Wél of géén elektrische kofferbakklep

Sersation

Nieuw lid
Hoi Skoda Rijders,

Binnenkort hoop ik ook een gelukkige Skoda rijder te worden.
Sinds 8 maanden heb ik een gezinnetje en daar hoort een leuke auto bij.
Als stel hadden we een BMW 335D coupe, stage 2. Geweldig...Ge-weld-ig ding! super snel,zuinig, mooi.
Alles wat je maar kon wensen... dacht ik... totdat de maxicose en heel die meuk mee moest sjouwen.
een 3 serie station heeft een kansloos kleine kofferbak(inhoud). Het is Bijna een grap zo klein

Elke x als ik een Skodas Octavia 3 RS voorbij zie rijden blijf ik ff nakijken.
Dus voor mij een mooie kans om een Octavia RS TDI op de kop te tikken.

Ik zoek een zo rijk mogelijk uitgerust model. Dus ik moet er de tijd voor nemen.... =))
van ACC, tot lane-ass, van park.ass tot keyless, van canton tot standkachel tot trekhaak (voor de motor)

Echter zit ik met 2 vraagtekens in mijn hoofd.
1) hoe handig en degelijk is zo een elektrische kofferbakklep? Mag je de klep alleen maar met de knoppen bedienen of mag je het sluiten ook handmatig gebeuren?

Waarom ik dit vraag is omdat je bij sommige Octavias die deze optie hebben nog steeds zo'n hengel aan de klep ziet hangen..

2) Volledere bekleding of half leder?
Volleder is erg mooi maar heeft het ook een ventilerende functie?
Als ik 1ding moet noemen dat vervelend is bij lederenbekleding is het dat het of heel warm = zweten betekend of koud is.... ff los vd stoelverwarming. Een half ledere stoel zal mi ademen

Natuurlijk als je t warm hebt zal je ook zweten in een halflederen stoel, maar jullie snappen wat ik bedoel =))

Ben benieuwd naar de reactie. iig bedankt voor het lezen en wellicht reageren.

Gr!
 
Laatst bewerkt:

Frankie

Actief lid
Hey,

Wij hebben de elektrische kofferklep genomen op de Karoq, maar zonder de virtual pedal.
Tot op heden (geen mankementen) vind ik het een zeer handige optie.
Openen kan met knop vanuit berijders deur. Openen en sluiten kan met autosleutel, openen kan met knop boven nummerplaat en openen en sluiten kan met knop op de klep zelf. Kunt hem met sleutel en knop op kofferklep ook stoppen. Weet alleen niet hoe (on)handig het is als je iets langs vervoert en de klep precies op je vracht moet komen.
Virtual pedal vond ik een te hoge meerprijs voor meerwaarde en ik zie mezelf niet met kratje in de hand met voet onder auto staan zwaaien. Als je iets zwaars pakt, even de sleutel erbij en je bent klaar.
Echt super handig!!

Over bekleding kan ik niets zeggen want wij hebben volledig stof (beige-zwart combi). Ben daar wel erg tevreden over.

Succes met je keuze's!!

Ongevraagd advies; overweeg een Karoq ipv Octavia ;)

Groet, Frank
 

Rallye

Forumguru
Ik heb niet bewust gekozen voor een elektrische klep. Hij was aanwezig toen ik mijn auto kocht. Toch zou ik niet meer zonder willen: zo’n klep is retehandig! Zeker als je hem, zoals bij mij het geval is, zo hebt laten coderen dat hij zowel opent als sluit met de knop op de middenconsole en de sleutel. Dat vergt wel wat communicatie met je gezinsleden, maar is erg handig. Anders moet sluiten altijd met de knop in de klep zelf.
Volgens mij is het overigens niet zo dat je bij een elektrische klep nog een “hengel”/hondenspeeltje/dildo aan de klep hebt hangen. Daarmee zou je het systeem namelijk vernielen. Bij mij is dat ook niet zo.

Ik heb leren bekleding, die niet geventileerd is, wel verwarmd. Ik heb er geen problemen mee. Ventilatie mis ik niet, echt leder ademt ook. Geen zweterij. Verwarming is wel een must: het duurt op koude winterochtenden even voordat het leer zich heeft aangepast aan jouw lichaamstemperatuur.

Als je er één met standkachel kunt krijgen: doen. Anders lijkt een verwarmde voorruit mij ook fijn. ACC is ook aan te raden wat mij betreft. Kessy zou ik (hoewel ik er maar beperkt ervaring mee heb) niet doen: ik bleef met mijn sleutels in de hand staan, dus bracht het mij geen comfort. Bovendien is Kessy een beveiligingsprobleem.
 
Laatst bewerkt:

Sersation

Nieuw lid
Ik heb niet bewust gekozen voor een elektrische klep. Hij was aanwezig toen ik mijn auto kocht. Toch zou ik niet meer zonder willen: zo’n klep is retehandig! Zeker als je hem, zoals bij mij het geval is, zo hebt laten coderen dat hij zowel opent als sluit met de knop op de middenconsole en de sleutel. Dat vergt wel wat communicatie met je gezinsleden, maar is erg handig. Anders moet sluiten altijd met de knop in de klep zelf.
Volgens mij is het overigens niet zo dat je bij een elektrische klep nog een “hengel”/hondenspeeltje/dildo aan de klep hebt hangen. Daarmee zou je het systeem namelijk vernielen. Bij mij is dat ook niet zo.

Ik heb leren bekleding, die niet geventileerd is, wel verwarmd. Ik heb er geen problemen mee. Ventilatie mis ik niet, echt leder ademt ook. Geen zweterij. Verwarming is wel een must: het duurt op koude winterochtenden even voordat het leer zich heeft aangepast aan jouw lichaamstemperatuur.

Als je er één met standkachel kunt krijgen: doen. Anders lijkt een verwarmde voorruit mij ook fijn. ACC is ook aan te raden wat mij betreft. Kessy zou ik (hoewel ik er maar beperkt ervaring mee heb) niet doen.

Thnx voor je reactie.
Ik ben in Duitsland op jacht, daar kom je regelmatig modellen tegen die wél standkachel hebben.
Om een onverklaarbare reden hebben NL modellen idd deze optie niet...

puhahaa dildo zegt ie, thnx for ruining everything! =)) heb toch echt verschillende uitvoeringen gezien met zon ding eraan... anyway, dan idd coderen zodat de klep open en dicht gaat en dat jij als eigenaar de boel organiseert.

hmmm geen zweterij zeg je.. ik had daar in mn beamer wel last van vooral in de zomer! ff los vd airco natuurlijk.

waarom zou je Kessy niet doen? komt ie weer, heb 4jr superfijn gereden met keyless beamer. heb op 1 puntje na niets nadeligs te melden... en dat is damn accu die steeds leeg getrokken werd! of mn accu was toe aan vervanging kan ook
 

Japanese Power

Donateur
Openen kan met knop vanuit berijders deur.
Sluiten vanuit het bestuurdersportier werkt ook ;). Nadeel van de knop op de AB is dat de AB weleens klemzit in je broekzak en dat spontaan je klep opengaat als je auto binnen bereik van de zender is. Maar ondanks dat zou ik deze optie voor geen goud meer willen missen, ideaal.

Ongevraagd advies; overweeg een Karoq ipv Octavia ;)
Oneens: wil je beenruimte op de 2e zitrij, overweeg dan geen Karoq maar toch een Octavia.
Maar zoals de TS al aangeeft, hij wil het liefst een RS ;)
 

Sersation

Nieuw lid
Hey,

Wij hebben de elektrische kofferklep genomen op de Karoq, maar zonder de virtual pedal.
Tot op heden (geen mankementen) vind ik het een zeer handige optie.
Openen kan met knop vanuit berijders deur. Openen en sluiten kan met autosleutel, openen kan met knop boven nummerplaat en openen en sluiten kan met knop op de klep zelf. Kunt hem met sleutel en knop op kofferklep ook stoppen. Weet alleen niet hoe (on)handig het is als je iets langs vervoert en de klep precies op je vracht moet komen.
Virtual pedal vond ik een te hoge meerprijs voor meerwaarde en ik zie mezelf niet met kratje in de hand met voet onder auto staan zwaaien. Als je iets zwaars pakt, even de sleutel erbij en je bent klaar.
Echt super handig!!

Over bekleding kan ik niets zeggen want wij hebben volledig stof (beige-zwart combi). Ben daar wel erg tevreden over.

Succes met je keuze's!!

Ongevraagd advies; overweeg een Karoq ipv Octavia ;)

Groet, Frank

Hey Frank, ik heb recent in een Karoq gezeten.
Erg mooie wagen echter ben ik opzoek naar iets dat wat lager is =))

Wanneer ik mn "sporty" veren kwijt ben is dat zekerweten een optie.

Virtual pedal heeft de O3 volgens mij ook niet als optie... wellicht aftermarket? heb t nooit ervaren en ook niet behoefte gevoeld om het te ervaren. Ik vind een elektrische klep al een mega stap vooruit, zo'n pedaal is te veel vernieuwing in 1 keer :tongue: hahah
 

haassie

Forumguru
Heb ook zo'n elektrische klep (bediend met sleutel en middenconsole), ook niet bewust voor gekozen daar deze al op de 2e hands zat. Zit ie erop leuk meegenomen alleen is het wel zo dat alles wat elektrisch is ook stuk kan gaan, en reparaties hieraan kunnen prijzig zijn. Had ik de keuze zelf gehad had ie van mij net zo goed handmatig mogen zijn.

Ik heb beige leer in de auto. Gewoon met normale kleding is het prima te doen en verwarming is winters haast noodzaak. Laatst naar Italie gereden en dan zit je ook wel eens in shorts en dan kan "gewoon" leer plakkerig worden. Ik denk dat alcantara daar minder gevoelig voor is....ik zeg denk, geen ervaring mee.

Met een Octavia heb je al aardig wat ruimte en met een superb een zee aan ruimte. Stond laatst zelf bij een Octavia en moet zeggen dat die ook echt al heel ruim is...zeker met een BMW vergeleken. Mn buurman heft onlangs een beest van een BMW gekocht 528 met drie zoons langer dan 1.80....ik zeg success op de achterbank.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb een RS Tdi (in maart uit Duitsland gehaald) met een elektrische klep. Heerlijk. Bediening via sleutel (openen en sluiten) en knop op het dashboard (openen en sluiten). Geen hengel aan de klep. Qua bekleding heb ik leder/alcantara. Met stoelverwarming voor en achter. Alcantara is koeler in de zomer, warmer in de winter. En het glijdt niet, ik ben er tevreden over.
 

Sersation

Nieuw lid
Heb ook zo'n elektrische klep (bediend met sleutel en middenconsole), ook niet bewust voor gekozen daar deze al op de 2e hands zat. Zit ie erop leuk meegenomen alleen is het wel zo dat alles wat elektrisch is ook stuk kan gaan, en reparaties hieraan kunnen prijzig zijn. Had ik de keuze zelf gehad had ie van mij net zo goed handmatig mogen zijn.

Ik heb beige leer in de auto. Gewoon met normale kleding is het prima te doen en verwarming is winters haast noodzaak. Laatst naar Italie gereden en dan zit je ook wel eens in shorts en dan kan "gewoon" leer plakkerig worden. Ik denk dat alcantara daar minder gevoelig voor is....ik zeg denk, geen ervaring mee.

Met een Octavia heb je al aardig wat ruimte en met een superb een zee aan ruimte. Stond laatst zelf bij een Octavia en moet zeggen dat die ook echt al heel ruim is...zeker met een BMW vergeleken. Mn buurman heft onlangs een beest van een BMW gekocht 528 met drie zoons langer dan 1.80....ik zeg success op de achterbank.

Dat is idd wat ik bedoel, het plekt en plakt en dat geldt dus ook voor de rug. Het is duidelijk, zolang er géén ventilatie inzit lijkt het een standaard verhaal voor wat betreft de lederen bekleding.

mbt de klep, ben ik idd bang voor hetgeen wat gepaard gaat met de luxe dat geboden wordt, namelijk kosten bij defect.
Als defect niet vaak voorkomt dan lijkt het me een kwestie van wennen en gebruiken.
Maar wanneer er nieuwe passagiers in de auto gaan zitten moet ik ze verbieden om aan de knopjes te zitten :tongue:

De Octavia is erg ruim maar de Superb... de S klasse, 7 serie, A8 zijn daar niets bij!
 

Frankie

Actief lid
Sluiten vanuit het bestuurdersportier werkt ook ;). Nadeel van de knop op de AB is dat de AB weleens klemzit in je broekzak en dat spontaan je klep opengaat als je auto binnen bereik van de zender is. Maar ondanks dat zou ik deze optie voor geen goud meer willen missen, ideaal.


Oneens: wil je beenruimte op de 2e zitrij, overweeg dan geen Karoq maar toch een Octavia.
Maar zoals de TS al aangeeft, hij wil het liefst een RS ;)

Hoe werkt het sluiten via knop in auto dan zonder aanpassing hiervoor?
 

Sersation

Nieuw lid
Ik heb een RS Tdi (in maart uit Duitsland gehaald) met een elektrische klep. Heerlijk. Bediening via sleutel (openen en sluiten) en knop op het dashboard (openen en sluiten). Geen hengel aan de klep. Qua bekleding heb ik leder/alcantara. Met stoelverwarming voor en achter. Alcantara is koeler in de zomer, warmer in de winter. En het glijdt niet, ik ben er tevreden over.

Alcantara... is dat ten alle tijde wanneer interieur niet volleder is? of heb je ook nog verschil in volleder, leder/alcantara en leder/stof
 

Duijzer

Donateur
Alcantara... is dat ten alle tijde wanneer interieur niet volleder is? of heb je ook nog verschil in volleder, leder/alcantara en leder/stof
Volgens mij heeft de RS standaard Leder/alcantara, in zwart/grijs of rood/grijs. Er zijn wel versies met volleder, maar volgens mij is dat allemaal achteraf inbouw.
 

Rallye

Forumguru
Zelfde knop weer vasthouden, iets langer, en hij sluit.
Edit: op mijn Kodiaq. Ik ga er derhalve vanuit dat het bij alle modellen hetzelfde werkt.

Volgens mij bij een Octavia niet. Bij een Octavia III zit de knop voor de klep op de middenconsole (niet in de deur zoals ik hierboven lees). Ik heb mijn Octavia nooit zonder aanpassing gereden, dus met zekerheid kan ik het niet zeggen, maar volgens mij was de aanpassing “sluiten met sleutel en knop” en kan dat normaal niet. Zo meen ik het ook van mijn proefrit in een andere RS te herinneren.

Edit
Zie ook deze pagina: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_aanpassingen_skoda-octavia-5e.html Daar staan als aanpassingen:
“11. rear lid opening button in remote key - Tap function for closing - set to active
12. rear lid remote unlocking switch - Tap function for closing - set to active”

Sluiten met sleutel en sluiten met de knop op de console zijn dus niet standaard, maar wel in te stellen.


Over het leer heb ik, nogmaals, geen klagen. Blote huid op een stoel vind ik geen fris idee, dus dat doe ik niet (t-shirt en driekwartbroek), maar ik heb geen last van zweet op de rug omdat de stoel niet geventileerd is. Bij een proefrit kun je dit ook zelf testen. Ik heb af-fabriek leer (zwart/rood), dus niet achteraf ingebouwd. Als deze (van internet):

3A74799C-4AD1-4E2A-9E58-CBA861236CD2.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Omtrent de achterklep deze kan bij een Octavia niet gesloten worden met de knop of met de sleutel alleen met de knop in de klep. Dit kan wel omgecodeerd worden.

Dit Kodaiq en de Karoq kan dit standaard wel deze hebben de vernieuwde software
 

SuperBeeb

Forumguru
Ervaring van een ex-Superb rijder: daar zat ook een e-klep op. Vind t zelf niet nodig en...kan idd kapot. Bij mij gelukkig nog onder garantie, maar anders was t toch een stevige 7-800 euro geweest :nailbiting:
Als je de keuze hebt, zou ik voor alcantara gaan. Vind t mooier dan leer en veel comfortabeler. Heb een GTI met leer (occasion, dus geen keuze) maar had liever (ruitjes)stof of alcantara gehad.
 

Duijzer

Donateur
Als je een 335d gewoon bent gaat de rs TDI toch wel een pakje trager zijn
Dat wel, maar vergeet niet dat zo'n 335d ook een pak zwaarder is. In de handen van een goede chauffeur kun je met een gechipte RS tdi zo'n BMW rijder toch nog wel een beetje laten zweten.... Vooral met de wetenschap dat jouw bolide de helft kost van de zijne:)
Een Octavia is geen bochtenridder, maar er zijn ook niet veel mensen die echt hard kunnen/durven gaan met een achterwielaandrijver.
 

philippe bakker

Forumguru
Dat wel, maar vergeet niet dat zo'n 335d ook een pak zwaarder is. In de handen van een goede chauffeur kun je met een gechipte RS tdi zo'n BMW rijder toch nog wel een beetje laten zweten.... Vooral met de wetenschap dat jouw bolide de helft kost van de zijne:)
Een Octavia is geen bochtenridder, maar er zijn ook niet veel mensen die echt hard kunnen/durven gaan met een achterwielaandrijver.
Ik hou een 535d af op de autostrade en tot 250 zat ik een 10 meter voor. Maar een 335d weegt minder dus misschien had ik daar van op mijn doos gehad. Wel vertrekken die beter van stilstand dan ik. Maar ik heb een tsi en geen dti
 
Bovenaan Onderaan