Vreemd verhaal met dodelijke afloop

vleier

Forumguru
Daarom heb ik en wil ik ook geen motor rijbewijs.
Zie het al gebeuren
ik rij lekker 120 komt er een auto langs met 150 ik 170 rijden hij weer door naar de 200 daarna ik met 220 en hoppa een vangrail of een persoon die verkeerd invoegd.
 

Bakkertje

Forumguru
@EdK ik begrijp uit het verhaal dat de rit 8 minuten geduurd heeft.
In die 8 minuten heeft de man ook 112 gebeld en gesproken, natuurlijk weet je niet hoe je op zo'n moment reageert maar ik denk dat ik dat toch echt de vangrail had opgezocht.

Maar hoe dan ook het is echt heel erg tragisch en ik wens zijn nabestaanden heel veel sterkte toe.
 

EdK

Forumguru
Daarom heb ik en wil ik ook geen motor rijbewijs.
Zie het al gebeuren
ik rij lekker 120 komt er een auto langs met 150 ik 170 rijden hij weer door naar de 200 daarna ik met 220 en hoppa een vangrail of een persoon die verkeerd invoegd.
Tsjaa ik heb wel een motor rijbewijs.............
Maar wat wil je nu zeggen met je tekst ????
 

EdK

Forumguru
Plassen in het openbaar ook niet. Sorry :ot:
Ehhhh in bebouwde kom mag het niet !! Buiten de bebouwde kom mag het weer wel......
Zelf eens staan plassen naast een bord einde bebouwde kom, en zal je zien komt er net politie langs....
Die stopte en raam ging open en agente zei, meneer als u één stap naar rechts doet dan kan ik u bekeuren......
Maar ja edjeK stond net één stap buiten de bebouwde kom......:deuk::deuk:

En nu gaat ik proberen om weer ON Topic te gaan....:pardon:
 

laagvlieger

Forumguru
Hoe kan het nu zijn dat een auto al rijdend niet in z'n vrij kan gezet worden? Dan moet de hardwarefout aan de versnellingsbak gelegen hebben (dus geen verbinding meer met pook en bak) en de softwarefout was de cruisecontrol die flipt. Lekkere combinatie! En dan te bedenken hoeveel systemen met één softwarefout niet meer kunnen reageren. Griezelig om eraan te denken.

Het lijkt mij wel dat de remmen van een auto zijn motorvermogen de baas moet kunnen. De auto moet zelfs niet helemaal tot stilstand gebracht worden, maar gewoon traag genoeg zodat de motor laag genoeg in de toeren komt en er te weinig vermogen is in de versnelling waar die in vast zit (de hoogste neem ik aan). Al heb ik zulks nooit geprobeerd natuurlijk.

En dan dit: Remmen met de handrem op hoge snelheid is link, die zit bij de meeste auto's op de achterwielen (vroeger toch, is dit nu nog zo?) Als je maar eventjes slecht doseert, breekt de achterkant uit en rolt de wagen over de kop.


Maar misschien had deze ongelukkige man wel andere problemen, en zag hij dit als een uitweg ... Wie zal het nog zeggen.
 

Tom D

Actief lid
Vreselijk einde voor de arme man, maar I geloof het verhaal gewoon niet..
In het stuk staat niet of hij een handbak of een dsg bestuurde. Met een handbak kun je toch gewoon naar vrij schakelen en daarna gewoon afremmen. Motor zal het dan wel uitgieren van de toeren als het problem is de "throttle" zit, maar da's altijd beter dan onthoofd worden....
Daarnaast ben ik benieuwd of het vermogen van de motor groter is dan de remkracht van de auto m.a.w. als hij gewoon de rem steeds dieper had ingetrapt dan was de man toch gewoon tot stilstand gekomen, al dan niet met withete remschijven?
Stel dat het een dsg bak was, dan kun je die toch met brute kracht ook wel naar de vrijstand schakelen, of heb ik het mis?
(evt. schade van de bak niet in aanmerking nemend, maar mijn leven zou me meer waard zijn dan mijn Tsjechisch werkpaard.)
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat heeft de contactsleutel er mee te maken? Fly-by-wire is al sinds geruime tijd aanwezig op alle Skoda's ipv een gaskabel.
Hij had op een knopje gedrukt - niet duidelijk of dat de startstop knop betrof die met kessy samenhangt? Hoe dan ook, dit werkte blijkbaar niet.
Maar als ik het contact uitzet, dan houdt de motor er mee op - ongeacht of de gasklep nou met een kabel wordt bediend of 'by wire'. Wel de sleutel laten zitten, anders slaat het stuurslot vast en dat wil je ook niet.

Handrem lijkt me sowieso de foute optie, om te beginnen wegens het veel mindere remvermogen dan de voetrem die op alle 4 de wielen werkt, en ook vanwege de kansop ongecontroleerde slip.
 

vleier

Forumguru
@Tom D
Wanneer je rijd kan het wezen dat een automaat (DSG) niet helemaal lekker door wil naar de vrij of de meneer was bang dat hij een ander probleem zou krijgen met de bak waardoor hij de macht over het stuur kwijt zou kunnen raken. Daarnaast is het zo dat het fly-by-wire een ding is tegenwoordig. Vroeger bewoog je daadwerkelijk een kabel als je gas gaf. Nu is het zo dat bij veel autos het een sensor is die doorstuurt naar een klein elektromotor en die zorgt dan voor de beweging.
 

Bakkertje

Forumguru
Maar als ik het contact uitzet, dan houdt de motor er mee op - ongeacht of de gasklep nou met een kabel wordt bediend of 'by wire'. Wel de sleutel laten zitten, anders slaat het stuurslot vast en dat wil je ook niet.

Ook dat is maar de vraag! De hele motor is computer gestuurd dus dat is nog helemaal niet gezegd.
 

Tom D

Actief lid
@Tom D
Wanneer je rijd kan het wezen dat een automaat (DSG) niet helemaal lekker door wil naar de vrij of de meneer was bang dat hij een ander probleem zou krijgen met de bak waardoor hij de macht over het stuur kwijt zou kunnen raken. Daarnaast is het zo dat het fly-by-wire een ding is tegenwoordig. Vroeger bewoog je daadwerkelijk een kabel als je gas gaf. Nu is het zo dat bij veel autos het een sensor is die doorstuurt naar een klein elektromotor en die zorgt dan voor de beweging.

Waarschijnlijk heb je gelijk, maar de rem..... je maakt mij niet wijs dat de remmen fly-by-wire zijn. Dat is gewoon oldskool mechaniek. Het eerste wat je in zo'n idiote situatie zou doen is toch het rempedaal intrappen?
 

B.Stuurder

Forumguru
Tuurlijk, maar dat contactslot is een hardwarematige schakeling van o.a. de (hoofd)voeding. Dan zullen die computer én nog wat andere vitale functies er ook wel mee stoppen, vermoed ik zo.
Ik denk dat dit ook verplicht is. Alle machines moeten een "Nood Uit" hebben, dus ook auto's lijkt me.
Klinkt steeds meer als een zelfmoordactie. Kon hij die vrachtwagen niet ontwijken bijvoorbeeld?
 

B.Stuurder

Forumguru
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar de rem..... je maakt mij niet wijs dat de remmen fly-by-wire zijn. Dat is gewoon oldskool mechaniek. Het eerste wat je in zo'n idiote situatie zou doen is toch het rempedaal intrappen?
Ja en niet het gaspedaal vloeren
 
Bovenaan Onderaan