Vreemd probleem: Afslaan TDI bij optrekken

Tallguy

Forumguru
Mede-TDI rijders,

Sinds ik mijn 2.0 TDI heb is het zo af en toe voorgekomen dat bij het wegrijden bij een kruising mijn motor opeens afslaat.

Vanochtend gebeurde het weer en toen had ik zoiets "eens vragen over er meer mensen zijn met dit probleem".

Wat gebeurde er? Motor draait gewoon, die is ook al lang warm (gebeurde op de terugweg van Wijchen naar Arnhem, dus dat zal het niet zijn). Koppeling ingetrapt, versnelling in z'n 1....stoplicht sprint op groen, ik geef ietsiepietsie gas, laat de koppeling opkomen, auto begint te rollen en...motor slaat af!
En aangezien een TDI aardig wat compressie heeft, voelt het alsof je opeens in 1 nanoseconde stil staat (bonk gevoel)

Dus snel maar weer motor starten en alsnog wegrijden.

Ik voel me er erg lullig bij, want een diesel slaat echt niet zomaar af. Ik rijd die dingen al ettelijke jaren en ik heb dit pas met mijn Skoda.

Ik vraag me af waar het aan kan liggen:
1. Is het iets wat bijv bij het DüsenPumpe hoort?
2. Is het omdat de 2.0 zoveel compressie heeft?

Zijn er meer TDI rijders die dit hebben? Zo ja, zijn dat 1.9ltr's of 2.0ltr's?

Zoals ik al zei...ik heb al tig jaar mijn rijbewijs en heb ik tientallen verschillende auto's gereden ,van Lada's tot Saabs en 4x4 Jeeps. Dit verbaast me echt en ik kan ook niet toegeven dat het mischien aan mezelf ligt.

De handeling van het wegrijden is iets dat ik (en jullie) tientallen keren per dag doen, en ik doe het echt niet anders)

iemand een idee?
 

Exciter

Administrator
Had het met de 1.9 TDI 74kW in begin ook. Net een klein tikkie meer toeren (gas) bleek de oplossing.
 

___JC___

Forumguru
Heb mijn 2.0TDI ook al twee keer af laten slaan. Staat inderdaad nogal stom.
grin.gif

Op een of andere manier rijdt ie weg als een benzine.
 
Is een bekend iets bij de hedendaagse Dieselmotoren.
Vroeger was een diesel lomp en traag (voorbeeld laat de koppeling schieten en de motor sloeg niet af), maar snel in toeren laten klimmen ging niet, oorzaak een zwaar vliegwiel.

De hedendaagse diesels hebben veel vermogen zijn (licht) gebouwd en zijn bijna sportief te noemen, en hebben een licht vliegwiel, waardoor ze snel zijn.
En daar ligt de oorzaak, hoe lichter het vliegwiel, hoe minder massatraagheid een rol speelt.
Deze massatraagheid was vroeger de oorzaak dat een diesel bijna niet afsloeg, dat is nu niet meer, maar daar staat tegenover dat de moderne diesels krachtig en vooral snel zijn.
923.gif
 

octavia18tjd

Nieuw lid
Ik hoorde ook een dergelijk verhaal.
Volgens mij heeft 't ook te kamen met ons milieu / emissie eisen.
Stationair loopt de motor dan ca 700 rpm, laat je de koppeling los en geef je geen gas betekent regelmatig afslaan van de motor. <font class="small">Code:</font><hr /><pre> </pre><hr /> <font class="small">Code:</font><hr /><pre> </pre><hr />
 

Tallguy

Forumguru
Maar ik schreef dat ik wel gas gaf. Ietsiepietsie, maar hé...met een diesel kan ik normaal zelfs in z'n 4 nog wegrijden puur alleen op de koppeling
tongue.gif
. Dat ik iets gas bijgeef geeft aan dat ik wel probeer de motor iets te helpen
smile.gif
 
Ik heb hiervoor een fabia 1.9TDI gehad, nooit geen problemen met het optrekken.
Sinds een paar maanden heb ik nu een octavia en daar heb ik inderdaad ook al een paar keer mee stil gestaan bij het optrekken.
Oplossing is meer gas geven in mijn geval en even opnieuw aan de koppeling wennen.
Nu al weer weken normaal vertrokken gelukkig.
 

Skombi

Actief lid
ik ken het afslaan wel maar als ik mijn koppeling lang-zaam laat opkomen zonder gas te geven rol ik wel langzaam weg en slaat ie niet af.
Dus ... meer gas (of je koppeling langzamer op laten komen)
 
Ken het probleem. Is inderdaad het verhaal van het vliegwiel. M'n Caddy had dat nog niet en die kon je best lomp weg laten rijden (ondanks de zwaar opgefokte motor van 140pk/350Nm).
 

Tallguy

Forumguru
okay, duidelijk. Geen probleem met een motor of versnellingsbak, maar inherent aan de techniek die gebruikt wordt. Thx!
 

VEEJAY

Forumguru
Yep, in het begin ook weleens afslaan. Nu trek ik alleen nog maar op met wat extra gas.

Puur op de koppeling optrekken is alleen nog in de file handig, bij stoplichten gaat het allemaal te langzaam en te gevoelig.
 

blacktdi

Actief lid
Inderdaad een bekend probleem. Vooral bij het optrekken met een caravan tegen een heuveltje. Flink gas is de enige oplossing. Ik had toch de DSG moeten nemen, maar ja dat is nu te laat. Ook door het korte toerenbereik van een diesel is de DSG versnellingsbak de allerbeste oplossing. Een collega van mij heeft zijn koppeling al verbrand tijdens zijn vakantie door hem teveel te laten slippen.
 

Timothee

Actief lid
Hier ook een bekend iets...ik heb de 1.9TDI met 105pk en hij is mij de eerste twee weken ook een paar keer afgeslagen. Gaf kennelijk gewoon te weinig gas dus dat was even wennen. Vooral omdat het soms voelde alsof de koppeling slipte (of kan dat bij een nieuwe, nog niet ingereden, koppeling?).

Bij mijn vorige Astra 1.7CDTI (toch ook een modern blok) had ik geen moeite om hem alleen op koppeling te laten optrekken. Dat lukt met de O2 echt heel lastig.
Ook bij een MB Sprinter lukte het om hem op de koppeling te laten optrekken en bij de oude 1.9TDI met 90pk in een Golf III kon het ook zonder problemen.

Denk dat het met de afstelling te maken heeft i.v.m. emissienormen.
 

Deje

Lid
Sorry,
Maar dit slaat echt nergens op.... De tijd dat men schepsmotoren met dito vliegwielen in voertuigen monteerde ligt al bijna een eeuw achter ons.
Het belangrijkste verschil tussen benzine en diesel is dat bij een diesel het (stationair en max-toerental) toerental wordt geregeld door een regulateur. Bij een lager lager toerental zal de regulateur ingrijpen en meer brandstof aansturen tot het ingestelde toerental weer is bereikt. Als je dus zonder gas (diesel...) te geven de koppeling laat opkomen zal de regulateur dus gas gaan geven. Probeer het maar uit: laat de koppeling maar iets op komen bij aangetrokken handrem. Je zult zien dat het toerental na iets inzinken weer naar normaal stationair wil klimmen. Druk je daarna de koppeling "vrij" dan schiet het toerental eerst iets omhoog en gaat vervolgens terug naar stationair. Tot de komst van elektronica gebeurde dit allemaal mechanisch, tegenwoordig gaat dit via elektronica. Deze elektronica kan sneller reageren (hangt van programma(maker) af) en men kan dus een diesel meer het karakter van een benzine motor geven.
Omgekeerd kan men met elektronika een benzinemotor min of meer de eigenschappen van een diesel geven: Als een moderne benzinemotor eenmaal draait slaat ie ook niet meer zo makkelijk af doordat de inspuiting en de ontsteking elektronisch bijgeregeld worden.
Echter: mijn 2.0 TDI kan nog steeds zonder gas te geven weg rijden en als ie eenmaal rolt slaat ie echt niet meer af.
Alleen als ik de koppeling te snel laat opkomen (of op een helling) wil ie wel es afslaan.
Misschien is er wat mis met de software of een sensor??
545.gif
 

___JC___

Forumguru
Ik kan wel in de file rijden zonder gas te geven maar alleen in zn 2e versnelling. Als ik vanuit stilstand alleen mn koppeling op laat komen rijdt ie echt niet weg hoor.
 

Chris

Lid
Gek, ik heb deze problemen nooit met een TDI 90 gehad, maar wel met een Audi A4 tdi 130......... Ik sluit me erbij aan dat het waarschijnlijk aan de afstellingen van de auto moet liggen...

Maar ja, ik heb helaas nog geen ervaring met een 2.0TDI.....

Alhoewel Deje ook wel een punt heeft........ Vraag het eens bij je dealer na lijkt me, of anders bij PON?
 

Rallye

Forumguru
Ik heb laatst gereden met een 105 pk TDI. Had hetzelfde, en degene met wie ik later wisselde ook. Volgens mij ligt het aan de beperkte trekkracht onder de ongeveer 1600 toeren. In mijn lijfblad (de Auto Motor und Sport) noemen ze dit "anfahrswäche". Veel moderne diesels hebben er last van (zelfs de 170pk Passat). De dieselmotor heeft de turbo echt nodig, maar bij dit toerental is hij er nog niet bij. Dus moet de motor het zelf doen en dat lukt niet ("bonkgevoel" - mooie omschrijving). De oplossing is inderdaad met meer toeren wegrijden (ongeveer 1500). Met mijn 206 GTI (lichte auto, grote motor) kan ik met 1000 toeren wegrijden.
 
Vorige week donderdag onze O2 105 PK opgehaald. Voordien 3 weken met een Vento 1.9 D vervangwagen gereden en ik ben donderdag met de Octavia zeker tien keer stil gevallen. De koppeling pakt ongelooflijk snel: je moet maar een paar milimter lossen en het is zover. Ik geef nu inderdaad ook wat meer gas bij het optrekken en ik moet zeggen: tijdens het WE ben ik nog maar één keertje stil gevallen. Het went dus blijkbaar.
 

Dutch

Actief lid
Ik kan er toch maar moeilijk aan wennen, ik moet de koppeling erg veel laten slippen om zonder af te slaan weg te rijden. Mijn golf IV beviel wat dat betreft beter.

ik ben al eens bij de dealer langs geweest, maar ze kunnen hier niets aan doen, omdat de koppeling hydraulisch werkt (en dus niet mechanisch).
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch</font><hr />

Ik kan er toch maar moeilijk aan wennen, ik moet de koppeling erg veel laten slippen om zonder af te slaan weg te rijden. Mijn golf IV beviel wat dat betreft beter.

ik ben al eens bij de dealer langs geweest, maar ze kunnen hier niets aan doen, omdat de koppeling hydraulisch werkt (en dus niet mechanisch).

[/ QUOTE ]

Het kan ook aan je schoeisel liggen en aan de positie van je stoel.
Ik heb ook dagen erbij dat ik het gevoel heb soms met slippende koppeling te rijden maar dat komt dan voornamelijk doordat ik dan niet goed lijk te voelen wanneer de koppeling precies pakt. Daar moet ik ook nog altijd een beetje aan wennen. Bij andere auto's voelde ik alles toch net wat sneller aan.
 
Bovenaan Onderaan