Vuldruk sensor , MAP of Turbo Boost Control Position Sensor

Cordoba

Forumguru
Bij mijn weten wordt er door dealers nooit aan een turbo zelf gewerkt, en wordt die alleen in zijn geheel vervangen. Bijvoorbeeld een turbo met verstelbare schoepen, waarbij het verstelmechanisme door vervuiling vast zit, wordt door een dealer gewoon in zijn geheel vervangen. Sommige andere ter zake kundige garages halen zo'n turbo uit elkaar, vernieuwen eventueel lagers en maken alles weer netjes schoon en gangbaar. Dat reviseren/schoonmaken van een turbo is niet goedkoop, maar wel een stuk goedkoper dan een nieuwe turbo. Dit verhaal puur ter illustratie van het verschil in oplossen van eenzelfde probleem bij een dealer of een andere goede garage.
 

Desperado

Forumguru
Dat kun je veel beter uitbesteden aan de specialisten van Turbo's Hoet of Rhenoy. Ter zake kundige garages die de turbo's van tegenwoordig zelf repareren geloof ik niet in. Daarvoor is de benodigde kennis en apparatuur veel te specifiek om zelf te doen.
 

Tees

Donateur
@Tees @Monteurtje Staat er dan misschien ergens een systeem omschreven om de bedrading door te meten ?
Eigenlijk is t niet veel meer dan de kabel die je op de foto die je gepost had ziet, te volgen naar waar die uitkomt. Als ik de tijd heb (op z'n vroegst maandag) kan ik voor je nazoeken waar die kabel uit moet komen, uiteindelijk zal die naar de ECU gaan, maar of die direct eraan zit of via een kabelstreng moet ik nazoeken.

En dan is t een kwestie van weerstand/continuïteit meten over alle drie de draden met een multimeter. Mocht er aan de andere kant geen stekker zitten, maar een las van t een of ander, dan kan je eventueel een dunne naald door de buitenisolatie prikken op dat punt, dan kan je alsnog daarover meten.
 

robfabia

Nieuw lid
Die turbo Actuator ( sensor en het vacuumdoosje met hendeltje om de waste gate te openen) is voor de 1.6tdi versie ruimschoots voorradig op ebay, die voor de 1.2 tdi lijkt er sprekend op, maar is nergens te vinden. Weet iemand hier of ze uitwisselbaar zijn, bijv qua EOM nummer ? (of uit ervaring natuurlijk )
 

Tees

Donateur
Als ik zo in ETKA kijk, dan zijn zowel de onderdeelnummers van de turbopomp van de 1.2 en 1.6 TDI anders (zoals gezegd hebben we helaas van de actuator geen nummer in ETKA), als dat de sensor erbovenop er op het diagram heel anders uit ziet. Ik zou dus op basis hiervan zeggen dat het niet dezelfde is.
 

catch me

Forumguru
1.6 tdi en 1.2 tdi zijn niet uitwisselbaar, aansluiting stekker en vacuumslang zit net even anders, hierdoor komt de draad van de stekker onder grote spanning te staan, en de actuator staat teveel naar achteren en raakt soms het schutbord.
Helaas door pech achter gekomen, ipv een actuator voor een 1.2 tdi hebben we we een 1.6tdi actuator op een 1.2 TDI gemonteerd, was achteraf verkeerd geleverd.
Het de/ monteren is ook een lekker klusje.....not dus, demonteren gaat, monteren op het borgveertje wat op de as gaat die de actuator heen en weer laat gaan niet....
 

robfabia

Nieuw lid
catch me @Tees Thanxs again. Heb inmiddels wat actuators gevonden (789016 actuator), nieuw in prijs varierend van z'n 100€ tot 200€. (AliExpress en sloop €50), Maar misschien is complete sloopunit turbo ( 200-300) of een revisie-unit ( €500-600) dan toch een verstandigere /makkelijkere oplossing ?
 

Tees

Donateur
Dat is zeker een optie (ik zou gezien het prijsverschil dan voor de sloop gaan persoonlijk), maar je kan ook nog even je licht opsteken bij een turbo-specialist zoals ergens hierboven geopperd werd. Als je daar je probleem met foutcode uitlegt, en erbij vermeldt dat je denkt dat het aan de sensor ligt, misschien kunnen zij die dan wel goedkoop vervangen?
 

Desperado

Forumguru
Als je nog geruime tijd wilt doorgaan met deze auto zou ik voor een gereviseerde cq ruilturbo gaan van een goed merk.
Kost wel wat meer maar dan weet je ook zeker dat het goed is.
 

robfabia

Nieuw lid
@Desperado. Ja snap je gedachte, maar er zit nogal een verschil tussen €50 voor de actuator of €600 voor een turbo, of 2000 voor een blok met veel minder km. En ga zo maar door, tot een jonger model met minder km aanschaffen voor 5000-6000. Probleem is dat je niet weet wat nu weer het volgende euvel gaat zijn..... En of het dan wel verstandig is zulke investeringen te doen.
 

Desperado

Forumguru
Dat weet je nooit ongeacht wat je doet. Ik vind een investering van €600.- de moeite wel waard als je er nog een paar jaar mee door wilt.
 
Bovenaan Onderaan