VW Vento 1997 1.6

Blackokkie2

Forumguru
Mijn neefje gaat morgen kijken naar een VW Vento 1.6 75 pk.
Zijn er nog specifieke punten waar je bij deze auto's op moet letten?
Zo weten we al dat we op de spatbordranden op roest moeten letten.
Bij welke km-stand moet de riem vervangen?
Is dit een betrouwbare motor?
Etc.


Bij voorbaat dank voor de info.
 

Cordoba

Forumguru
Bouwjaar?
Ik gok dat het de tamme versie is van de motor die ik in mijn Cordoba had: ook een 1.6 maar ik had de versie met 100 pk (door de variabele venturi die de 75 pk versie niet heeft). Als ik gelijk heb, is het geloof ik motorcode 1F (mijn versie was motorcode AFT): een stil blok, aardig zuinig, maar echt rijplezier een tikje aan de krappe kant die 75 pk versie. Distributie 90.000 km/5-6 jaar, eigenlijk een vrij probleemloos motorblok, dat makkelijk paar keer klokje rond kan.

De typische zwakke Vento punten ken ik niet, maar op basis van de algemene VAG-punten zou ik wel bedacht zijn op de raammechanismen bij elektrisch bediende ramen.
 

Blackokkie2

Forumguru
Oke, er staat nu 101.000km op de teller dus zou de distributie vervangen moeten zijn? Echt grote afstanden gaan er ook niet mee gereden worden, neefje(nou ja, hij is 2meter+) gaat werken in een dorpje op +/- 15 km afstand. En af en toe een langere rit.
 

Cordoba

Forumguru
Op basis van bouwjaar zou ie al 2 keer vervangen moeten zijn!! Gewoon checken wanneer dit gebeurd is, en of ook inderdaad de waterpomp is meevervangen.

Ik neem aan dat het om het exemplaar in Rijssen gaat. Zo te zien eenvoudig dash zonder BC of andere bijzondere zaken. Geen elektrische ramen of buitenspiegels? De motor lijkt op het eerste gezicht veel op wat ik in mijn Cordoba had, alleen de luchtinlaat is behoorlijk anders.
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Golf 3 en Vento zijn beide zeer roest gevoelig, kijk goed naar de dorpels en de bodem bij krikpunten en achterwiel ophanging. En inderdaad de schermranden en onderkanten van de deuren goed nakijken. Voor het mooie zou je hem een brug moeten zetten. Motorisch zijn de 1.6jes wel sterk let alleen op het koelvloeistof,de koppakking is het meest gevoelig .Succes.
 

Blackokkie2

Forumguru
Thanks voor de info, ik zal het doorgeven. @Cordoba, ja dat is hem, ziet er zo op de foto wel netjes uit toch? Zegt niet alles natuurlijk, maar het lijkt geen afgeragde bak.
 

Cordoba

Forumguru
Op foto zien ze er bijna altijd goed uit, met camouflerende poetsmiddelen, en een beetje handig gekozen foto lijkt het al snel iets, dus dat is allerminst een garantie. Als ik wat meer tijd had gehad, zou ik een bekende uit Rijssen van een ander autoforum kunnen vragen om voor-informatie, maar ik geloof dat ie nu met vakantie is, dus dat lukt niet meer voor zaterdag. (kan 'm ook niet zo snel bereiken voor (lokale) info over de verkoper)

Wat in elk geval ook positief is: pas 4 eigenaren in ruim 17 jaar tijd, als ik het goed gezien en onthouden heb: dat is 4-5 jaar per eigenaar, en mijn ervaring is dat, dat een goed teken is. (probleemauto's wisselen minstens om de 2-3 jaar van eigenaar)
 

mikestar

Nieuw lid
Dat roesten zal wel meevallen.
Vooral voor 1995 roesten ze terwijl je erop kijkt. Heeft met verzinkte carrosserie te maken dacht ik.
Grtz Mike
 

Cordoba

Forumguru
Aantal eigenaren is inderdaad gewoon kentekencheck, en hij zal een verzinkt plaatwerk hebben (mijn '96-er Cordoba had dat ook), maar die zijn inderdaad toch (relatief) zwak op de genoemde plaatsen. Vergeet niet dat het hier om een auto van bijna 20 jaar oud gaat, waar een auto vroeger na 10-12 jaar behoorlijk weggerot was.
 

piair1982

Forumguru
Oliedruksensor kan lekken, oplossing is simpel. Nieuwe er in en klaar.
Blok is onverwoestbaar mits goed onderhouden. De vento is goedkoop in onderhoud.

Ik heb er zelf een uit 95 gehad een 1.6 cl 75pk 1.6 in het brandweerrood.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik ga het allemaal doorgeven, ga vanmiddag naar de familie toe dus dan hoor ik ook of het hem geworden is of niet, thanks all so far.:thumbsup::thumbsup::thumbsup::bloemen::bloemen:
 
Bovenaan Onderaan