Vandaag ben ik op uitnodiging van Garage Mertens mogen gaan rijden met de Volkswagen ID4.
Ik was echt aangenaam verrast door de ID4. Wat me meteen opvalde hoe stil het is in de ID4. Buiten wat bandengeluid hoorde je echt niets in de wagen. En dat is dan ook een voordeel van een volledige elektrische wagen. Door de elektromotor & De zeer goede geluidsisolatie zit je dus in een zee van rust.
Het vermogen van ID4 zit meer dan goed met een vermogen van 204 pk zit je meer dan goed om met het dagelijkse verkeer mee te komen en gaat invoegen als niets. Het aangename van een elektrische wagen is dat je het vermogen altijd beschikbaar hebt. Wel miste ik het motorgeluid van een benzine wagen. Dit geeft toch altijd dat beetje extra aan de rijbeleving. Aangezien ikzelf met een Skoda Octavia vRS rij is het contrast met deze ID4 op dat vlak erg groot.
De ID4 is een mooie ruime wagen, hij biedt genoeg plek voor 5 mensen en nog wat koffers. Hij is mooi afgewerkt en je merkt dat je in een Volkswagen product zit. Alle gebruikte materialen zijn mooi en van goede kwaliteit.
Het infotainment systeem is goed, je vindt gemakkelijk je weg erin en de GPS werkt zeer fijn. Wel heb ik een paar keer gehad dat wat traag reageerde. Maar dat zal wel met wat toekomstige updates opgelost worden.
Een minpunt is dat de Climatronic (de airco) mee in de infotainment zit. En je dus je aandacht van de weg moet halen om het aan te passen van tempratuur of je zetelverwarming aan of af te zetten. Geef me maar fysieke knoppen die ik blind kan bedienen.
Dan het laatste punt waar iedereen het wel over heeft... de actieradius. Deze zit wel goed voor de dag dagelijks verkeer. Volkswagen geeft een range aan van 550 km op een volle batterij. Ikzelf ben gestart met 460 KM aan range en gestopt aan 390KM range. Ik heb een kleine 30 km gaan rijden met de wagen door de stad en enkele mooie B wegen. Wel was het weer niet echt om naar huis te schrijven. Ik heb onderweg Sneeuw, regen, onweer, hagel gehad onder een temperatuur van 4 a 5 graden. Niet het ideale weer voor een batterij dus…
Conclusie:
De Volkswagen ID4 is echt een knappe wagen voor het dag dagelijks gebruik. Hij is ruim en doet alles wat hij moet doen als gezinswagen.
Ik bedank Garage Mertens voor de uitnodiging om kennis te maken met deze fijne wagen de Volkswagen ID4.
+ Plus / - Minpunten
+ Stil
+ Ruim
+ Vermogen
- Climatronic
- infotainment soms traag