VW Golf variant in de tegenaanval?

Darkside

Forumguru
Zie anders behoorlijk veel golf varianten hier rijden.
En de seat is er wel in 14% uitvoering maar die zie ik amper. Net als de HB uitvoering.

Canon-Eye

Forumguru
In 2007 was de Golf Variant nog best een serieuze tegenkandidaat voor de OIIC - van 14% was nog helemaal geen sprake, beide waren gewoon 25%. (Heb 2 stuks Golf 1 versleten, dus het blijft wel kriebelen...)

Voor de Skoda was de leaseprijs aanmerkelijk hoger, zodanig dat die boven mijn functionele leasebudget uitging zodat ik een eigen bijdrage aan de baas moest betalen, wat bij de VW niet het geval was. Maar daarvan was de catalogusprijs bij vergelijkbare uitvoering weer zoveel hoger dat ik netto een een stuk duurder uit zou zijn - mede omdat die eigen bijdrage aan de baas weer van de bijtelling af ging. Dus dat werd mijn 2e Skoda.

Nu rij ik geheel privé en ik moet zeggen dat die nieuwe Golf Variant bepaald een interessante optie zou zijn als ik op dit moment een nieuwe auto zou moeten kiezen. Ik hoop overigens nog jaren met m'n F2C GL te kunnen blijven rijden, maar die kán natuurlijk net zo makkelijk morgen plat gaan - al is het maar door een ander...

Bakkertje

Forumguru
De golf met business pakket is nu ook te configureren bij direct lease. Hij is toch wel scherp geprijst, en is ook niet duur qua lease bedrag. Ik denk zelfs haast goedkoper dan de O3..

Darkside

Forumguru
De basis is goed. Maar met een paar opties scheelt het niet veel met de O3. Welke zo'n 2 tientjes goedkoper is.
Verschil is wel dat je dan niet de ergonomische sportstoelen hebt.
Volgens directlease kun je ook het panoramische dak kiezen. Als dat zo is dan is het op zich een auto om rekening mee te houden.

Bakkertje

Forumguru
Inderdaad, er zitten wat kleine verschillen in de uitrusting en mogelijke opties. Maar de tijd dat een golf pakken duurder was is met deze business uitvoering voorbij. Het grote voordeel voor Skoda en Seat is dat ze een een station hebben die in de 14% bijtellingscategorie valt en daarmee voor mensen die bijvoorbeeld verder geen caravan hebben een nog veel voordeliger alternatief is.

Gedachtekronkel: De golf wordt bewust goedkoper om de Passat ook scherp neer te kunnen zetten?

TL@

Forumguru
Vraagje: wat moet ik me voorstellen bij "Pre crash"?:lezen:
Zijn niet alle (nog) onbeschadigde auto's 'pre crash'?
Als 'ie al total loss is hoef ik 'm toch al niet meer:D;).

Pre-crash trekt de gordels aan en sluit ramen en dak wanneer hij denkt dat je gaat botsen.

Ik heb eens een Mercedes B gehad waar het ook op zat. Dat ding dacht bij mijn normale rijstijl bijna constant dat ik ging crashen :deuk:
Niets voor mij dus.

VWim

Forumguru
Heb het in mijn O3 ook, maar nog nooit iets van gemerkt. Dat zelfde is van toepassing voor die bak koffie tussen m'n klokken.

Bakkertje

Forumguru
Vanmiddag moest ik even bij de VW dealer zijn om een onderdeel op te halen. Daar staat een Golf variant in highline uitvoering met de ergonomische stoelen. Ik moet zeggen dat die toch wel verdomd lekker zit en dat het half leer ook erg mooi is. Navraag leert dat dat ook de stoelen zijn in de business uitvoering.
Kortom voor mij als bestuurder is dat toch wel een erg fijne en goede zit. (even los van de massage functie, de in lengte verstelbare zitting en de stoelverwarming..)

Achterin houdt het niet veel over, tegelijkertijd zat onze jongste met z'n voetjes nog niet tegen de stoel als ik achter het stuur zit. Kortom het past dus wel degelijk..

Als je het mij vraagt is de afwerking in deze golf ook op een iets hoger niveau dan in de O3, want ok daar ben ik nog even langs gelopen..

• Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Om het vergelijk tussen een O3 en de Golf compleet te maken heb ik getracht om de boel enigzins vergelijkbaar te maken. Daarbij heb ik opties geselecteerd die ik zowel op de Golf, als op de Octavia zou selecteren. Volgens mij zijn de onderstaande 2 configuraties dan aardig gelijk:

Golf Business Edition 2.0 TDI
Verwarmbare voorruit
Volkswagen Soundsysteem ´Dynaudio´
Stalen reservewiel
Pareleffect lak
Grootlicht assistent
Telefoonvoorbereiding "Comfort"
Keyless entry
Spiegelpakket
Lane Assist met Dynamic Light Assist
65% getint glas achter
Executive Plus pakket
Adaptive Cruise Control met Frontassist
Navigatie systeem "Discover Pro"
Panorama Schuifdak
Xenon plus verlichting

Totaalprijs: €39039
975 / maand
Netto €230

Octavia Elegance Business 2.0 TDI
Lane Assist, actieve rijbaan begeleiding
Reservewiel
Panoramisch glazen schuif-/kanteldakdak
Verwarmbare voorruit
Alcantara/lederen bekleding
Hill hold control
Metallic lak
Optical Parking Assistent achter (parkeercamera)
Sunset
Safety pakket
Adaptive Cruise Assistant inclusief Front Assistant
Travel pakket

Totaalprijs: €39620
1029 / maand
Netto per maand: €266

In het bovenstaande vergelijk heeft de golf nog een halflederen interieur en ergonomische stoelen. Daar zou je bij de O3 wellicht nog het dynamic pakket of de elektrisch verstelbare stoelen voor moeten selecteren, daarom voor het vergelijk de alcantara bekledeing aangevinkt.

Prijs- en uitrustingtechnisch wint de Golf het als je het mij vraagt. Als semi audiofiel zou het dynaudio systeem vs canton ook nog wel eens het verschil kunnen maken. Zou ik vandaag moeten kiezen tussen deze 2, dan wordt het denk ik toch de Golf.

Darkside

Forumguru
Dat scheelt toch.
Volgens mij had ik laatst op directlease de golf 1.6 vergeleken met de skoda 1.6.
En daar was het volgens mij andersom.

Bakkertje

Forumguru
Het frappante is dat het leasebedrag van de VW lager ligt dan bij de Skoda, terwijl ie toch iets duurder is. (zal wel door de restwaarde komen..) Mijn streven is overigens om om en nabij de 200 netto per maand te blijven, het zal dan of een 1.6 worden met alle bovengenoemde opties of een 2.0 maar dan met iets minder toeters en bellen..

Of als alternatief de Passat / S3 met 1.6 en zonder toeters en bellen..

Darkside

Forumguru
zal idd wel met de restwaarde te maken hebben.
Ook is het mijn ervaring dat een werkgever ook nog invloed heeft in de leaseprijs.
Waarbij een voorkeur voor een merk extra korting kan opleveren.
Mijn Skoda was duurder dan die van een vriend die ook bij leaseplan zit bv.

Bovenaan Onderaan