VW: Skoda is te luxe en moet weer sober worden

Dat marktaandeel kon toch wel eens om gaan draaien.

Hier spreekt een Seatrijder die na 2 Seats overstapt naar Skoda.

Volgens mij hebben ze het traject wat men eventueel bij Skoda in wil gaan bij Seat al eerder gestart. Ik vind de huidige materialen (Seat Altea) minder dan van de voorganger (Seat Leon). Die kwaliteit vind ik nu wel weer in de Skoda die in het gebruik van de materialen en afwerking veel beter is geworden.

Voorlopig ben ik de komende 5 jaar weer voorzien van een hele mooie, complete en netjes afgewerkte auto. Moet alleen nog zo lang wachten....

En daarna zien we wel weer of ik nog steeds binnen de VAG wil blijven shoppen.
 

___JC___

Forumguru
Seat verkoopt vooral Leon's en Ibiza's. Maar dat gaat ook de verkeerde kant op overigens.

De verkoopaantallen van de Leon:
2006: 5.510
2007: 5.006
2008: 3.723
2009: 1.774
2010 452 (tot en met februari)
 

Hetzer

Forumguru
Seat gaat inderdaad berg afwaarts, verkoop aantallen van de Leon 1P word niet meer gehaald.
De verkoop aantallen kelderen in west-europa, in oost en midden europa is al helemaal geen speler van formaat, in India en china word het merk niet eens gevoerd naar mijn weten.


verkoopaantallen in 2009

Skoda 684,226 ( 525,572 in Europa)
Seat 336,683 ( 312,222 in Europa)
Volkswagen 3,954,454 ( 1,564,084 in Europa)

bron www.volkswagenag.com





Seat naar voren schuiven als budget merk binnen vag kan denk ik niet (helaas!!), omdat Seat, samen met Audi en Lamborgini binnen de Audi brand Groep valt (sub-onderdeel binnnen VAG), en Seat eigenlijk het sportieve budget instap merk van Audi zelf gworden is.
 

Hetzer

Forumguru
toevalllig vandaag ook een perbericht,

bron: autotelegraaf


Seat-topman: "Komende drie jaar cruciaal" AMSTERDAM - Seat is te veel afhankelijk van de thuismarkt en moet zich heel rap op de Europese markt richten. Dat is de conclusie van de topman James Muir. De redelijk verse baas neemt rode cijfers van zijn voorganger over en voorziet voor de komende jaren nog geen positieve ontwikkeling als het om af- en omzet gaat



Met alleen kostenbesparingen komen we er niet," zei Muir. "We moeten meer auto's verkopen. Dat kunnen we realiseren door ons niet hoofdzakelijk op de Spaanse markt te richten. Onze markt is Europa."

Binnen de Volkswagen-familie is Seat het zorgenkindje. Van de volumemerken verkoopt het merk het slechts. Afgelopen jaar daalde de afzet met 8,5% tot 337.000 eenheden. "De komende jaren zijn cruciaal," stelt Muir. In 2012 zet het merk een productoffensief in. De Spanjaarden werken inmiddels aan verschillende nieuwe producten, waaronder een opvolger voor de stokoude Alhambra, een model onder de Ibiza, een roadster en een elektro-auto. Wat design betreft, slaat Seat een nieuwe weg in. Met de nieuwe modellen en de investeringen in de afzetmarkten wil Seat de capaciteit in de fabriek te Martorell beter benutten. Nu draait de fabriek op slechts 60%. "Zolang we de fabriek niet optionaal gebruiken, verdienen we geen geld," aldus Muir.
 
Wat ik bij SEAT mis is consistentie. Dan hebben ze een leuke auto, dan weer een model waar ik niets mee heb. Ik heb er twee gehad. Als ik op zoek ga naar een auto kijk ik bij SEAT, maar soms hebben ze niets wat mij aanspreekt. De laatste keer was de enige optie wat betreft ruimte een Altea of een Exeo. De eerste vind ik niet mooi en de tweede te duur.

De afwerking van SEAT ligt inderdaad duidelijk onder VW en inmiddels dus ook onder Skoda. Ik zou liever zien dat ze SEAT verbeteren dan Skoda afwaarderen. Wel vind ik SEAT's vaak fijn sturende en sportieve auto's.
 

sitechris

Donateur
idd, Seats sturen lekker. Maar ja.....het interieur kan anno 2010 gewoon niet meer. En dus kopen mensen de auto niet meer. Plus dat de Exeo teveel een poor mans Audi is, of een opgewaardeerde occassion.
 

MarcoO2

Forumguru
Skoda wordt weer lager gepositioneerd

De grote baas van Volkswagen heeft gesproken: bij Skoda zal een koerscorrectie worden doorgevoerd. Het Tsjechische merk wordt slachtoffer van zijn eigen succes en zal weer lager in de markt worden gepositioneerd.

artikelen_fotos_7896_800.jpg


De auto's van Skoda zijn in de ogen van Winterkorn inmiddels te hoogwaardig en de laatste tijd ook te duur. Het merk heeft binnen het concern in principe de rol van gunstig geprijsde instapauto's. Concernchef Winterkorn is sinds het begin van dit jaar ook voorzitter van de raad van toezicht bij Skoda en hij wil van koers veranderen, zo meldden zowel Frankfurter Allgemeinen Zeitung (FAZ) als Der Spiegel. Het komt op een moment dat de chef van Skoda, Reinhard Jung (59), zal vertrekken als zijn contract in september afloopt. Jung heeft in de laatste jaren voor een duidelijke verbetering van zijn merk gezorgd. Naar verluidt, wordt hij bij Skoda opgevolgd door Winfried Vahland, die is nu de baas van VW China.
Volgens FAZ zal al in april de financiële man van Skoda, Holger Kintscher, naar Seat in Spanje vertrekken en voor hem in de plaats komt chef-controller Winfried Krause van Volkswagen. En de al lang onbemande post van productiechef bij Skoda moet worden ingenomen door Michael Oeljeklaus. (bron: kfz betrieb)

bron
 

bobbie

Senior Member
zelf ben ik de trotse en zeer gelukkige eigenaar van de Fabia Drive. De Drive uitvoering bestaat uit : raamslinger, handbediende spiegels, geen centrale vergrendeling en dus kaal met uitzondering van de radio en airco. Mijn ouders rijden nog voor een aantal weken ook een fabia waar alles op en aan zit. Toch vinden mijn ouders het leuker in mijn auto vanwege het "Aldi-gevoel" (veel waar voor je geld)!
Waar zou Skoda nog meer op kunnen bezuinigen op bijvoorbeeld een Drive uitvoering? Als ik zo de uitvoeringen en opties bekijk van jullie mede skoda-rijders zie ik veel luxe autos! Mijn vraag is dan hoe groot is die groep dan die voor het "Aldi-gevoel zal kiezen? Never change a winning team?
 

Lordje

Actief lid
Ik kocht geen Superb voor een dergelijk Aldi gevoel.
Als ze inderdaad dat plan doorvoeren is dit mijn eerste en laatste Skoda, dat staat vast.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik denk hetzelfde als Lordje.
Skoda heeft jaren geinvesteerd in dit resultaat en nu gaan ze een ommezwaai maken. Prima. Je zal er klanten mee trekken maar ook afstoten. Pas achteraf kun je zeggen of dit voor Skoda goed is en of het ook goed uitpakt voor VAG.
Als er modellen bij komen is dat alleen maar goed maar huidige types uitkleden kan niet de bedoeling zijn.
Ik voel me nu prima in mijn Skoda en de volgende die hier over 4 maanden staat idem. Maar daarna....?
 

Hetzer

Forumguru
Eerst zien dan geloven, ik denk niet dat Skoda opeens veel minder luxe word, ik denk wel dat er in de toekomst misschien wat goedkopere modellen gaan bijkomen. zoals is bijvoorbeeld bekend dat de versie van de VW UP de Skoda Joyster/Popular een echte prijskraker gaat worden , met alleen de meest benodigde opties. Deze echt kleine Skoda moet gaan concurreren in India/China met de Tato Nano.

Ook denk ik , dat bijvoorbeeld bepaalde opties / motoren niet meer leverbaar worden in bepaalde modellen, waardoor deze modellen uiteindelijk goedkoper worden.
 
Bovenaan Onderaan