</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat: mavlo77</font><hr />
Trouwens waar je ook rekening mee moet houden is dat de Octavia een redelijk zware bak is. Ik denk dat veel leden eerst een kleinere auto hadden, tja die springt gewoon een meter vooruit als je dan je koppeing te snel laat opkomen zonder af te slaan. Zo'n zwaarde Octavia springt niet zomaar een eind vooruit, met een "engine stall" als gevolg.
[/ QUOTE ]
Ik vraag me af of dat wel zo is.
Rekensommetje:
Mijn vorige auto was een 90Pk, 210Nm Golf IV. Dat ding woog 1237kg
Dat is 0,07Pk per kg cq 0,17Nm per kg
De Octavia2 heeft 140Pk, 320Nm en weegt 1345kg
Dat komt overeen met 0,10Pk per Kg en 0,23Nm per kg
Als ik die getallen zo zie heeft de O2 dus per Kg(!) meer vermogen in het vooronder. Het feit dat de O2 een 'zware' auto genoemd wordt, kan je eigenlijk alleen zeggen als de motor niet toereikend is dat gewicht op gang te brengen.
Uit bovenstaande is duidelijk dat dit niet het geval is en gaat de opmerking dus niet op dat het komt omdat het een zware auto is.
Just my €0,02
[/ QUOTE ]
Ja Ok. Maar je gaat specs vergelijken die niet in deze situatie gelden. Want die 320Nm zegt natuurlijk niks over wat er gebeurt bij 800 toeren. Het gaat hier om de energie die in de draaiende massa zit van de motor. Ik neem aan dat dat ongeveer gelijk is omdat het gewicht of beter massa van de draaiende delen toch ongeveer gelijk is (het vliegwiel zal wel bepalend zijn ook). Bij een lichte wagen zal de energie zich dus omzetten in meer snelheid. E=0.5*m*v2 dacht ik zo. Dus v = wortel(2*E/m)). En dus zal de lichtere wagen eerder een snelheid bereiken waarbij de motor niet onder die eerder aangehaalde 600 toeren haalt en dus minder snel afslaan.
Ik bedenk me nu ook dat dus het vliegwiel ook wel eens lichter zou kunnen zijn bij nieuwere TDI's... Dat verkleint ook de draaiende massa en dus is de motor snel zijn draaiende energie kwijt als de koppeling plots losgelaten wordt.