Einzelmann en Pilot zijn dan goede merken maar die zijn wel duur.
Verder gaan er op internet vehalen rond dat je automatische hoogte regeling en koplampsproeiers moet hebben met Xenon. Dat is onzin, sinds April 2012 is dat geen vereiste meer voor de APK.
Maar, voordat je aan dit alles begint raad ik je wel aan de BCM te laten vervangen.
 
Hier kan ik weer wat mee Monteurtje en Chatslet, wellicht anderen ook.
Enige wat ik me nog af vraag of het geluid wat ik hoor echt kwaad kan, kan er dus iets stuk gaan ofzo? Ik krijg dus geen storingslampjes en zie ook mijn licht niet gek doen, of trillen zoals ik ook wel eens op dit forum heb gelezen. Ik zal nog eens zoeken naar wat ik dan voor een BCM moet hebben, maar het gaat me sowieso geld kosten omdat mijn garantie over is. Omdat ik toch een reserve setje wil hebben en ik nu niks heb zit ik er aan te denken om dan toch ook eens Xenon te proberen. Maar ook dan kan ik dus problemen krijgen met groot licht en kan het dus zijn dat er iets uit gezet moet worden in VCDS.
Daar heb je dus die VAG software/kabel voor nodig en die heb jij dus ook Chatslet? Ik ben toevallig ook nog woonachtig in Zaanstreek, heb je misschien nog een kleur over die je minder vindt?
Is het trouwens dan ook nog mogelijk om er weer tijdelijk "normale" Halogeen lampen in te doen, voor bijv tijdens de APK. Als dat over een tijdje bijv toch weer zou moeten? Of moet er dan weer aanpassing aan VCDS gedaan worden?
 

Cordoba

Forumguru
@Chatslet: voor de simpele versie klopt het verhaal over de efficiency, voor de complexe werkelijkheid ligt het net iets anders. Als je niet verder kijkt dan het bolletje klop je verhaal over de efficientie gewoon. Ik werkelijkheid heb je echter nog een koplampunit om het bolletje zitten, en dat maakt het wel behoorlijk wat complexer. Xenon heeft echter een heel ander kleurenspectrum als een halogeenlamp, en daar zit nu net de clou. Een xenonlamp heeft veel meer blauw en uv-licht dan een halogeenlamp, het vervelende is echter, dat veel transparante materialen UV-licht, en zichtbaar (blauw/violet) licht dat daar dicht bij ligt, qua golflengte, niet doorlaten, maar juist absorberen. Dat UV-licht(door de zon, of door xenon) is nu net de oorzaak dat veel koplampen mat worden, en vervangen moeten worden, of gepolijst moeten worden. UV-licht bevat veel meer energie dan zichtbaar licht of infraroodlicht, vandaar dat het effect naar verhouding ook vrij snel optreedt. UV-licht dat geabsorbeerd wordt, door het transparante deel van de koplamp, wordt omgezet in warmte, en gaat dus ten koste van de efficiency (als je tenminste het licht buiten de lampunit als opbrengst neemt, en niet het licht buiten het bolletje). Lampunits die goedgekeurd zijn voor Xenon zijn op de andere lichtkleuren berekend, en zullen dat probleem dus niet of in veel mindere mate hebben. Het is ook niet voor niets dat lampen voor zonnehemels e.d. van kwartsglas zijn: dat is namelijk transparant voor UV-licht, en hierbij is het nog zo dat licht van zonnehemels UV-A is, dus de golflengte het dichtste bij zichtbaar licht.

Verder heb je volgens mij een foutje in de kleurtemperatuur: hoe lager de kleurtemperatuur, hoe blauwer het licht, dus 5000K is blauwer dan 6000K. (ik ben geen specialist in kleurtemperaturen, maar wel op het gebied van licht, golflengte enz.)
 
Kijk hier heb ik ook wat aan, de plastic van mijn lamp kan dus sneller doffer worden bij gebruik Xenonlamp in gewone armatuur. Cordoba, ben jij specialist in zonnehemels, of is dat gewoon een voorbeeld? Nu heb ik bij Action dit weekeind toevallig 2 H7 lampjes gekocht als reserve setje. Ik wist niet dat ze die daar ook hadden. H4 wist ik wel en ik koop er ook al mijn ruitenwissers. Ideale dingen en deze kunnen ivm imbusschroefje niet makkelijk gejat worden. Al weet ik niet of er al mensen zijn waarbij de ruitenwiseers gejat zijn. Maar voor 3 euro heb je er een ruitenwisser. Ze zijn wel een stuk eerder aan vervanging nodig, merk je als die lawaai begint te maken. Als ik het juist heb voor voor maat 53 en voor achter maat 45, het staat ook op de doos. (sorry voor deze offtopic info)

Maar nu zag ik in mijn oude reservesetje in auto dat daar H4 en H8 in zit (auto heb ik van ander overgenomen die daarvoor een oudere Fabia gereden heeft), voor de Greenline (2010) hebben we echt H7 lampen nodig tbv dimlicht, en voor groot licht?? In hoeverre moeten lampen echt bijgesteld worden bij verwisselen zoals in boekje staat? Ik zal binnekort is geen oefenen met dat draaien, maar los krijgen is dus stuk makkelijker dan weer vast maken.
Met Xenon lampen wacht is dus maar even, zijn er al mensen waarbij het plastic doffer begint te worden door Xenon lampen in niet Xenon armatuur?
 

Cordoba

Forumguru
@jleeuw: ik heb jarenlang optische coatings gemaakt, maar ook materialen met lasers gesneden. Zowel van coatings als van bulkmaterialen heb ik veel reflectie/absorptie/transmissie grafieken gezien/gemeten bij golflengtes van heel ver in het UV-gebied, tot ver in het infrarood en natuurlijk ook voor het zichtbare licht dat daartussen zit. Ik ben dus puur technisch gericht als het op licht aan komt. Kleurtemperatuur, is meer iets uit de fotografie, en is een mix van kleuren/golflengtes.

Daarnaast ervaren en gezien dat het oppervlak van de 'moderne' kunststof versies van koplampen dus dof worden door het effect van UV-licht (dat beïnvloed veel chemische bindingen)
 

Chatslet

Forumguru
@Cordoba: Mijn ervaring is totaal anders. 6000k xenon is toch echt aanzienlijk blauwer dan 5000k xenon wat gewoon wit is. Wat betreft het dof worden van de lampen, ook dat is iets wat ik vooral tegen kom bij koplampunits waar halogeenpitjes in hebben gezeten. Wanneer er vanaf het begin af aan xenon in heeft gezeten is dit in veel mindere maten of vrijwel helemaal niet aanwezig.

@jleeuw: Voor de APK hoef je geen halogeenpitjes meer te steken. De aanvullende eisen voor xenon zijn vorig jaar april komen te vervallen. De kabel heb ik inderdaad liggen en daar kan ik je wel mee helpen. Xenon lampjes heb ik zelf niet over. Ik voordat de auto geleverd is al een 5000k setje bij Lince.nl aangeschaft en dat direct na aflevering ingebouwd. Hier onder trouwens een overzichtje van de xenon kleuren:

TechoneColors.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Chatslet: het feit dat je het dof worden vooral ziet bij halogeen, zit dan waarschijnlijk in het hogere vermogen bij halogeen (hogere temperatuur, betekent ook snellere degradatie van de kunststof, maar UV-licht heeft ook een negatieve invloed). Voor de duidelijkheid: vergelijk je in beide gevallen lampunits die níet een keurmerk voor xenon hebben? (dat het bij unit die goedgekeurd zijn voor xenon minder/niet optreedt, lijkt mij niet zo vreemd). Ik vermoed dat de invloed van de lichtkleur (hoeveelheid UV) ook van invloed is op de veroudering van de kunststof. Dat laatste kan ik niet hard maken, maar aangezien UV bijna alle kunststoffen aantast, lijkt het mij logisch. Lichtkleuren heb ik me blijkbaar in vergist, maar daar was ik ook niet 100% zeker van.
 

Chatslet

Forumguru
Mijn ervaring is o.a. met de lampunits van de Ford Puma, de Ford Cougar en de Ford Mondeo MK4. De lampunits bij deze modellen zijn van kunststof. Bij de gene die daar vanaf het begin xenon in hebben gehad zijn de units zelfs nu nog perfect gaaf en we hebben het hier over modellen van 10 tot 14 jaar oud. Heeft er halogeen in gezeten dan zijn ze vrijwel altijd dof met een boel strooilicht tot gevolg. De Ford Fiesta (mk5) uit deze periode heeft als enige glazen lampunits en die hebben dit probleem niet. Met xenon werken deze ook nagenoeg perfekt.
De invloed van het UV licht uit de xenonpitjes (bij de chinese setjes zonder coating) zal vast wel invloed hebben. Toch denk ik dat de hitte van een 55 watt halogeenpit op den duur meer schade doet. Koop je een knap setje dan heb je gewoon een laagje coating op de pitjes wat ook een soort regenboog effect geeft wanneer je ze in het licht houd. Ook daar zal er wel wat UV licht lekken maar ik denk dat dat minimaal is.
 

fugitibo

Actief lid
Hallo JLeeuw , het is al een oude topic, maar heb jij je probleem kunnen oplossen met je bromverlichting ?
Ik heb namelijk het zelfde probleem maar ik heb nog eens dat mijn rechte fittingstekker ( alleen de rechter koplamp)begint te smelten met te lang groot licht aan . zou dat allemaal door de BMC komen ? Ik heb er nu 3 weken last van sinds ik bij de garage ben geweest met accu probleem( ze hebben mijn accu opnieuw ingelezen).
 
Ik was het al weer vergeten dat ik dit "probleem "had, maar ik rijd ook bijna nooit met groot licht. Ik zal het binnekort weer eens gaan testen, wellicht is het nu over. Maar bij jou smelt de stekker dus gewoon, ik zal daar ook eens naar kijken. Na hoeveel tijd dit dan smelt, zal wel langdurig iets zijn. Maar bij jou dus aleen aan 1 knat zichtbaar?
Accu laten inlezen, heb ik nog nooit van gehoord, wellicht accu van start stop gebeuren? Dus die accu's hebben niet het eeuwige leven, jou auto is van welk jaar?
 
Bovenaan Onderaan