Vreemd geluid tijdens rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Hook

Forumguru
Als het vloeistofpeil te laag zou zijn dan zou hij volgens mij een oranje stuurtje moeten geven op je dashboard... meestal gaat hij dan ook janken en zwaarder sturen.
N.v.t.
Heb helegaar geen problemen met sturen.

Heb vanochtend de auto eens zelf op de krik gezet. Voorwiel los gehaald en van alles nagekeken, minitieus alles met een lamp bekeken. Kijken of er iets los zat, kon meetrillen, gescheurd of wat dan ook.
Die metalen schijf achter de remschijf zit ook nog netjes vast. Is ook niet krom ofzo.
Alle leidingkjes lopen keurig in hun houders door de wielkast heen. Wielkastbekleding zit goed vast. Nergens schuursporen te zien. Alle stuurstangen/aandrijfstangen zien er netjes onbeschadigd uit en vertonen ook geen vet of oliesporen. Rubberhoezen van homokineet en nog eentje verderop (aandrijfas?) zijn ook keurig in orde en schoon.

Vanmiddag moet ik nog weg, kijken of het weer optreedt.

To be continued...

Ronnie

Forumguru
Mijn suggesties zijn op....... Misschien nog de motorafdekplaat aan de onderkant motor?
Ik zou het niet meer weten.....

hemi24

Forumguru
Blower van de airco/ventilatie ook 100%? of zit er wellicht iets onder tegen de schoepen tussen het huis en het schoepenrad?

aang

Lid
Mijn suggesties zijn op....... Misschien nog de motorafdekplaat aan de onderkant motor?
Ik zou het niet meer weten.....

dit heb ik dus gehad, op een gegeven ogenblik heel die plaat eronder uit gesloopt. Het was weg, maar ik neem aan dat die gecheckt is.

Captain Hook

Forumguru
Nope, die motor afdekplaat is ook niet.

Ik weet het niet meer. :1439:

Eind v.d. middag nog even weg geweest en (zoals gebruikelijk) de eerste paar bochten naar rechts hoor je het weer (meerijdende passagier zei nog "he, wat is dat voor een raar geluid?") en na 3, 4 bochten is het over.
Ploink, kloink klinkt het ongeveer. (in het ritme van de draaiende wielen)

Schiet mij maar lek.
En nee, niet als ik recht vooruit of achteruit bij mij de oprit afrijdt. De eerste bocht naar links de straat uit ook niet, maar dan de eerste bocht naar rechts weer wel, en dan 2 x een rotonde naar rechts. En daarna is het over. Hoor het vervolgens niet meer bij zowel naar links of rechts sturen. Pas als de auto (afgekoeld?) weer een poosje gestaan heeft en je rijdt weer weg (bocht naar rechts) hoor je het weer een paar keer. Het maakt trouwens niet uit of je heel rustig rijdt of 'woest' optrekt.
Hoe bizar. :407:
en vooral omdat m'n auto verder zo puntgaaf is, baal ik er zo van.

Ronnie

Forumguru
Ik ga nu heeeeeeeel ver..... Neem me niet kwalijk dat ik het vraag ,ik ken je niet, zijn je linker-en rechter voorband van dezelfde maat? Ik heb al eens meegemaakt in een grijs verleden dan iemand 2 verschillende maten had gemonteerd, met desastreuze gevolgen voor het differentieel....
Je kunt dit differentieel ook nog checken door een wiel op een bok(krik) te zetten, dan de motor starten, 1e of 2e versn. en dan langzaam de koppeling laten komen.
Is het kapot(lager of iets) dan zul je het horen.

Captain Hook

Forumguru
Ik ga nu heeeeeeeel ver.....
Neem me niet kwalijk dat ik het vraag ,ik ken je niet, zijn je linker-en rechter voorband van dezelfde maat?
Ja kom nou, waar zie je me voor aan? :shocked::D

Da's elementair; GEEN VERSCHILLENDE banden om die auto. Ik krijg het al benauwd als er teveel profieldiepte verschil tussen zou zitten.
Enne, dacht je dat de garage er niks van gezegd zou hebben?

BTW: Zowel met de zomerbanden had ik dit euvel als nu met de winterbanden. M.a.w. met 2 verschillende sets velgen (Skoda Sirius velgen versus een of 't andere no-name LMV) en 2 verschillende sets banden (Conti's Ecocontact 2 versus TS810 winterbanden). Dus velg/band kan ik eigenlijk wel uitsluiten, toch?

Captain Hook

Forumguru
Schrok me vandaag de pleures (en de meerijdende pasagier ook).

Het 'probleem' was een poosje afwezig. Zelfs vorige week een ritje op en neer van Flevoland naar Vlissingen gemaakt, niks gemerkt.
Gisteren een stuk gereden, niks aan de hand.
Vandaag naar Amsterdam, ook niks aan de hand en op de terugweg, langs het Markermeer, ineens een geratel alsof je over een tandwiel reed en enigszins trilling in het stuur. Aan de ene kant schrokken we ons rot, want het leek wel alsof we ieder moment een wiel konden verliezen. Stiekum dacht ik, eindelijk, nu kan ik het de garage laten horen. Ik na een paar kilometer gestopt op een onbesneeuwde parkeerplaats (was ff zoeken met dit weer). Van alles nagekeken, wielbouten nog geprobeeerd of die wellicht niet goed vastzaten. Niks te zien, te merken of whatsoever.
Vervolgens weer weggereden en de laatste 15 kilometer, tot aan thuis, niks aan de hand!
Ik begrijp het echt niet meer. :(

Nogmaals, ik begrijp dat er iets kan verslijten of rot kan gaan doen. Maar waarom is het dan even plotseling weer over als dat het terugkomt????
Als het optreedt is het wel iedere keer sterker begin ik te merken.

Ze zien me weer aankomen voor de zoveelste keer bij de garage. :icon_smile_dead:

Ronnie

Forumguru
Zou het dan toch het 2 massa vliegwiel zijn? Ik heb hier een Touran 2.0TDI met (een inmiddels gerepareerde)DSG bak staan en die doet ook soms zoiets.
Zo is het er, en zo is het weer weg.......
Misschien de volgende keer als het optreedt onder het rijden even de koppeling in, bak in de vrij en motor uitzetten, als het dan nog hoorbaar is, is het in ieder gevan de motor/bak niet!

Constant

Erelid
Ik heb bij mijn auto het omschreven geratel alleen gehoord toen de ESP (of de haldex) ingreep bij ongelijke ondergrond.

Captain Hook

Forumguru
Zou het dan toch het 2 massa vliegwiel zijn? Ik heb hier een Touran 2.0TDI met (een inmiddels gerepareerde)DSG bak staan en die doet ook soms zoiets.
Hmmm, hoop het niet, want dat is volgens mij een kostbaar grapje?

Wat ik wel al eens geprobeerd (als het optreedt):
-Gas geven; maakt niet uit, geluid blijft
-Gas terug nemen; maakt niet uit, geluid blijft
-Koppeling intrappen, vrij laten lopen; maakt ook niet uit, geluid blijft.

Maar motor uit heb ik nog niet gedaan (stopt wel gelijk je stuurbekrachtiging en even later je rembekrachtiging)

Captain Hook

Forumguru
Ik heb bij mijn auto het omschreven geratel alleen gehoord toen de ESP (of de haldex) ingreep bij ongelijke ondergrond.
Die geluiden ken ik. :winkie:
Zodra het sneeuwt zoek ik altijd wel een leeg terrein om dat ff te proberen.
Dus ik weet hoe ABS geratel of ASR en ESP ingrijpen aanvoelt/-hoort.

Nee, dit gebeurd altijd op keurig recht toe, recht aan asfalt.

Captain Hook

Forumguru
Dit draadje kan een slotje op.

Het bleek dus uiteindelijk toch de homokineet te zijn (zie ook het andere topic over de prijs van het vervangen van een homokineet)

Iedereen bedankt voor z'n suggesties. Alleen jammer :blush:dat de garage in eerste instantie mijn eigen vermoedens (de homokineet) en hetgeen anderen alhier ook al suggereerden, afwimpelde met "nee, dat is het niet"

Zo zie je maar, met gezond verstand en volhouden kom je er wel. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan