VW Vento 1997 1.6

peperskoda

Forumguru
Helaas heeft de Vento geen verzinkt plaatwerk, anders was de roestgevoeligehid een stuk minder geweest. Voordeel van een Vento is dat het ding over het algemeen bereden werd door een publiek dat niet direct bekend staat om het notoire te snel rijden.... Verder zijn de Vento's technisch gewoon goed, het plaatwerk moet je, zoals al eerder door anderen opgemerkt, goed controleren. De redelijkheid gebied daarbij aan te tekenen dat het natuurlijk wel een 17 jaar oud exemplaar betreft en dat daar dus best wat gebruikssporen en roest te vinden zullen zijn.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ja, je moet inderdaad geen nieuwe auto verwachten en her en der een roestplekje kun je bijwerken voor het erger wordt.
 

Blackokkie2

Forumguru
Nou, de Vento is het niet geworden, veel roest aan de deur en achterscherm. Ze waren wel zeer correct behandeld daar in Rijssen. De keuze is nu gevallen op een 1996 ...........Ford fietstas eh Fiësta.
 

Cordoba

Forumguru
@peperskoda VW had zeker in de 2e helft van de jaren 90 op alle modellen verzinkt plaatwerk, maar dat was in de beginjaren nog lang niet zo goed als in deze eeuw. Ik meen dat zelfs mijn Seat Ibiza's uit '86 en '91 verzinkt plaatwerk hadden, en toch zie dat oermodel van de Ibiza eigenlijk nooit meer rijden en zijn ze vrijwel allemaal weggerot. Dat zou trouwens nog wel kunnen komen doordat alleen het plaatwerk verzinkt was, maar het chassis onvoldoende beschermd was tegen roest.

@Blackokkie2 Dat is wel een behoorlijke switcht van een grote bak als de Vento naar een Fietstas.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ja ik snapte hem ook niet helemaal, maar hij kan er blijkbaar goed in zitten. En aangezien de Ford een 3-deurs is zit hij er nog beter in ook, want in die Vento keek hij tegen de B-stijl aan als hij opzij keek.
 

s-line

Forumguru
@peperskoda VW had zeker in de 2e helft van de jaren 90 op alle modellen verzinkt plaatwerk, maar dat was in de beginjaren nog lang niet zo goed als in deze eeuw. Ik meen dat zelfs mijn Seat Ibiza's uit '86 en '91 verzinkt plaatwerk hadden.

Ik heb geen flauw idee hoe hier nu toch bij komt, of wie jou dit heeft wijs gemaakt!:nono:
 

Cordoba

Forumguru
@s-line: je wil beweren dat mijn '96-er Cordoba wél verzinkt plaatwerk had, en een '97-er Vento niet? Van de Ibiza's dacht ik me te herinneren uit de folder, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. De Ibiza's zijn er bij mij ook uitgegaan op de leeftijd van resp. 5 jaar en 3 jaar op basis van de km-stand, dus eigenlijk geen ervaring met roest. Maar zeg eens hoe het volgens jou zit?
 

peperskoda

Forumguru
@Cordoba Vanaf de VW Passat(b7, als ik me de interne code nog goed herinner) werd verzinkt plaatwerk geïntroduceerd bij VW. Vanaf de Golf IV en de Bora werd het ook in de Golfklasse gemeengoed. Audi heeft verzinkt plaatwerk al in 1982 geleverd op de Audi 100 en vanaf 1986 op de Audi 80. Dat is wat ik heb meegekregen van de verkooptrainingen van die tijd.......
 

Cordoba

Forumguru
@peperskoda De B7 is de Passat die van 2010 tot heden wordt geleverd, dus het lijkt mij dat het bij een eerder model moet zijn. Ik weet dat de B1 van mijn vader (Passat LS uit '74) het 100% zeker niet had.
Bron wiki.
De Golf IV ('98-'03) noem je die het wel had, dus dan lijkt de B4 of B5 Passat me logischer. Overigens weet je of het bij de verkooptraining ook inderdaad om de eerste verzinkte modellen ging, of was dat misschien bij een eerdere versie ook al zo (maar heb je daar geen training over gehad)?

Na wat nadenken, heb ik misschien een verklaring voor het grote verschil in begin van het verzinken in de auto-industrie gevonden (en Audi was inderdaad één van de eersten in mijn geheugen). Ik had het over verzinkte plaatdelen, dus plaatwerk dat vóór de grondlak een zinkbehandeling krijgt. Ik kan me echter ook termen als 'volledig verzinkte carrosserie' herinneren, en ik vermoed dat in het laatste geval alles carosserie delen de verzinking hebben gekregen, terwijl het bij het 'verzinkte plaatwerk' alleen om spatborden, deuren, motorkap enz. gaat. Dit lijkt mij in elk geval een plausibele verklaring.
 

s-line

Forumguru
Dan zeiden ze waarschijnlijk dat het verzinkt was, maar ik heb nog nooit zoveel roestende auto onder mijn handen gehad als in die tijd gebouwde Seat's en VW's. Dus sorry,maar ik geloof daar geen reet van!
 

Cordoba

Forumguru
@s-line Even voor de duidelijkheid, wanneer ben je begonnen met spuiten? Ik kan me uit de 60-er en 70-er jaren herinneren dat een auto van 10 jaar oud óf totaal verroest was, of in een museum stond. Ik weet zelfs dat er in die periode soms Renaults e.d. van 4 jaar oud van de weg werden gehaald omdat ze totaal weggerot waren. Als je weinig oudere auto's onder handen hebt gehad, is het logisch de roestbescherming is steeds beter geworden, en ook mijn opmerking dat de zinkbehandeling in de beginjaren veel minder goed was, was niet voor niets. Van het eerste model Ibiza zie je toch vrijwel nooit meer een exemplaar rijden, terwijl er heel veel geweest zijn.
 

peperskoda

Forumguru
De Passat die uitgekomen is in 1996 was de eerste Passat met een volledig verzinkte carrosserie en die bedoelde ik.... Wat ik heb meegekregen uit die tijd is dat VW is overgegaan op het verzinken van de carrosserie vanwege juist de roestgevoeligheid van de Golf III en zijn derivaten. Dat was het tijdperk van de Spaanse inkoopwaanzinnige(ik ben z'n naam even kwijt) die dacht dat wanneer je de prijs maar bleef drukken de kwaliteit daaronder niet te lijden heeft. Deze man heeft eerst bij GM zijn verwoestende werk gedaan en is daarna bij VW binnengehaald. Ik weet wel dat er inderdaad wel delen waren die bij de Golf III voorzien waren van een laagje zink; dat waren, voor zover ik dat nog in mijn geheugen heb, de A-stijlen. Dat deden namelijk de mannen van Nissan en Toyota ook, net als het maken van die stijlen van een staalsoort met een veel hogere treksterkte dan de rest van de carrosserie.
 

Cordoba

Forumguru
@s-line ik had werkelijk geen idee wanneer je begonnen bent, vandaar mijn vraag opmerking. Helaas geen autofolders meer uit die tijd, dus ik kan het ook niet even nakijken, hoe het nu in de brochure stond.

@peperskoda Eigenlijk voor het eerst dat ik de koppeling hoor tussen roestproblemen en Lopez (maar dat ie een slechte invloed op de kwaliteit heeft gehad is mij bekend).
 

s-line

Forumguru
Ik heb in de tijd nog eens een seat ibiza 2.0 gti uit '98 van mijn maatje helemaal opgeknapt/gepimpt maar wat een hoop rottigheid had dat ding. De dorpels bij de kit/lasnaad,achterschermen,achter body,onderzijde portieren. Dus ik geloof echt niet dat seat toen al verzinkt was. Het was immers nog niet eens heel lang van VAG.
 
Bovenaan Onderaan