Vreemd geluid tijdens rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Hook

Forumguru
Ja, ik ben al bij de dealer langs geweest, en die kan zo 1-2-3 niks vinden.

Wat is het geval?
Vooral als ik 's-ochtends wegrijd en naar rechts stuur hoor ik een vreemd geluid uit de buurt van het linker voorwiel komen.
Iets in de trant van 'flap-flap-flap' net alsof er iets aanloopt, maar zodra ik weer rechtuit rijd is het over. En na een minuut of tien hoor je niks meer bij het sturen in de bochten. Het klinkt oorspronkelijk zoiets van alsof er kauwgom onder je band geplakt zit. Echter, rechtuit rijdend op de (snel)weg hoor je af en toe dat geluid weer terugkomen, gedurende een paar sekonden en dan is het weer weg. Maar ik ga ik nou, op een groot open terrein cirkeltjes rijden, links, rechts, dan is er weer niks aan de hand. :confused:

En als de auto warm is, je parkeert eventjes ergens en rijdt vervolgens weer weg, hoor je het geluid niet.

Uiteraard is het eerste waar je aan denkt, de rubber hoes van de homokineet, maar die is puntgaaf en lekt geen vet ofzo. Ook geen enkele trilling in het stuur, noch bij rechtuit, noch bij bochtendraaien. Ook spoort de O2 perfekt rechtuit (je kunt rustig het stuur loslaten).

En als je de auto op de brug zet, voorwielen vrij hangt, en dan met de hand het wiel ronddraait, is er weer niks te horen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn c.q. hoe je vindt wat het is? Ik sta echt voor een groot raadsel, maar vermoed toch dat er iets aan de hand kan zijn, wat op den duur kan verergeren.
 

Rallye

Forumguru
Zijn het niet de kleppen van het ventilatiesysteem? Die hoor ik zeer regelmatig (ondanks allerlei updates) vlak na het starten. Met sturen naar rechts heeft dat echter niets te maken.
 

Captain Hook

Forumguru
Zijn het niet de kleppen van het ventilatiesysteem? Die hoor ik zeer regelmatig (ondanks allerlei updates) vlak na het starten. Met sturen naar rechts heeft dat echter niets te maken.
Nee, was het maar waar. Want dit hoor ik echt alleen maar als ik rijd, niet als ik stilsta.
Dit geluid komt echt van buiten, niet uit het interieur. En als ik met 120km/h rijd, dan begint het plotseling ook "flap-flap-flap" (maar dan sneller achter elkaar) (lijkt een beetje alsof je over een ribbelstreep rijdt) en 20 sekonden later is het weer weg.
Ga morgen maar weer eens bij de Skoda dealer langs.

Hoop alleen niet dat het een kostbaar grapje wordt. :blush:

Als je gaat zoeken op internet, wordt er van alles gesuggereerd. Van wiellagers tot veerschotels, van motorophanging tot homokineet.
 

hemi24

Forumguru
ook ik zou gokken op een defecte eindschakeling van één van de kleppen in het ventilatiesysteem!
Wellicht de automatische recirculatie?
 

Ronnie

Forumguru
...en waar vul je dat precies bij op een elektrisch bekrachtigd systeem zoals bij de 02?!? :icon_smile_dead::icon_smile_dead:
Bij mijn Fabia zit het links onder de chassisbalk onder de accu, bij de linkerkoplamp, zal bij de octavia niet veel anders zijn....
Reservoir zit boven op de pomp.
 

Ronnie

Forumguru
Het systeem is bij de O2 elektrisch, komt dus geen drup olie aan te pas!
Kleine correctie:
Electro/hydraulisch!
Bij het draaien van het stuur meet de stuurhoeksensor de draaiing van het stuur, deze geeft het signaal door aan de electronica van de electrische stuurpomp(naam zegt het al) deze wekt een hydrualische druk op ter ondersteuning van de stuurbeweging in het hoofdstuurhuis.
In plaats van een servopomp aangedreven door de motor wordt er dus nu een electrische pomp gebruikt welke het brandstofgebruik verminderd.
 

Ronnie

Forumguru
Ronnie, ik moet je gelijk geven! Heb de bron van je vertaling gevonden geloof ik: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_steering

Maar zou bij te weinig olie het controlelampje logischerwijs niet gaan moeten branden?
Zit er volgens mij niet op, normaal is het een gesloten systeem wat geen olie verbruikt (uitgezonderd bij een kleine lekkage, of een scheurtje in een of andere leiding of zo) op dit zeer informatieve forum is dit al vaker behandeld.
Het kan dus zeer goed zijn dat bij grote stuuruitslag er net te weinig olie in zit en er dus een beetje lucht meegepompt wordt wat het tikken/schokken teweeg brengt.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar als het iets met de hydraulische olie van de stuurbekrachtiging zou zijn, dan zou ik het toch niet horen, als ik gewoon rechtdoor op de snelweg rijd?

En waarom dan het ene moment wel, en het andere moment niet?
 

Ronnie

Forumguru
Maar als het iets met de hydraulische olie van de stuurbekrachtiging zou zijn, dan zou ik het toch niet horen, als ik gewoon rechtdoor op de snelweg rijd?

En waarom dan het ene moment wel, en het andere moment niet?
'T is natuurlijk ook moeilijk om via de PC een diagnose te stellen, maar 't is een mogelijke oorzaak.
Gezien het bouwjaar zou het natuurlijk ook een kyneet kunnen zijn, bij in-en uitveren van de auto en het draaien van de wielen wisselt ook de lengte van de aandrijfas en de basispositie van de 7 kogels in de homokyneet.
 

Captain Hook

Forumguru
Nou vanochtend weer uitgebreid bij de Skoda garage langsgeweest.

Zal je net zien, vanochtend geen vreemde geluiden te horen. :(

Monteur heeft meegereden. We hebben van alles geprobeerd en nagekeken, maar niks bijzonders te vinden.
Alleen als je echt cirkeltjes draait, een miniem tik geluidje (maar dat was niet het oorspronkelijke mankement) als je maximale stuurbeweging maakt en de auto wat in- en uitveert. Dat is de veerpoot die over de veerschotel(ophanging) draait. Is echter nauwelijks hoorbaar en eventueel te verhelpen door dit te smeren.

Wat het niet is (volgens de garage):
-homokineet
-stuurkogels
-fusee
-wiellagers
-geen cuppende banden
-remblokken/schijven in uitstekende conditie
Geen trilling en/of schokken in het stuur bij stuuruitslag. Sporing is ook in orde.

Kortom, wat was/is het dan wel? Je blijft een onzeker gevoel houden... :ahum:
 

Captain Hook

Forumguru
Arghhhh!
Ik wordt er helemaal gek van.
Vanochtend weer, bij het wegrijden, de eerste twee bochten naar rechts, 'kloink-kloink-kloink' en daarna is het over. Vervolgens hoor ik de rest v.d. ochtend niks meer (ook niet op rechte stukken).
Het geluid heeft duidelijk het ritme van het draaien van de wielen.

Sta ik op een gegeven moment voor een stoplicht te wachten, licht op groen, trek rustig op (rechtuit rijdend), en weer 2 x 'kloink-flap-kloink-flap' geluid. En daarna is het weer weg.
Ga je toch weer denken aan iets met een aandrijfstang/as o.i.d. Maar waarom dan maar af en toe EN de eerste paar bochten, naar rechts, als de auto lange tijd stilgestaan heeft??? :icon_smile_question
 

Constant

Erelid
Misschien een rem die iets blijft hangen? Ik heb zoiets gehad met de achterremmen van mijn vorige auto, die bleven op een gegeven moment hangen na uitschakelen van de handrem.
 

Ronnie

Forumguru
Geluid is het best waarneembaar met iets ingeslagen wielen en een beetje kracht erop. Rechtuit kan het ook te horen(voelen) zijn, aandrijfassen kunnen een stukje heen-en weer schuiven (plm 1-1,5 cm)


Edit: Zit net te bedenken: Is er ook gekeken of er geen steentje o.i.d. in de ABS ring zit?
Dit is een gekartelde ring aan de binnenzijde van de remschijf, het object zou dan eventueel tegen de ABS sensor kunnen tikken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan