VW: Skoda is te luxe en moet weer sober worden

MarcoO2

Forumguru
Is'tie gek geworden, die Winterkorn...? :biggthumpdown:

Het lijkt de omgekeerde wereld, maar het gaat echt gebeuren: Skoda wordt opnieuw gepositioneerd in de markt. Lager in de markt om precies te zijn…
Skoda doet het te goed en heeft nu te kampen met een te fraai imago. En dat kan Volkswagen-opperhoofd Martin Winterkorn natuurlijk niet gebruiken. Skoda heeft volgens hem echter een imago dat niet langer past bij het instapmerk van het Volkswagen concern. De kwalitatief sterke en luxe Skoda’s zouden daarnaast te duur zijn geworden, vindt Winterkorn. Bij dat soort uitspraken kun je trouwens gerust vraagtekens zetten, de Superb is bijvoorbeeld een absoluut koopje in zijn klasse en dus zeker niet te duur.
Het is opmerkelijk dat deze uitspraken een half jaar voor het vertrek van Skoda-baas Reinhard Jung worden gedaan door Winterkorn, die ook voorzitter is van de Raad van Toezicht bij Skoda. Winterkorn lijkt dan ook een signaal af te geven aan Winfried Vahland, die in september Jung opvolgt. Vahland is op dit moment de baas van Volkswagen China. Waarschijnlijk is Winterkorn bang dat zijn kindje Volkswagen marktaandeel verliest aan Skoda maar volgens mij is hij daar een paar jaar te laat mee.

bron: autoblog
 

Hetzer

Forumguru
Het einde van de nieuwste gadgets en motoren????

In China doet skoda het inderdaag erg goed, Fabia verkoopt beter dan de Polo, maar ik zie het probleem daarvan niet echt, het geld komt toch nagenoeg in het zelfde potje??
 

LenK

Forumguru
Vanuit Skoda gezien geen best idee maar vanuit VAG wel.
Skoda concurreert te veel met VW.
Maar wat is er mis met met een 4-deling

Audi: the best of, prijs niveau 4
VW: mainstream, prijsniveau 3
Seat: sportief, prijsniveau 2
Skoda: budget, prijsniveau 1

VAG heeft nu niet echt een antwoord op de goedkope merken zoals Dacia. Skoda versoberen maakt het mogelijk ook daar marktaandeel te halen.
 

___JC___

Forumguru
Jep, vanuit VAG is het marketingtechnisch veel beter als Skoda goedkoper wordt. Heb je meer differentiatie in je prijsaanbod. Eigenlijk had bijvoorbeeld de Seat Exeo een Skoda moeten zijn. Nu hebben ze bijvoorbeeld met de S2 toch last van 'broedermoord' richting Passat of A4.
 

Wasmachineman

Forumguru
@JC : Zou de Skoda Exeo dan ook mislukt zijn ? Want de Seat Exeo loopt zwaar achter...of was de Exeo geen succes gegund omdat je niet zomaar een oud-model even een facelift geeft.
En als Skoda moet gaan concurreren met Dacia dan gaat de prijs omlaag van Skoda ? Met tegelijk de uitrusting of komt er een nieuw modelletje Skoda bij ?
Ik merk wel dat alles draait om V W als grootste merk te laten blijven in Europa.
Met zoveel merken in de VAG groep heb je altijd "kanibalisme" onderling.
Ik vind het nog steeds jammer dat V W meer 20% bijtelling modellen heeft dan andere. Dus V W zal beter vertegenwoordigd blijven in de zakelijke markt en Seat en Skoda dus meer kans hebben op de particuliere markt.
Zo willen ze mij dus sturen naar een V W. Keuze zat in de 20%, zelfs met DSG. Dan maar geen eenheidsworst !:yeah:
 

___JC___

Forumguru
De Exeo mislukt oa denk ik omdat het prijsverschil met bijvoorbeeld een Octavia niet groot genoeg is. De binnenruimte valt zwaar tegen en het blijft een 10 jaar oud model A4. Seat is voor de kleine, snelle gebakjes met lekker veel pit.

Toen ik in 2000 mn eerste Skoda kreeg was ie nog een stuk goedkoper dan een vergelijkbare Golf. Dat verschil zag je ook wel want met name de afwerking was een stuk minder. Ook had je bij Skoda geen nieuwe gadgets die je bij VW wel kreeg. Inmiddels is het verschil tussen Skoda en VW gewoon te klein geworden. VW schuift meer tegen Audi aan en Skoda meer tegen VW. Seat blijft een beetje het 'petjesmerk' met alle respect.

Als Skoda echt weer moet gaan concurreren met merken zoals Dacia dan wordt dan een lastig verhaal. Dat kan alleen door bij nieuwe modellen vooral weer op prijs te gaan richten. Of in ieder geval de nieuwste technieken niet meer aan te bieden bij Skoda. Maar je zou bijna zeggen dat je niet meer terug kan..
 

Wasmachineman

Forumguru
Of in ieder geval de nieuwste technieken niet meer aan te bieden bij Skoda. Maar je zou bijna zeggen dat je niet meer terug kan..

Als dat gebeurt is mijn volgende auto geen Skoda meer !
Ik ga niet inleveren en met mij vele anderen niet.
Er mag of moet een model eronder komen, prima. Zoeken ze maar uit. Maar als Skoda de huidige modellen gaan aanpakken en versimpelen ben ik er klaar mee !
 

Hetzer

Forumguru
De nieuwe Up versie van Skoda, zou volgens bronnen een echte prijspakker gan worden, ook is het nu duidelijk dat er tussen de fabia en Octavia, nieuw en goedkopere model gaat komen.
 

Neptukker

Forumguru
Ik snap de dirk wel, een Golf VI is hoogwaardiger qua uitstaling dan een OII maar bij een direct vergelijk in de showroom kun je duidelijk zien dat het verschil erg klein is geworden. Chromen randjes rond de climate control (en nog wat dingetjes) koop je after market voor een euro of 50 bij en het verschil is dan nagenoeg nul. Persoonlijk zou ik het wel erg jammer vinden want ik waardeer alle beschikbare luxe in mijn OII enorm. Wat betreft interieurstilte (geluid wielkasten) is VW duidelijk luxer, dat is het enige punt waardoor ik een VW zou kunnen gaan prefereren.

Dat over de Exeo klopt helemaal. Toen ik mijn OII combi bestelde begin 2009 was de Exeo SW nog niet op de markt maar op basis van de sedan kon je al inschatten wat de prijzen voor een SW zouden worden. Ik had een Tolede II uit 2002 en was altijd al gecharmeerd van een OII. Om tot een keus te komen toch vergeleken met o.a. de Seat (hoewel ik er nog steeds niet uit ben wat ik van het uiterlijk vind) en ben toen best geschrokkken van de prijzen. Een vergelijkbare Exeo kost beduidend meer en voor dat geld koop je ook bijvoorbeeld een veel grotere Mondeo, C5 of Avensis.
Voor Seat is nu het probleem dat "petjes" vaak niet een nieuwe kunnen veroorloven en iemand moet toch de auto nieuw aanschaffen. Het gevolg is instortende verkopen.
 

VEEJAY

Forumguru
Zolang de 2.0tdi Biturbo in het nieuwe O3 model komt blijf ik zeker Skoda rijden.

Toevallig reed de eigenaar van een VAG specialist garage in mijn auto en ik zat naast hem. Hij was erg verast en zei dat het interieur zeker beter was dan de Golf V. Toen hij hoorde wat ik voor de auto betaald had keek hij heel verbaasd. Hij zei wel dat er nog steeds klanten zijn die niet in de Skoda willen rijden vanwege het merk.. Hij snapt dat niet..
 

MarcoO2

Forumguru
Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe Winterkorn hier uiteindelijk handen en voeten aan denkt te geven. Als dat gebeurt door naast de huidige modellen goedkopere modellen zoals de Up te voeren, kan ik ermee leven. Maar als dat betekent dat de komende O3 qua niveau niet tussen de huidige O2FL en de S2 inzit, maar kwalitatief minder zou worden, zou dat voor mij kunnen betekenen dat ik dan toch ergens anders ga shoppen. Hoop dat het niet nodig zal zijn...

Ik ben ook benieuwd of het marktaandeel van Skoda niet enorm zou kelderen als de kwaliteit weer naar beneden gaat. Een groot deel van de zakelijke rijders (en dat zijn er behoorlijk wat) zou je hiermee weleens voor het hoofd kunnen stoten. Je krijgt in ruil daarvoor misschien meer particuliere kopers. Maar de zakelijke rijders gaan voor de dikkere modellen, de particuliere kopers zullen toch snel de goedkopere modelen nemen.

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken, als het realiteit wordt!
 

LenK

Forumguru
De hudige prijsstelling van Skoda onder VW zal niet te handhaven zijn omdat de lonen in Tsjechië steeds meer naar de Duitse zullen groeien. En als VW's niet meer duurder zijn dan Skoda's dan wordt het canibalisme nog groter. Prijzen zijn ondertussen al aardig naar elkaar toe gegaan.

Goedkoper wil trouwens niet zeggen dat het mindere kwaliteit is. Het onderdelen magazijn blijft hetzelfde. Alleen zal er wat meer achter uit het magazijn komen. Kwalitatief is het dan misschien nog wel beter, want een O1 had minder problemen dan een O2.

En marktaandeel minder. Er zal nieuw publiek aangeboord worden. Dacia heeft in korte tijd ook een marktaandeel veroverd met eenvoudige betaalbare auto's die niet het formaat van een een brommobiel hebben zoals bijvoorbeeld Aygo.

En voor wat betreft de full options Skoda leasers, die hebben ze natuulijk liever in een VW.
 

Captain Hook

Forumguru
Als ze nou eens de helft van het marketingbudget schrappen?
Dan kunnen de Skoda's een stuk goedkoper worden en hoeven er geen tierlantijnen weggelaten te worden.

Of nog beter, schrap het marketingbudget en de tierlantijnen, dan kan ik helemaal in een value-for-money Skoda rijden. ;)

Ik heb helemaal geen zin om te betalen voor een fancy naam, een imago, een premium whatever. Ik wil geen gebakken lucht kopen, ik wil een goede auto kopen!

Suggesties (als ik naar mijn huidige O2 kijk):
-Geen chromen sierrandjes meer. Gewoon degelijk massief alu of zware kunststof.
-Allerlei versieringen rond grille, achterzijde, merk-badges, dashboard; gewoon weglaten. Weg met die afleidende en niet funktionele zooi.
-Maak meer zaken uit 1 stuk; scheelt in assemblage. Bijvoorbeeld de binnenzijde van een portier. Als je ziet hoeveel individuele onderdelen daarin verwerkt zijn. Dat kan veel strakker en simpeler.
-Stop met de verkoop uit van die dure fancy showrooms. Per slot van rekening zit dat allemaal in de prijs van de auto verwerkt. Richt in het land een paar hallen in waar alle modellen staan, klaar voor een proefrit. Met eventuele lege mockups voor de kleurstelling. En ergens in een beschaafd kantoortje doe je maar de onderhandeling over de aankoopprijs.
Aan het dure 3-delige steepjespak van de verkoper of de marketeer wens ik niet mee te betalen. Back to basics!

"kwaliteit zit 'm in de kunst van het weglaten!"
 

corsaar

Senior Member
Er veranderd m.i niet veel nu is het zo dat een model basic 19000 euro kost maar dan: optie hier toevoeging daa,r zwaardere motor automaat 4x4 en opeens kost het vehikel 36000 euro.Japanners zijn goedkoper en completer toch ? Nee als het basismodel nog meer uitgekleed word moet je duwen. Ik vind ze zo al bloot genoeg hoor. (zelfs merknamen in de koplampen wat een onzin,weg ermee)
 

Tallguy

Forumguru
Volgens mij is het juist andersom. Mensen hebben geen behoefte om te veel te betalen voor een zichzelf op de schouder kloppend merk zoals VW.
Auto's van VW die hetzelfde bieden als een Skoda zijn vaak zo'n 4000euro duurder. En krijg je dan echt meer? Ja, je kan zeggen dat het een Volkswagen is. Nou...oe...spannend..NOT!
Als je verstandig met je geld wil omgaan ga je dus niet voor een merk kiezen dat duurder is maar echt niet veel extra biedt.
Ja, misschien is de afwerking iets beter, maar ook daar is weinig verschil tussen.

Feit is dat VW het gewoon niet kan hebben dat Skoda het beter doet dan ze verwacht hadden. En dan met zo'n opmerking komen getuigd van een kinderachtige instelling...beetje Calimiro in omgekeerde vorm.
Hij gaat ook voorbij aan het signaal dat kopers afgeven, nl....een VW is te duur betaald.

Gelukkig weten wij wel beter!
 

Lordje

Actief lid
Ze mogen Seat als tegenpool van Dacia zetten voor mij.
Ook plots kwaliteit gaan terugschroeven..... Waanzin
 
Ik snap ze bij VW niet helemaal eerst willen ze een merk onder VW hebben wat ze dan de afgelopen jaren steeds beter hebben gemaakt en dan zouden ze nu opeens weer achteruit gaan omdat ze te dicht bij VW komen. Laten ze dan de VW's maar exclusiever maken, of de prijs van de VW's ook naar beneden en dan zien welk merk de meeste auto's verkoopt.

Ik had voor mezelf de keuze tussen een golf VI station of een Octavia station. Kwa uitstraling vond ik de Octavia mooier kwa prijs was de Octavia een stuk mooier en voor die prijs heb ik een hele complete auto waar ik jaren plezier van hoop te hebben. Het was mij die 4 duizend euro echt niet waard om dan in een golf te kunnen rijden met dezelfde opties als de Octavia.

Gr Andre
 

Michel

Forumguru
Volgens mij is de mijnheer van deze plannen vergeten Skoda vroeger, vóór de Tweede Wereldoorlog, een fabrikant was van tamelijk exclusieve auto's. Het merk Volkswagen moest toen bijna nog het levenslicht zien. Ik zie niet in waarom Volkswagen binnen de VAG groep exclusiever zou moeten zijn dan Skoda. De merknaam "Volks"wagen helpt daar ook niet echt aan mee.

Dat ze nu gaan mekkeren, omdat een aantal merken voor interne concurrentie is gaan zorgen, hadden ze al van tevoren kunnen bedenken. In feite hebben ze een prima prestatie geleverd door Skoda toch binnen een tweetal decennia uit het slop te halen. Het zou wel oliedom zijn om de reputatie van het merk Skoda hierdoor weer de nek om te draaien.

De marge op een Skoda zal inderdaad kleiner zijn, maar dat zal dadelijk ook steeds meer het geval zijn voor Audi, omdat een aantal modellen ook in Oost-Europese landen worden geproduceerd, waar de welvaart ook steeds meer groeit en de fabrieksarbeider dus ook steeds meer gaat verdienen.

Hopelijk zet men dit onzalige idee niet door, want anders gaan velen nog weleens afhaken en ik denk dat velen in dat geval ook niet automatisch de overstap gaan maken naar Volkswagen of Audi.
 
Eigenlijk kunnen wij dit niet beoordelen.

Wat zijn van alle 4 VAG merken de verkoopaantallen wereldwijd?

Skoda loopt als een speer en NL, Seat weer niet.
Echter in andere landen is het compleet anders, mede ook door de leasemarkt en kosten voor de berijder.

Als Skoda versoberd, wat ik een zeer goede visie vindt, wordt het marktaandeel voor NL juist nog groter.
Uiteindelijk hangen we de auto dan wel vol met aftermarket spul.
 
Bovenaan Onderaan