Vreemd probleem: Afslaan TDI bij optrekken

Ondanks dat slaat ie toch vlot af. Vlotter dan ik gewend ben van de vorige TDI. Sterker nog in 170.000km is die vorige nog nooit afgeslagen!!!
Het is vooral als hij dus inderdaad onder stationair dreigt te komen. Normaal trekt de diesel zich daar doorheen, maar deze 2.0TDI lijkt zich dan te verslikken en boem. Stilte.
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

jha vooral die stilte.. haha tis net alsof de stroom uitvalt bij een discofeestje.

[/ QUOTE ]

Zo luidruchtig is die diesel toch niet?
smile.gif

(hoewel...als ik bij mijn ouders in de auto zit, een 2.0 benzine 307SW, dan merk ik wel dat mijn auto véél luidruchtiger is)
 
Ik begrijp niet dat mensen hier uberhaupt last van kunnen hebben. Ik heb zelde dat mijn motor afslaat. De Ford Mondeo 115P K van 3 jaar geleden had wel een snelle koppeling maar zelfs daarmee geen last.

Misschien heeft het idd wel te maken met de positie van de stoel. Ik zit altijd erg laag met bijna gestrekte benen. Perfecte koppeling controle heb ik dan. Heb nog niet in de 2.0 TDI gereden maar ook dan kan ik het me niet voorstellen dat het allemaal zo veel wennen is.
 
Toch wel hoor! Als je mijn verhaal leest, dan zie je dat het veel scheelt met de vorige wagen met 1.9TDI (die ik in zijn hele leven nooit heb laten afslaan).
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rogier</font><hr />

...Ik heb zelden dat mijn motor afslaat....

[/ QUOTE ]

Dus ook jij hebt het. Het gaat er mij, als TS niet om, hoe vaak je het hebt. Het gebeurd bij mij ook niet elke week, maar toch wel, naar gevoel dan, iets meer dan bij mijn vorige auto.
 

Mistraller

Senior Member
Tja, ik heb als voorloper een Volvo S40 2.0 gehad, die sloeg ook makkelijker af dan mijn vorige leasebak,(astra 2e model) maar die volvo reed verder wel subliem. Hoort gewoon bij het rijgedrag van de auto.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rogier</font><hr />

...Ik heb zelden dat mijn motor afslaat....

[/ QUOTE ]

Dus ook jij hebt het./citaat]

Iedereen heeft het wel eens, alleen de ene iets sneller dan de ander. En als ik het goed begrijp is de 2.0 TDI een stuk gevoeliger waardoor het snel gebeurd.
 

rikjan

Lid
Ja, 't zelfde bij mij. De eerste week dat ik m'n Octavia 1.9TDI had, sloeg ie een paar keer af (ervoor had ik een Fabia 1.9TDI). Vanochtend ook weer: ik sta bij het stoplicht en wil snel optrekken, en motor slaat af. Ik heb niet echt 't idee dat ie afslaat (zo klinkt het niet), maar hij gaat gewoon uit lijkt het wel, alsof ie gesmoord wordt. Natuurlijk op te lossen door meer gas te geven, maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn toch?
 

Tallguy

Forumguru
Gesmoord zeg je? Da's eigenlijk wel een goede benaming voor het 'euvel'. Het gaat ook zo plotseling en, voor mijn gevoel, hard.
 
Dus zijn we het allemaal eens met deze constatering
wink.gif
... Een oplossing: helaas! Inderdaad iets meer gas en wat langer laten slippen. Als je het een beetje gewend bent, dan gaat dat heel goed en netjes overigens.

Trouwens waar je ook rekening mee moet houden is dat de Octavia een redelijk zware bak is. Ik denk dat veel leden eerst een kleinere auto hadden, tja die springt gewoon een meter vooruit als je dan je koppeing te snel laat opkomen zonder af te slaan. Zo'n zwaarde Octavia springt niet zomaar een eind vooruit, met een "engine stall" als gevolg.
 

Mistraller

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: mavlo77</font><hr />

Dus zijn we het allemaal eens met deze constatering
wink.gif
... Een oplossing: helaas! Inderdaad iets meer gas en wat langer laten slippen. Als je het een beetje gewend bent, dan gaat dat heel goed en netjes overigens.

Trouwens waar je ook rekening mee moet houden is dat de Octavia een redelijk zware bak is. Ik denk dat veel leden eerst een kleinere auto hadden, tja die springt gewoon een meter vooruit als je dan je koppeing te snel laat opkomen zonder af te slaan. Zo'n zwaarde Octavia springt niet zomaar een eind vooruit, met een "engine stall" als gevolg.

[/ QUOTE ]

Eensch...
Ik heb een tijd terug in een Clio gereden...hoppa met gillende bandjes weg...
blush.gif
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: mavlo77</font><hr />


Trouwens waar je ook rekening mee moet houden is dat de Octavia een redelijk zware bak is. Ik denk dat veel leden eerst een kleinere auto hadden, tja die springt gewoon een meter vooruit als je dan je koppeing te snel laat opkomen zonder af te slaan. Zo'n zwaarde Octavia springt niet zomaar een eind vooruit, met een "engine stall" als gevolg.

[/ QUOTE ]

Ik vraag me af of dat wel zo is.

Rekensommetje:
Mijn vorige auto was een 90Pk, 210Nm Golf IV. Dat ding woog 1237kg
Dat is 0,07Pk per kg cq 0,17Nm per kg

De Octavia2 heeft 140Pk, 320Nm en weegt 1345kg
Dat komt overeen met 0,10Pk per Kg en 0,23Nm per kg

Als ik die getallen zo zie heeft de O2 dus per Kg(!) meer vermogen in het vooronder. Het feit dat de O2 een 'zware' auto genoemd wordt, kan je eigenlijk alleen zeggen als de motor niet toereikend is dat gewicht op gang te brengen.

Uit bovenstaande is duidelijk dat dit niet het geval is en gaat de opmerking dus niet op dat het komt omdat het een zware auto is.

Just my €0,02
 

purk

Senior Member
wat dacht je van het elektronische gaspedaal alles reageert gewoon minder snel, daardoor slaat hij ook gewoon dood omdat jij de koppeling al los hebt gelaten als de motor net wil reageren op het gaspedaal......leer je auto kennen nieuwe technieken en milieu eisen maken het er niet fijner op......

Ps wat dacht je van automaat gaan rijden.....heb je dat probleem Niet......... DSG...... BV
crazy.gif
 

Pedro

Lid
De huidige koppelingen "pakken" erg abrupt en hebben weinig gevoel.
Bijkomend fenomeen/regeling is dat de huidige TDI motoren onder de 600rpm afslaan, geregeld wel te verstaan, een mileuregeling en bescherming van het mechaniek, onder de 600rpm wordt de motor dusdanig vervuilend (omdat hij wil bijregelen naar stationair TT)dat het management hem simpelweg stopzet, een euro-issue, bovendien is het zo laag stationair lopen van de motor met bijbehorende trillingen slecht voor o.a. het toch al zwakke 2-massa vliegwiel.
De enige optie is wennen of de software aanpassen.
 

Ted

Forumguru
Mijn Fabia 1.9 SDI kent dit fenomeen absoluut niet, terwijl mijn Kadett 1.7 D ook de neiging had om af te slaan. Hier bleek de trage regulateur debet aan te zijn. Ofschoon ik hier goed aan gewend was, vond ik de 1.9 SDI gelijk fijner vooral met het trekken van een caravan. Zelfs in zijn 2e versnelling kan ik nog zonder gas te geven optrekken.Ook de hellingproef doe je zonder gas te geven. Ik neem aam dat jullie diesel ook op ca. 908 omw/min loopt? In het Vag-com programma kan je stationair toeren verhogen of zelfs de brandstofhoeveelheid wijzigen zodat hij stationair stabieler en krachtiger loopt.

Groeten Ted Kroon.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: mavlo77</font><hr />


Trouwens waar je ook rekening mee moet houden is dat de Octavia een redelijk zware bak is. Ik denk dat veel leden eerst een kleinere auto hadden, tja die springt gewoon een meter vooruit als je dan je koppeing te snel laat opkomen zonder af te slaan. Zo'n zwaarde Octavia springt niet zomaar een eind vooruit, met een "engine stall" als gevolg.

[/ QUOTE ]

Ik vraag me af of dat wel zo is.

Rekensommetje:
Mijn vorige auto was een 90Pk, 210Nm Golf IV. Dat ding woog 1237kg
Dat is 0,07Pk per kg cq 0,17Nm per kg

De Octavia2 heeft 140Pk, 320Nm en weegt 1345kg
Dat komt overeen met 0,10Pk per Kg en 0,23Nm per kg

Als ik die getallen zo zie heeft de O2 dus per Kg(!) meer vermogen in het vooronder. Het feit dat de O2 een 'zware' auto genoemd wordt, kan je eigenlijk alleen zeggen als de motor niet toereikend is dat gewicht op gang te brengen.

Uit bovenstaande is duidelijk dat dit niet het geval is en gaat de opmerking dus niet op dat het komt omdat het een zware auto is.

Just my €0,02

[/ QUOTE ]

Ja Ok. Maar je gaat specs vergelijken die niet in deze situatie gelden. Want die 320Nm zegt natuurlijk niks over wat er gebeurt bij 800 toeren. Het gaat hier om de energie die in de draaiende massa zit van de motor. Ik neem aan dat dat ongeveer gelijk is omdat het gewicht of beter massa van de draaiende delen toch ongeveer gelijk is (het vliegwiel zal wel bepalend zijn ook). Bij een lichte wagen zal de energie zich dus omzetten in meer snelheid. E=0.5*m*v2 dacht ik zo. Dus v = wortel(2*E/m)). En dus zal de lichtere wagen eerder een snelheid bereiken waarbij de motor niet onder die eerder aangehaalde 600 toeren haalt en dus minder snel afslaan.
grin.gif

Ik bedenk me nu ook dat dus het vliegwiel ook wel eens lichter zou kunnen zijn bij nieuwere TDI's... Dat verkleint ook de draaiende massa en dus is de motor snel zijn draaiende energie kwijt als de koppeling plots losgelaten wordt.
 

vw125

Forumguru
Had nog eens een vraagje ivm dit probleem.
Las net in een ander onderwerp dat het schokken van de motor kan verholpen worden door een update, kan het probleem van het afslaan van de motor ook verholpen worden met deze update of kan men dit probleem enkel voorkomen door meer gas te geven zoals de meeste onder jullie doen?
Alvast bedankt

Grtz vw125
 
Bovenaan Onderaan