toevalllig vandaag ook een perbericht,
bron: autotelegraaf
Seat-topman: "Komende drie jaar cruciaal" AMSTERDAM - Seat is te veel afhankelijk van de thuismarkt en moet zich heel rap op de Europese markt richten. Dat is de conclusie van de topman James Muir. De redelijk verse baas neemt rode cijfers van zijn voorganger over en voorziet voor de komende jaren nog geen positieve ontwikkeling als het om af- en omzet gaat
Met alleen kostenbesparingen komen we er niet," zei Muir. "We moeten meer auto's verkopen. Dat kunnen we realiseren door ons niet hoofdzakelijk op de Spaanse markt te richten. Onze markt is Europa."
Binnen de Volkswagen-familie is Seat het zorgenkindje. Van de volumemerken verkoopt het merk het slechts. Afgelopen jaar daalde de afzet met 8,5% tot 337.000 eenheden. "De komende jaren zijn cruciaal," stelt Muir. In 2012 zet het merk een productoffensief in. De Spanjaarden werken inmiddels aan verschillende nieuwe producten, waaronder een opvolger voor de stokoude Alhambra, een model onder de Ibiza, een roadster en een elektro-auto. Wat design betreft, slaat Seat een nieuwe weg in. Met de nieuwe modellen en de investeringen in de afzetmarkten wil Seat de capaciteit in de fabriek te Martorell beter benutten. Nu draait de fabriek op slechts 60%. "Zolang we de fabriek niet optionaal gebruiken, verdienen we geen geld," aldus Muir.