Vreemde "vlekken" in de voorruit

Zoals misschien is opgevallen in het voorsteltopic heb ik een Octavia II van februari dit jaar gekocht. Tijdens mijn proefrit is niets vreemds opgevallen omdat het toen regende dat het goot, maar bij mijn eerste droge ritje zag ik een vreemd verschijnsel op de voorruit. Ik weet niet goed hoe het te omschrijven, ik doe een poging: het lijkt alsof er over de gehele ruit is gesproeid met een plantenspuit met een bepaald goedje. Het lijken opgedroogde druppeltjes maar het zit niet op de ruit of aan de binnenkant ervan, maar er tussenin. Het is met geen mogelijkheid te verwijderen. Als je van buitenaf op de ruit kijkt zie je het ook goed zitten: allemaal "zwarte"/doorzichtige vlekjes over de gehele ruit, binnenin. Het nare ervan is dat ik het tijdens het rijden ook zie: het lijkt, overdreven gezegd, alsof je door een plastic zak kijkt, je ziet patroonswisselingen op het verkeer dat voor je rijdt. Het is misschien wel te vergelijken met van die harsdruppeljes die je in de zomer wel eens op je ruit hebt, die zie je ook niet continu, maar af en toe, als je rijdt. Nadeel is alleen dat deze vlekjes bij mij dus niet weg te halen zijn.
Mijn vraag is of iemand weet wat dit kan zijn of er misschien zelf ook mee bekend is. Ikzelf denk aan een produktiefout met één van de tussenlagen op de ruit (alsof er luchtbelletjes bij zijn gekomen). De dealer heeft er ook naar gekeken en gaf toe dat hij het, na even focussen, ook zag. Hij krijgt deze week twee nieuwe Octavia's binnen en gaat kijken of het bij deze ruiten ook is. Eigenlijk weet ik het antwoord al wel: níet natuurlijk want ook ik heb dit nog nooit meegemaakt. Verder: stel dat deze auto's het ook hebben, wil dat dan toch nog niet zeggen dat het zo hoort?? Hij zal dit euvel bij Pon proberen te claimen. Ik struikel over het woord "proberen", dit lijkt me toch echt een kwaal voor de garantie? Of zie ik dit verkeerd?
 

LenK

Forumguru
De voorruit bestaat uit 2 lagen glas met folie ertussen. Zou best kunnen dat er met de productie iets niet goed is gegaan. Daarna door de controle geslipt.
Hoop voor jou niet dat het een "het voldoet aan de normen" kwestie wordt.
Als je veel rijdt wordt je mss nog gered door steenslag (kapotte ruit).
 

ericb

Actief lid
Wij hebben iets vergelijkbaars met een peugeot gehad, eerst viel het niet op maar na 1,5jaar werden de stipjes opeens groter en leek het alsof er luchtbelletjes tussen de beide glaslagen ontstonden. Er was iets mis met de coating.
Die ruit is toen vervangen.
Wellicht is er bij jou sprake van een vergelijkbaar probleem.
 
leek het alsof er luchtbelletjes tussen de beide glaslagen ontstonden. Er was iets mis met de coating.

Hier lijkt het bij mij ook op, alsof er belletjes tussen zitten.
Ik zal het forum op de hoogte houden van de bevindingen en de akties.
 

EdK

Forumguru
al heb je de wagen 2e hands gekocht dan lijkt me dat je een bepaalde garantie hebt.
Maw, ik zou terug gaan naar de dealer en hem confronteren met het probleem en deze kosteloos laten vervangen.
Je zou om sterker te komen staan eens bij een onafhankelijk APK station langs kunnen gaan en daar het probleem laten zien om te kijken of het raam afgekeurd zo worden tijdens een APK keuring.

Ik zou dus zeker bekijken of het dus te verhalen is op één of andere manier bij de dealer.
 

Freakin

Actief lid
* even tussendoor *

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem sinds aankoop van mijn o2 2 maanden geleden:
Als het mistig is geweest, of als er wat 'nachtvocht' op de voorruit ligt dan zie je bij mijn auto opeens op het voorruit staan 'CLIMAT CONTROL'...

Ja... de plakletters die er op zaten bij de dealer die zie je dan opeens weer zitten.. hahaha

Ok, ik geef het toe: ik heb de auto nog nooit gewassen... :ahum:
 
Nieuwe info over de ruit: het ziet er inderdaad uit alsof de tussenlaag delamineert. Echter, onze vriend PON accepteert niet de claim om de ruit op hun kosten te vervangen, want de auto is meer dan 4 maanden oud??!! Zij zeggen dat er op ruiten een andere termijn zit. Lang verhaal kort: het wordt geclaimd op mijn verzekering, gaat niet ten koste van mijn korting en het eigen risico (150 euro) wordt betaald door de dealer. Nette oplossing vind ik.
Woensdag de auto ingeleverd, zou hem in de middag kunnen ophalen. Word ik een uurtje later gebeld dat de nieuwe ruit bij het uitpakken beschadigd bleek. Komt dus nog een dagje bij, nieuwe ruit besteld. Kom ik op de dag van plaatsing even bij de garage binnenvallen om te zien hoe het gaat. Zit de ruit er al in, alleen van afstand zie ik al dat het niet goed is. Hier begint het gesodem**ter dus al. De rubber rand aan de bovenzijde van de ruit zit op ongeveer een kwart niet goed, te ver naar beneden getrokken en staat open. Eerst wordt er gezegd dat het geen kwaad kan, maar goed, ik accepteer het niet. De ruitenzetter wordt gebeld, die was nét weg. Die trekt zijn handen ervan af en zegt: dat rubber zit aan de ruit vast en daar heb ik dus geen invloed op. Tot zover plausibel. De beste man zegt vervolgens: ja, ik zag wel dat het rubber er niet goed op zat, maar ik heb toch maar de ruit geplaatst...Wat voor een oetl*l ben je dan, om dat zo zonder overleg "toch maar" te doen...Affijn, ik heb verteld (in niet mis te verstane woorden, hoewel ik dat altijd een beetje zielig vind voor degene aan de ontvangende zijde die éigenlijk niet de oorzaak hiervan is) dat ik het niet accepteer en dat er dan maar weer een nieuwe ruit in moet. Nou, dat waren ze dan wel met me eens. Er wordt nu dus een nieuwe ruit besteld (de derde dus inmiddels)en volgende week woensdag zal deze worden geplaatst. Verdere opmerkingen en een vraag: de ruit zit nu niet eens precies in het midden (millimeterwerk, maar toch, aan de onderzijde van de ruit rechts gaapt het rubber en de andere kant zit dit "knel") en als ik langs de bovenzijde van de ruit naar binnen kijk, zie ik de "binnenkant" van de hemelbekleding ter hoogte van de zonnekleppen. Is dit normaal? Het lijkt alsof de bekleding achter de zwarte band op de ruit moet wegvallen maar doet dit niet? Is dit iemand eerder toevallig opgevallen?
 

MarcoO2

Forumguru
Wat een gedoe... daar wordt je toch niet vrolijk van! Is het nou zó moeilijk om je werk goed te doen? Dat je een verkeerde ruit in je handen hebt, ok, maar dat je 'm er dan maar gewoon inlegt... kansloos!
 

Captain Hook

Forumguru
@Patrick: dit is niet leuk! En dat is een understatement!
Vooral die afwijzing van Pon is volkomen belachelijk. Net alsof een ruit maar een levensduur van een paar maanden heeft. Gewoon niet pikken. Heb je geen rechtsbijstandsverzekering die aan wat touwtjes kan trekken? Soms helpt 1 telefoontje van zo'n juridisch persoon al.

En over die ruitenzetter; iedereen roept altijd dat Carglas en consorten sucken, maar deze ruitenzetter kan er ook wat van. :biggthumpdown:
Wat is dat toch tegenwoordig, al dat gepruts? Zo van "het is toch niet mijn auto, dus ik klooi maar wat aan".

Sterkte! :530:
 

LenK

Forumguru
3x schandalig

1 Dealer + PON die weer eens verplichtingen niet nakomen (fatsoenlijk product + garantie)
2 Onterecht dit op de verzekering van client afwimpelen want is is geen ruitschade
3 Een prutser van een autoruitenreparateur. Als je je vak niet beheerst ga de wat anders doen waarbij je andermans dure spullen niet kunt verkl*ten

Succes Patrick, met de afhandeling
 

Constant

Erelid
Zij zeggen dat er op ruiten een andere termijn zit.
Zo te lezen gaat het om een fabricage fout, de afwijkende garantie waar Pon naar verwijst is de slijtage causule (steentjes in de ruit, sluitende banden, etc) want aan slijtage onderhevige zaken gaan minder lang mee. Voor fabricagefouten mag je een garantie verwachten van minimaal 2 jaar.

Nette oplossing vind ik.
Dat ligt eraan in hoeverre de verzekeraar geinformeerd is over het gehele verhaal. Ik vind de oplossing van de dealer zeer discutabel. De dealer levert een auto met defect, een defect dat er feitelijk al was op moment van afleveren, dan hoort de schade nooit bij jouw verzekering te worden geclaimd. Bij een onvolledig en/of onjuist schadeclaim kun jij een groot probleem met de verzekeraar krijgen.

iedereen roept altijd dat Carglas en consorten
Ik kan niet voor anderen spreken, maar bij mijn Golf heeft destijds Carglass er perfect een nieuwe voorruit ingezet.
 
Bovenaan Onderaan