Vreemd geluid bij groot licht aanzetten, alleen te horen indien auto niet rijdt.

fugitibo

Actief lid
Hoi . De bj van mijn auto is 2010 . Heb morgen controle bij de garage, ze denken dat het iets is met de massa of corrosie aan de binnenkant van koplampunit . Dat die dan meer volt trekt . De lamp begint ook te verkleuren met licht aan zie je ook licht een zwarte vlek aan de binnenkant zitten .
Zou het ook kunnen zijn dat de stel motortjes een relais heeft die niet helemaal goed meer is ? Ik weet het niet meer maar ik moet bijna iedere week nieuwe kabeltje monteren in de unit . Ik weet niet wat jij nog heb gedaan , nieuwe bcm ?
 

guitar_billy

Senior Member
hallo @fugitibo , je lampen branden wel gewoon?
Want kabels smelten niet zomaar, dan moet er serieus stroom doorheen (bv ergens kortsluiting).
Of een andere hittebron in de buurt.
 

Cordoba

Forumguru
@jleeuw Wat ik me nu afvraag bij het herlezen van dit topic: hoe weet je dat je het geluid niet hebt tijdens het rijden? Ik neem aan dat er tijdens het rijden niet iemand op de motorkap heeft gelegen om te luisteren, en een microfoontje bij de koplamp had je ook wel gemeld. Tijdens het rijden heb je vaak zoveel bijgeluid, dat het volgens mij dan niet meer hoorbaar is, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is.

@fugitibo Al uitsluitsel van de garage? Want hier is echt iets aan de hand, of kortsluiting zoals guitar_billy suggereert, of een overgangsweerstand door corrosie waardoor je lokaal veel hitte genereert (verklaart ook waarom je wel veel hitte hebt, maar geen zekering die er uitklapt).
 

fugitibo

Actief lid
Hoi.
Ze hebben alle verlichtingskabels los gekoppeld en de bedrading gemeten , schijnt continue 5 volt door de kabels te gaan ook wanneer de sleutel uit contact slot is gehaald. Ze denken dat het de bcm is omdat due alles doorstuurt. Ik moet maandag nog even bellen wat het gaat kosten en of ze een 2e handse erin kunnen gooien ( moet tuurlijk wel storingsvrij wezen) . Mijn koplampen schijnt door de spanning ook telkens beetje op en neer te gaan , viel mij namelijk paar maand geleden ook al op net of je op een boot zit :) . Ik wacht wel tot maandag en kijk wel wat kost. Met het rijden hoor je het niet het is ook niet zo'n extreme herrie maar als auto op contact of met draaiende motor groot licht opgooi hoor je het gewoon. Het is gewoon iets niet goed . Kan wel kijken of ik morgen tijd heb om een filmpje te kunnen maken .

Ps zekering klapt niet .
 

Joske

Forumguru
misschien niet goed gelezen, maar wat zit er eigenlijk van lampen in?

xenon set, aftermarket of origineel?
 

Joske

Forumguru
en het draaiknopje voor de lichten te doen zakken bij extra belading, werkt dat nog normaal? (stand 1 ,2 of 3)
 

Cordoba

Forumguru
@fugitibo dat de zekering er niet uitklapt, was me al duidelijk, maar in combinatie met de draad die steeds vervangen moet worden, toch wel eigenaardig.

Overigens die zwarte vlek in je koplamp, kan er op wijzen dat je koplamp veel te heet wordt, en er metaal in het bolletje verdampt. Dat verdampte metaal slaat dan neer (net als condens) op het koudste plekje en vormt een zwarte vlek. Datzelfde effect zie je bij bijv. gloeilampen die aan het eind van de levensduur zitten, of bij TL-buizen.

Dus als de oorzaak is gevonden, moeten ook de delen waar metaal op is neergeslagen (zwarte vlek) vervangen worden.
 

Joske

Forumguru
zou al gaan denken dat de spanningsregelaar kapot is, hoeveel volt wordt er gemeten met draaiende motor op de accu?

als dat te hoog is is de spanningsregelaar defect zou ik denken.
 

fugitibo

Actief lid
Hoogte verstelling werkt perfect . En het geluid hoor je namelijk niet , als ik grootlicht aan doe bij kleine verlichting ( is toch dim licht? Dat 5 watt lampje) .maar bij stadslicht wel .
Ik ga vanavond even bij mijn broer de accu meten met draaiende motor . Hoeveel moet dat zijn 13,4 ? Dacht laatst zoiets gemeten te hebben.
Wordt vervolgd! !
Ps is dat zwarte niet zelf schoon te maken?
 

Cordoba

Forumguru
Die zwarte metaalaanslag zal aan de binnenkant zitten, dus je komt er allereerst al moeilijk bij. Als je er dan bij komt, en het eraf krijgt (vaak al niet voor 100%), dan zul je waarschijnlijk het oppervlak van het kunststof beschadigen, en dat betekent dat je behalve veel strooilicht, ook las zult hebben van reflectie ín de lampunit, waardoor de lamptemperatuur in de lampunit ook verder oploopt. Als je die 'zwarte' onderdelen dus niet vervangt, dan blijf je eeuwig aan het rommelen, daarom kun je het beter in één keer goed doen.

Wat de verlichting in de koplamp betreft:
- het kleinste lampje (W5W gloeilampje, ook bekend als T10, of een equivalent daarvan in Led-vorm) is het stadslicht, of voor de Vlamingen 'standlicht'
- dan heb je dimlicht, (officieel heet het 'gedimd groot licht') dat is de verlichting waar je normaal mee rijd in donker.
- dan heb je grootlicht, en dat is het licht dat iedereen voor je verblindt omdat het ook omhoog schijnt, en niet zoals dimlicht dat iets naar beneden gericht is.
 

Joske

Forumguru
Rond de 14V bij draaiende motor, vervolgens beetje gas bijgeven, mag niet boven de 14,7 (ongeveer) volt uitkomen anders is je spanningsregelaar kapot.
 
Bovenaan Onderaan